دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 14:58
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

پذیرش مسئولیت اجتماعی از سوی تولیدکنندگان، تضمین‌کننده خرید کالاهای ایرانی

معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل خرمشهر خلیج فارس با تشریح راهکارهای حمایت از کالای ایرانی گفت: پذیرش مسئولیت اجتماعی از سوی تولیدکنندگان تضمین کننده خرید کالاهای ایرانی است.
کد خبر : 276029

فریدون امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «واقعیت این است که گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار سوء آن در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی قابل مشاهده است. برای اصلاح این عادت که دلایل گوناگونی نیز برای آن وجود دارد، باید دست به دست هم دهیم و از همه ظرفیت‌های کشور برای اصلاح رفتار مصرف‌کنندگان و ترغیب به مصرف کالاهای داخلی استفاده کنیم.»


امیدی گفت: «برای تحقق تمایل به مصرف کالاهای داخلی علاوه بر تلاش برای تغییر رفتار مصرف کنندگان، تولیدکننده‌ها نیز باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر در ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالاهای داخلی کوشش کنند.»


معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل خرمشهر خلیج فارس با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکنون بارها درباره اهمیت خرید کالای ایرانی تاکید کرده‌اند، افزود: «مصرف کالای داخلی، تولید داخلی را افزایش می‌دهد؛ تولید داخلی که افزایش پیدا کرد، بیکاری برطرف می‌شود؛ تولید که رونق بگیرد، یعنی تورم کم می‌شود و اشتغال افزایش پیدا می‌کند؛ اینها همه به هم متصل است؛ یک سر این قضیه دست ما مردم است که مصرف خودمان را چگونه انتخاب می‌کنیم.»


برای تحقق مصرف کالاهای داخلی علاوه بر تغییر رفتار مصرف کنندگان، تولیدکننده‌ها نیز باید به ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر بپردازند

وی افزود: «برای کاهش تمایل به مصرف کالاهای خارجی باید از همه راهکارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی بهره بگیریم و بدانیم که این پدیده، پدیده ای چندبعدی است و برای تغییر این عادت باید به همه ابعاد آن توجه کنیم.»


این مسئول خاطرنشان کرد: «در این راه باید از کار فرهنگی، تبلیغاتی و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره گرفت و از تأثیر رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی مصرف کنندگان غافل نشد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه‌های آموزش عالی و مطبوعات می‌توانند نقش مهم و ارزنده خود را ایفا کنند تا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده مسئولیت‌های اجتماعی خود را درباره انتخاب، مصرف و کنارگذاری کالاهای ایرانی به درستی انجام دهند و هر ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند.»


امیدی بیان کرد: «اگر می‌خواهیم مردم تمایل به خرید کالاهای داخلی داشته باشند، باید از کالای ایرانی به طور بی شائبه حمایت کنیم چرا که حمایت از تولیدات داخلی پاسداری از اقتصاد ملی است؛ لذا ابتدا دولت به عنوان یک مصرف کننده، محصولات مصرفی و صنعتی خودش را از کالای داخلی خرید کند و دستگاه‌های مسئول باید با رسیدگی به موضوع مشکلات تولیدکنندگان و معیشت کارگران زمینه‌های لازم برای تولید کالای ایرانی با کیفیت را فراهم کنند.»



معاون مالی و اداری واحد بین الملل خرمشهر خلیج فارس با تاکید بر اینکه باید خودباوری در بین مردم افزایش یابد و اعتقاد همه جانبه به این شعار که «ما می‌توانیم» نهادینه شود، اظهار کرد: «باید از کالاهایی که اشتغالزایی فراوانی دارند همانند صنایع دستی حمایت فراوانی شود، زیرا میلیون‌ها ایرانی یا به صورت دائم و یا فصلی در این صنعت مشغول هستند؛ بویژه در مناطق روستایی که عدم حمایت از صنایع دستی باعث بیکاری آنها و خالی شدن روستاها از جمعیت می‌شود.»


دولت باید از کالاهایی مانند صنایع دستی حمایت کند، بویژه در مناطق روستایی که عدم حمایت از آن باعث خالی شدن روستاها از جمعیت می‌شود

وی با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب درخصوص حمایت از تولید ایرانی گفت: «بخشی از این حمایت باید معطوف به تولیدات فرهنگی و هنری بشود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولیدات هر جامعه‌ را در بر می‌گیرد. چراکه زمینه‌ ساز زیرساخت‌های درست فرهنگی و هنری در بین آحاد مردم خواهد بود؛ پس بخش مهمی از این نامگذاری که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۹۷ صورت گرفته مربوط به فرهنگ و هنر است و باید آن را در این بخش کاربردی کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با تغییر دیدگاه‌های مدیران فرهنگی و هنری و استفاده از مشاوران کارآمد و دلسوز و استفاده از طرح‌ها و ایده‌های کارآمد و کاربردی مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری.»


امیدی گفت: «بنابراین باید از تولیدات داخلی در زمینه فرهنگ و هنر طبق فرمایش رهبری معظم انقلاب حمایت کامل شود تا بتوانیم با قدرت هرچه بیشتر در تقابل با هجمه و ناتوی فرهنگی، هنری و فکری بیگانگان بایستیم و بتوانیم نسل حاضر و نسل‌های بعدی را از گزند این جریان‌ها مصون داریم. این مهم‌ترین کار مسئولان فرهنگی است، چون این هنرها، زنده و نفس به نفس در برابر مخاطب اجرا می‌شوند و همین خصیصه آن را بسیار مهم و استراتژیک کرده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب