لزوم ارتباط و همفکری شورای تحول علوم انسانی با نخبگان دانشگاهی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نشست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار کرد: بر این باورم که ارتباط و تعامل مستمر استادان پیشکسوت و باسابقه با اعضای هیات علمی جوان میتواند ضمن انتقال تجربیات تدریس و پژوهش باعث پویایی و همافزایی در درون گروههای آموزشی شود.
وزیر علوم بر ضرورت برگزاری کارگاههای مستمر دانشافزایی و مهارتآموزی برای استادان جوان تاکید و گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری دانشگاهها برای اجرای مطلوب این کارگاهها برنامهریزی میکند.
در ابتدای این نشست، دکتر غلامعلی حداد عادل، عضو شورای انقلاب فرهنگی و رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تحول و ارتقای ۱۶ رشته تحصیلی در قالب ۱۶ کارگروه خبر داد.
حداد عادل هدف از تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را طراحی، سازماندهی، برنامهریزی، مدیریت و هدایت تحول در علوم انسانی عنوان کرد و گفت: کارگروههای شانزدهگانه در رشتههای فلسفه، هنر، معماری، فلسفه دین، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، مطالعات زنان، فرهنگ و ارتباطات، حقوق، مدیریت، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات خارجی، علوم اقتصادی و مشاوره تشکیل شده است که در قالب آنها علاوه بر رسیدگی و بازنگری ۱۱۰ برنامه درسی ۷۲ برنامه درسی مورد نیاز برای این رشتهها مصوب شده است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه به راهبردها و اصول این شورا اشاره کرد و افزود: توجه به جنبه ستادی شورا در امر تحول و سیاستگذاری، همکاری و هماهنگی با وزارت علوم در چارچوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ورود به تحول در رشتههای علوم انسانی بر حسب اولویتها، ایجاد کارگروههای تخصصی، استفاده از تجربه و توان موسسات و نهادها و دانشمندان مسلمان غیرایرانی، عدم مخالفت با همه دستاوردهای غرب در علوم انسانی، تحول در آموزش و پرورش قبل از دانشگاه، اجتناب از سطحینگری و توجه درست و دقیق از اسلامیسازی، از اصول و راهبردهای مصوب برای این شورا است.
وی به کارهای بنیادین که در شورا انجام شده است اشاره کرد و گفت: بحث و تبادل نظر درباره مفاهیم بنیادین علوم انسانی و تهیه سند مربوط به آن و بررسی سازوکارهای کنترل کمی جذب دانشجو در رشتههای علوم انسانی در دانشگاهها و تدوین سند جامع تحول از بنیادیترین کارهای صورت گرفته در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است.
در ادامه این نشست شرکتکنندگان و روسای کمیتههای مختلف شورای تحول علوم انسانی دیدگاهها و نظرات خود را درباره تحول در علوم انسانی، ضرورتها، چالشها و مشکلات پیشروی با وزیر علوم در میان گذاشتند.
انتهای پیام/