بررسی گسل فرهنگ و مذهب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و مدرس دوره اظهار کرد: فواید دوره های هم اندیشی و معرفت افزایی مشارکت اساتید در مسائل اجتماعی و خارج شدن از تدریس محض است. مربی پرورش دهنده بوده و باید در ابعاد فرهنگی جامعه نقش اساسی داشته باشد.
حجت الاسلام عبدالباری جوانمردزاده افزود: موضوع جلسه هم اندیشی ما بررسی گسل فرهنگ، دین و مذهب است. دشمنان جمهوری اسلامی ایران سعی دارند که بین فرهنگ و دین ما گسل ایجاد کنند. فرهنگ و دین با یکدیگر عجین هستند. در جهان هیچ فرهنگی نیست که دین با آن همراه نباشد. بین دین و فرهنگ یک آمیختگی و وابستگی عمیق وجود دارد.
جوانمردزاده عنوان کرد: دین جزء شاخصه های هر کشوری است و نباید بین دین و فرهنگ گسل و شکاف ایجاد شود. جامعه شناسان معتقدند اگر بین دین و فرهنگ شکاف ایجاد شد، باید سریعا این شکاف برطرف شود. وجود گسل بین دین و فرهنگ جامعه را منحل می کند. مبارزه فرهنگی و تلاش برای پیاده کردن اهداف فرهنگی در کشور امری واجب است و نباید از آن غافل شد.
جوانمردزاده گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فرهنگی انقلابی از ابتدای انقلاب شکل گرفت، این فرهنگ چرا باید صادر شود؟ مقام معظم رهبری در کتابی با عنوان منشور فرهنگ، چرایی صدور فرهنگ انقلاب اسلامی را بیان می کنند و می فرمایند: از آنجا که انقلاب اسلامی ایران بر پایه شریعت اسلام ناب محمدی (ص) استوار شده است، نمی تواند به مرز، ملیت و قومیت خاصی محدود باشد. مسئله این نیست که ملت ایران یا مسئولان این کشور بخواهند با روش های معمول دنیا انقلاب را به جایی یا برای کسی صادر کنند. بلکه موضوع این است وقتی تفکر و درک اسلامی و الهی و بینش نوین برای جمعی از مسلمین مطرح می شود. به طور طبیعی همه فضای عالم اسلام بنا بر ظرفیت و موقعیت خود از آن بینش و درک استفاده خواهند کرد. این انقلاب محدود به این مرزها نیست. وقتی ملت ایران و رهبر عظیم الشان ما امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را بنیانگذاری کردند، مسلمانان در هر جای دنیا که بودند احساس کردند نوروز آن ها است. روز نو آن ها آغاز شد. از همه جای دنیا احساس کردند مقطع جدیدی در تاریخ اسلام به وجود آمده است. این فرهنگ اسلامیت مخصوص ایرانی ها نیست.
وی بیان کرد: دشمن امروزه سعی دارد بر ذهن مردم ایران رسوخ کند، بین دین و فرهنگ ایران اسلامی گسل و شکاف ایجاد کند. ما با تشکیل دوره های معرفت افزایی و هم اندیشی برای اساتید بر آن هستیم که مبارزه فرهنگی کرده و با راهکارها و ایده های نوین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه و واحد های دانشگاهی را مرتفع کنیم.
جوانمردزاده اظهار کرد: باید بررسی کرد چه شکاف هایی در حوزه فرهنگ و دین وجود دارد و عامل این شکاف ها را شناخت و در جهت برطرف کردن گسل های بین دین و فرهنگ اهتمام ورزید. باید بررسی کنیم، تهاجم فرهنگی از چه کانال هایی رخنه می کنند. منظور از تهاجم فرهنگی، هجوم شبهات، آداب و رسوم به کشور بدون نظارت فرهنگی است. دین مبین اسلام مسلمانان را به عقلانیت دعوت کرده و باید افراد توجه داشته باشند مسائل پیرامون خود را با عقلانیت بپذیرند. اساتید ما باید همیشه به روز باشند تا در محیط فرهنگی همچون دانشگاه با تهاجم فرهنگی مبارزه کنند.
جوانمردزاده در خصوص دوره های هم اندیشی و امتیاز آنها عنوان کرد: در جدول امتیازبندی فرهنگی و هم اندیشی 11 ردیف داریم که برخی از آنها شامل تدوین مقاله، کتاب فرهنگی، هنری، اجتماعی و اسلامی، فعالیت و مشارکت فرهنگی، فعالیت مشاوره ای دانشجویان با حکم معاونت دانشجویی و فرهنگی، فعالیت در شوراهای فرهنگی، همکاری با طرح معرفت افزایی، راه اندازی نمایشگاه های فرهنگی، شرکت در جلسات هم اندیشی و کارگاه های معرفت افزایی، فعالیت در حلقه های صالحین، ضیافت اندیشه است که اساتید با شرکت در این دوره ها می توانند امتیاز لازم را کسب کنند. البته توصیه می کنم که اعضای هیات علمی صرفا برای کسب امتیاز در این دوره ها شرکت نکنند، بلکه شرکت اساتید بزرگوار در این دوره ها برای افزایش توان فرهنگی جامعه و دانشگاه باشد.
دکتر علی افروس سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هم در این جلسه اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه های هم اندیشی و فرهنگی با استفاده از توان و ظرفیت اساتید قابل تقدیر است. امیدواریم با هم اندیشی و گفتوگوهای آزاد که منجر به معرفت افزایی، دانش افزایی، طرح سوال و نظرات مطرح شده در این دوره ها می شود، بتوانیم از نظرات ارزشمند و سازنده اساتید بهره ببریم و آنها را به سمت مباحث کاربردی سوق دهیم.
دکتر خردمند پور دبیر هم اندیشی واحد دزفول نیز بیان کرد: اعضای هیات علمی قشری هستند که دانشگاه به ندرت از ظرفیت آن ها در زمینه های مختلف بهره می گیرد. رشته های مختلفی وجود دارد که با استفاده از نظر اساتید و با تشکیل دوره های هم اندیشی و معرفت افزایی می توان از این رشته ها برای تعالی واحد دانشگاهی استفاده کرد.
انتهای پیام/