دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1397 - 12:56
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان خبر داد؛

حذف دفترچه بیمه سلامت تا پایان شهریور امسال/حذف دفترچه بیمه در ۱۲۸ بیمارستان دولتی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از حذف دفترچه بیمه سلامت در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی تا شهریور ماه امسال خبر داد.
کد خبر : 273773

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به استقرار سامانه الکترونیک اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال 96 در 128 بیمارستان دولتی کشور دفترچه بیمه سلامت حذف شد همچنین در 6 ماهه نخست سال 97 نیز در نظر داریم دفترچه‌های بیمه سلامت را از همه بیمارستان‌های دولتی حذف کنیم و مردم بتوانند با ارائه کد ملی به مراکز درمانی دولتی خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.


وی افزود: در مرحله نخست با توجه به قانون مجلس هم‌پوشانی بیمه‌ها نیز به صورت کامل حذف می‌شود که البته در دو بخش می‌توانیم از هم‌پوشانی بیمه‌ها مطلع شویم در مرحله اول در زمان تمدید دفترچه بیمه که این طرح از سال 96 آغاز شد زیرا 95 درصد از مردم برای تمدید دفترچه مراجعه کرده بودند که در این زمان با اتمام مهلت قانونی دفترچه از هم‌پوشانی بیمه‌ها مطلع می‌شویم و در مرحله دوم نیز در زمان مراجعه مردم به مراکز درمانی تشخیصی و دارویی برای دریافت خدمات متوجه هم‌پوشانی بیمه‌ها می‌شویم که با طرح استحقاق سنجی قابل حذف است.


مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان ادامه داد: در مورد ایجاد پایگاه جمعیتی بیمه‌شدگان با دستگاه‌های بیمه‌ای همگانی از جمله تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هماهنگی‌ها و مذاکرات لازم صورت گرفته است تا این پایگاه‌ها مستقر شوند.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات سازمان بیمه‌ای در 20 سال گذشته این است که سازمان‌ها بیش از اعتبارات خود هزینه می‌کنند و این هزینه‌ها در طولانی مدت تبدیل به بدهی می‌شود به طوری که در هیچ دوره‌ای شاهد نبودیم که سازمان بیمه سلامت بدهی نداشته باشد.


موهبتی یادآور شد: بسیاری از هزینه‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه سلامت از سوی پزشکان ایجاد می‌شود به طوری که با تجویز داروها هزینه‌هایی را به سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل می‌کنند بر همین اساس برای جلوگیری از تجویز غیر ضروری داروها از سال گذشته تا کنون 36 راهنمای بالینی به استان‌ها ابلاغ شده است.


وی با اشاره به اینکه 80 درصد هزینه‌های بیمه‌ای از سوی پزشکان تولید می‌شود، یادآور شد: سازمان بیمه سلامت ایران حدود 45 هزار شریک کاری در بخش خصوصی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مطب پزشکان و داروخانه‌ها دارد که با همکاری و هماهنگی با آنها می‌تواند از بروز مازاد هزینه‌ها بیش از اعتبارات خود جلوگیری کند.


وی یادآور شد: پرداخت معوقات به خدمات دهندگان حوزه سلامت را باید منظم کنیم و باید تاخیر پرداخت‌ها را قبول کنیم که البته بسیاری از این هزینه‌ها از دوره‌های گذشته برای سازمان بر جای مانده که مدیریت هزینه را دشوار می‌کند.


وی با اشاره به تعیین تعرفه‌های درمانی سال ۹۷ یادآور شد: پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌ها برابر تورم و ۱۰ درصد بود، اما سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد پنج درصدی را ارائه دادند که باید منتظر تصمیم نهایی باشیم؛ البته مقرر شده بود امروز در جلسه هیات دولت در این زمینه تصمیم گیری شود و اطمینان داریم که با تدبیر دولت و رئیس جمهور این مساله حل می‌شود.


وی درباره برگزاری آزمون وسع نیز گفت: در رابطه با آزمون وسع پیشنهادات‌مان را داده بودیم. در همین زمینه جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و پیشنهاد دادیم اگر به هر دلیلی امکان دسترسی وزارت رفاه به اطلاعات مردم فراهم نیست، روش‌هایی را برای ارزیابی وسع به صورت غیرمستقیم فراهم کنیم. به عنوان مثال افرادی که نمی‌توانند حق بیمه پرداخت کنند در سایت کمیته امداد ثبت نام کنند.


موهبتی ادامه داد: هم اکنون ۳۴ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و باید آزمون وسع برگزار شود البته اگر کشور پول کافی داشت تمام ملت ایران را به صورت رایگان بیمه می‌کردیم؛ هر چند که کشورهایی هم که از نظر منابع اقتصادی مشکلی ندارند، اینگونه عمل نمی‌کنند زیرا باعث ایجاد تقاضای القایی می‌شود و حتی افراد سالم هم به سلامت خوود شک کرده و برای تشخیص مراجعه می‌کنند در حالی که ما با محدودیت منابع مواجه هستیم.


وی افزود: فقط کسانی که توانایی پرداخت حق بیمه ندارند باید به صورت رایگان بیمه شوند برهمین اساس با مراجعه به کمیته امداد امام خمینی(ره) مشمول بیمه رایگان سلامت قرار می‌گیرند زیرا اعتقاد داریم فقط باید نیازمندان و محرومان واقعی تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته