دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1397 - 13:35
تشریح فعالیت مرکز تحقیقات روانشناسی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با آنا؛

مأموریتی امیدآفرین؛ تحکیم بنیان خانواده و گسترش امید و نشاط در جامعه

رئیس مرکز تحقیقات تازه‌های روانشناختی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با تشریح فعالیت‌های این مرکز در سه حوزه تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی؛ ایجاد نشاط، امید و انگیزه در دانشجویان و شهروندان را مهم‌ترین مأموریت مرکز متبوعش دانست.
کد خبر : 273007

کیوان کاکابراری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان پیشینه‌ای از مرکز تحقیقات تازه‌های روانشناختی کاربردی واحد کرمانشاه اظهار کرد: «روند راه‌اندازی این مرکز از سال 1394 آغاز و مجوزهای لازم در سال 95 اخذ شد. البته سابقه فعالیت‌های روانشناسی و مشاوره در واحد کرمانشاه به پیش از اینها برمی‌گردد زیرا مجوز انجمن روانشناسی ایران شعبه درجه یک کرمانشاه و مجوز انجمن کودکان استثنائی شعبه استان کرمانشاه و مجوز ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره از سازمان نظام روانشناسی در سال‌های گذشته اخذ شده بود.»


متأسفانه علوم انسانی و مراکز تحقیقاتی این حوزه در کشور جدی گرفته نمی‌شود و ساز و کار مشخصی برای حمایت از مراکز تحقیقاتی حوزه علوم انسانی وجود ندارد

وی گفت: «فعالیت‌های مختلف مرکز تحقیقات روانشناسی واحد کرمانشاه در سه بعد تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی انجام می‌شود؛ برگزاری کنفرانس‌ها و کنگره‌های مختلف در حوزه فعالیت‌های تحقیقاتی است؛ برای مثال سال گذشته کنفرانس روانشناسی خانواده با حضور چهره‌های مطرح کشوری با درآمدزایی بیش از پانصد میلیون ریال برگزار شد.»


این مسئول بیان کرد: «خوشبختانه انجمن روانشناسی کودکان استثنائی ایران مجوز انتشار تک شماره مجله علمی پژوهشی را به ما داده است که ان شاءالله تا دو هفته آینده منتشر خواهد شد. فصلنامه علمی پژوهشی مرکز نیز با همکاری انجمن روانشناسی کودکان استثنائی ایران منتشر خواهد شد.»


وی افزود: «فعالیت‌های آموزشی شامل برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف در حوزه‌هایی مانند حل مسأله، خانواده، مهارت‌های زندگی و ... می‌شود. این دوره‌ها برای نهادها و سازمان‌های مختلف، مدارس و مهدهای کودک برگزار می شود؛ برای مثال اخیراً قراردادی به ارزش دو میلیارد ریال با شرکت نفت استان منعقد شده است و بر اساس آن مربیان مرکز در مناطق مختلف غرب کشور مانند دهلران، ایلام و ... حاضر و با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های کوتاه مدت آموزش‌های لازم را برای کارکنان شرکت نفت ارائه می‌دهند.»



رئیس مرکز تحقیقات روانشناسی واحد کرمانشاه خاطرنشان کرد: «همکاری با سازمان زندان‌ها در سال جاری در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا با نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز ارتباط برقرار کنیم.»


کاکابراری گفت: «فعالیت‌های خدماتی نیز شامل ارائه مشاوره و خدمات روانشناسی است؛ خدمات مرکز علاوه بر دانشجویان و نهادها برای مردم و شهروندان نیز ارائه می‌شود. از ابتدای روز تا حدود ساعت 20 مرکز در حال فعالیت است؛ خیران به مرکز خیلی کمک می‌کنند. هزینه‌های تبلیغات، طراحی کارت، لوگو و بسیاری هزینه‌های دیگر از سوی خیران تامین می‌شود. اکنون یک روز در هفته برای افرادی در نظر گرفته شده است که نیاز به مشاوره و دریافت خدمات روانشناسی دارند، اما نمی‌توانند هزینه‌های آن را تقبل کنند. بر این اساس در یک روز خاص از هفته خدمات رایگان به این افراد ارائه می‌شود.»


در زلزله اخیر کرمانشاه فعالیت‌های مرکز تحقیقات روانشناسی بسیار چشمگیر بود. بیش از 19 هزار بروشور در حوزه‌های روحی و روانی در مناطق زلزله زده توزیع شد

وی اظهار کرد: «درآمد مرکز در سال گذشته بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون ریال بود؛ اکنون دانشجویان در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و درآمد مختصری نیز کسب می‌کنند؛ اما متأسفانه علوم انسانی و مراکز تحقیقاتی این حوزه در کشور جدی گرفته نمی‌شود و ساز و کار مشخصی برای حمایت از مراکز تحقیقاتی حوزه علوم انسانی وجود ندارد.»


این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره نقش مرکز تحقیقات روانشناسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به آنــا گفت: «مهم ترین آسیب اجتماعی که امروز جوانان با آن درگیر هستند، ناامیدی است و ما تمرکز خود را بر این موضوع قرار داده‌ایم و مأموریت اصلی خود را امیدآفرینی می‌دانیم؛ همه تلاش ما این است که در راستای تحکیم بنیان خانواده و گسترش امید و نشاط در جامعه گام برداریم. می‌خواهیم تصور بیرونی از دانشگاه آزاد را اصلاح کنیم تا صرفاً به عنوان یک نهاد درآمدزا تلقی نشود.»


کاکابراری خاطرنشان کرد: «در زلزله اخیر کرمانشاه فعالیت‌های مرکز تحقیقات روانشناسی بسیار چشمگیر بود. بیش از 19 هزار بروشور در حوزه‌های روحی و روانی در مناطق زلزله زده توزیع شد. استادان برتر کشوری از تهران دعوت شدند و اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای سطح روحیه و ایجاد نشاط و شادابی صورت گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته