افزایش 25 درصدی داوطلبان ورود به دانشگاه علمی کاربردی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدحسین امید در نشست روسای مراکز آموزش عالی علمی کاربردی استان کرمان اظهار کرد: اهدافی را در سالهای گذشته ترسیم کردهایم، شواهد نشان میدهد که در حال دستیابی به آنها هستیم.
وی بر ضرورت ارتقای کیفیت تاکید و بیان کرد: قبل از آنکه دیگران ما را به اینکه کیفیت لازم را نداریم، متهم کنند و مراکز جامع علمی کاربردی را حذف کنند، باید به سمت ارتقای کیفیت آموزشی گام برداریم که خوشبختانه دانشگاههای علمی کاربردی در این مسیر به خوبی حرکت کردهاند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: اوج پذیرش دانشگاههای علمی کاربردی بین سالهای ۹۲ تا ۹۴ بود و مراکز علمی کاربردی کشور در سال ۹۵ حدود ۱۹۳ هزار و ۹۸۰ دانشجو ثبتنام کردهاند و در سال گذشته پذیرش این مراکز به حدود ۲۰۷ هزار و ۷۶۵ دانشجو رسید، این عدد نشاندهنده رشد ۲۵ درصدی پذیرش دانشجو نسبت به سال ۹۴ است، در حالی که سایر دانشگاهها در پذیرش دانشجویان روند نزولی داشتهاند.
به کفته امید دانشگاههای جامع علمی کاربردی کشور برنامه دارند در سال ۹۷ حدود ۲۵۰ هزار دانشجو پذیرش داشته باشند.
وی کیفیتگرایی را شعار اصلی دانشگاههای علمی کاربردی عنوان کرد و افزود: اگر همه اقدامات آموزشی را به موقع و با کیفیت انجام دهیم، روند پذیرش دانشجو در مراکزمان روند صعودی خود را ادامه خواهند داد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از منادیان کیفیت آموزش است، اظهار کرد: بیشترین رضایتمندی وزیر علوم از اقدامات و ساماندهیهایی است که در دانشگاههای علمی کاربردی صورت گرفته است.
امید میزان پذیرش دانشجو با کیفیت آموزشی را مکمل یکدیگر دانست و بیان کرد: امیدوارم با استمرار و افزایش کیفیت آموزشی خود بتوانیم در سال جاری ۳۵۰ هزار دانشجو در مراکز خود پذیرش کنیم.
وی از ترویج فرهنگ مهارتآموزی در کشور توسط دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که سالانه تعداد ۳۰۰ هزار سرباز دیپلم به بالا را آموزش پودمانی دهیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ماموریتگرایی و ارتقای کیفیت شعار سال جاری دانشگاه علمی کاربردی است، افزود: باید هر اقدام فرهنگی برای ترویج مهارت آموزی در جامعه صورت گیرد.
وی با بیان این مطلب که در سال جاری اقدامات سالهای قبلی را استمرار خواهیم داد، اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد مراکز اساسنامههای خود را به مرکز ارائه دادهاند.
امید خطاب به روسای دانشگاههای علمی کاربردی تاکید کرد: همه مراکزی که آمادگی لازم را برای راهاندازی مرکز نوآوری یا رشد دارند، اقدام کنند. از سال جاری مقرر شده است که در پایان هر سال به صورت سراسری جشن دانشآموختگی برگزار شود و این باید به صورت یک رویه ادامه یابد، ضمنآنکه لباس مناسب دانش آموختگی علمی کاربردی طراحی خواهد شد و در اختیار مراکز قرار خواهد گرفت.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری کشور در مورد فعالیت نداشتن دستگاههای دولتی در حیطه آموزش عالی، گفت: ما برای رفع این مشکل دو راهکار به مراکز علمی کاربردی که این قانون شامل حال آنها میشود، ارائه دادهایم که یا مراکز دولتی مراکز آموزشی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند یا مدیران و کارکنان این مراکز هیات موسسی را بین خود مشخص و به ما معرفی کنند که ما مجوز ادامه کار را به آنها خواهیم داد؛ اما باید صلاحیتهای لازم را داشته باشند، قابل توجه است که برای آنکه این مراکز پذیرش مهرماه را از دست ندهند، تا خردادماه فرصت معرفی هیات موسس خود را به ما دارند.
وی ادامه داد: برخی از این مراکز دانشجوی تخصصی تربیت میکردند و قصد واگذاری یا تعیین هیات موسس را ندارند، بنابراین با هماهنگی استان اگر مراکزی در سطح استان توان آموزش و اجرای این رشتههای انحصاری را دارند، این مسئولیت را به آن مراکز خواهیم داد و آنها نیز میتوانند قراردادی با دستگاههای اجرایی برای استفاده از امکانات آنها در زمان مشخص منعقد کنند.
امید با بیان اینکه اگر مهارت آموزی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، خود به خود دانشجو جذب این مراکز خواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه دانشجو پس از فارغالتحصیل شدن از دانشگاههای نظری توانایی لازم را برای ورود به بازار کار ندارد، اما مراکز علمی کاربردی مهارتآموز هستند و دانشجو پس از پایان تحصیل میتواند وارد بازار کار شود.
به گفته امید، دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای اقدامات تشویقی به دانشجویان و مراکز برتر علمی خود، بستههای تشویقی و تخفیف شهریه در نظر گرفته است.
وی افزود: دانشجویان برتر دانشگاههای علمی کاربردی میتوانند از تخفیف شهریه استفاده کنند، همچنین مراکز علمی کاربردی که کیفیت آموزشی آنها بالا باشد، ۱۵ درصد حق نظارتی پرداختی از سوی آنها، به ۱۰ درصد کاهش مییابد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: بازار کار برخی از رشتهها اشباع شده است، اما به دلیل آنکه هنوز متقاضی برای آن رشتهها وجود دارد، نمیتوانیم آنها را تعطیل کنیم، اما باید با فرهنگسازی و اطلاعرسانی دانشجویان را به سمت رشتههایی که بازار کار نیاز دارد، سوق دهیم.
وی با گلایه از اینکه برخی از رشتهها که بازار کار خوبی دارند، با یک سوم ظرفیت کلاس تشکیل میشوند، گفت: بهزودی کیفیت و سطحبندی مراکز علمی کاربردی را اعلام خواهیم کرد تا متقاضیان با آشنایی و آگاهی کامل انتخاب داشته باشند.
امید در پایان گفت: سیاست ارتقای کیفیت، ماموریتگرایی، فرهنگسازی و ترویج آموزشهای مهارتی را دنبال میکنیم و مطمئن هستیم که این موضوع محقق میشود. اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاههای علمی کاربردی بیشتر از دورههای نظری است و ما اگر موفق شویم جمعیت بیشتری را به این حوزه سوق دهیم، کمک به اشتغال داشتهایم.
انتهای پیام/