دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1397 - 17:08
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کاهش یک گرم مصرف نمک در روز بروز سکته های مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کاهش مصرف نمک به میزان یک گرم در روز، موجب کاهش ۷ درصدی در بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.
کد خبر : 275453

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر زهرا اباصلتی گفت: بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی یک سوم موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن و علت اصلی مرگ در افراد بالای ۳۰ سال و دومین عامل مرگ در افراد ۱۵ تا ۵۹ سال است و پرفشاری خون علت ۷.۶ میلیون مرگ زودرس و ۹۲ میلیون ناتوانی و عوارض ناشی از بیماری در جهان بوده است.


وی با بیان اینکه مطالعات سازمان جهانی بهداشت بیشترین منبع نمک در کشورهای منطقه را نمک موجود در نان‌ها اعلامکرده است، افزود: کاهش حدود ۶ گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش ۲۴ درصدی سکته مغزی و کاهش ۱۸درصدی بیماری عروق کرونر می‌شود و حدود ۲.۵ میلیون مرگ و میر را کاهش می‌دهد. هم چنین کاهش مصرف نمک به میزان یک گرم در روز موجب کاهش ۷ درصدی در بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.


دکتر اباصلتی یادآور شد: طبق توصیه‌های استاندارد میزان سدیم دریافتی در روز نباید بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم که حدود ۵ گرم نمک یا کمتر از یک قاشق مرباخوری نمک باشد این میزان برای بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و هم چنین افراد بالای ۵۰ سال باید روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم که معادل ۳ گرم نمک یا تقریبا نصف قاشق مربا خوری نمک است، مصرف کنند.


وی با بیان اینکه بیشتر عوارض بیماری فشارخون از طریق یک استراتژی ارزان و مقرون به صرفه یعنی کاهش مصرف نمک رژیم غذایی در جمعیت‌های مختلف قابل پیشگیری است، تصریح کرد: بر طبق اطلاعات سازمان جهانی بهداشت این استراتژی موثرترین رویکرد در همه کشورها بوده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته