دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1397 - 12:30
معاون جذب سرمایه معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد؛

انتشار گزارش آینده‌نگاری علم و فناوری در آینده نزدیک/ اقدامات معاونت علمی بر اساس تکلیف قانونی

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اقدامات این معاونت براساس اسناد بالادستی و تکالیف قانونی صورت می‌گیرد گفت: دبیرخانه آینده‌نگاری علمی و فناوری فعال است و زمانی که بتواند یک خروجی قابل ملموس ارائه دهد، گزارش خود را منتشر خواهد کرد.
کد خبر : 268813

دکتر علیرضا دلیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که چرا در مجموعه خدمات دانش‌بنیان خدمت «ارزیابی محصول» وجود ندارد، اظهار داشت: این نقصانی است که باید جبران شود. قاعدتا ما هر چقدر جلوتر می‌رویم خلاءهایی می‌بینیم. ارزیابی سطح فناوری در حال حاضر وجود دارد، محصول هم نیاز به ارزیابی دارد اما فناوری خودش یک پیچیدگی خاصی دارد که خیلی هم متولی در این زمینه نداریم تا بگوییم متخصص این کار هستند. لذا بر‌اساس تیم‌های تخصصی که در حال شکل‌گیری هستند در این زمینه روز به روز شرایط بهتر می‌شود. من فکر می‌کنم در سال‌های بعد به دلیل اینکه مدام با این ارزیابی محصول روبه‌رو خواهیم بود، شرایط بهتر خواهد شد.


وی همچنین درباره اینکه چرا هم معاونت علمی و هم وزارت علوم هر دو مجوز راه‌اندازی مرکز نوآوری صادر می‌کنند توضیح داد: فعالیت‌های این‌چنینی نیاز به مجوز ندارد بلکه باید یک بستر فراهم شود. ما براساس مصوبه مجوز می‌دهیم، بعد از اینکه این اتفاق افتاد وزارت علوم هم ورود کرده و مجوز صادر می‌کند اما این دلیل نمی‌شود که دیگر ما فعالیت نکنیم. خوشبختانه دانشگاه‌ها به خوبی در این زمینه ورود پیدا کردند و مراکز راه‌اندازی شده است. شاید سازمان‌های دیگر هم احساس کنند که باید این کار را انجام دهند ولی الگوبرداری آنها به ما ارتباطی ندارد. نباید طوری شود که موازی‌کاری صورت بگیرد. متاسفانه هر کار خوبی را که معاونت انجام می‌دهد و جواب می‌گیرد دیگران هم الگوبرداری می‌کنند. امیدواریم به زودی ارزیابی سطح محصول هم به خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه شود. با توسعه شرکت‌ها روز به روز خلاءهایمان هم بیشتر نمایان می‌شود و باید آنها را جبران کنیم. مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به مرور زمان بروز می‌کند لذا قطعا باید هر روز ارزیابی‌ها جبران شود.


دلیری در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم درخواست شورای عتف تاکنون گزارشی از تدوین برنامه‌ آینده‌نگاری علم و فناوری که قرار بوده توسط معاونت و با نظارت شورا تدوین شود، ارائه نکرده‌اید گفت: فعالیت دبیرخانه آینده‌نگاری شروع شده است و تیم‌ها با توانمندی بالا این کار را انجام می‌دهند. تاکنون خروجی‌های خوبی هم داشته است.


معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی کار گروه‌ها به مرحله‌ای رسید که قابلیت انتشار داشته باشند، قابلیت کاربردی بودن داشته باشند و ... منتشر خواهد شد. اینکه شورای عالی عتف درخواستی کرده باشد و ما جواب نداده باشیم، این را من اطلاع ندارم ولی می‌دانم که این دبیرخانه فعال است، در حال فعالیت بوده و کارهای خوبی هم تا الان بیرون آمده است. فکر می‌کنم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور یک خروجی قابل ملموسی را به جامعه ارائه دهیم.


دلیری به این سوال هم که «اقداماتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌دهد بر‌اساس استناد بر کدام سیاست‌ها و اسناد بالادستی است»، جواب داد و اضافه کرد: سیاست‌گذاری فناوری‌های کشور بر‌اساس تکالیف نقشه جامع علمی کشور و بر‌اساس تکالیفی است که در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و تکالیفی که به هر حال نهاد ریاست جمهوری در ایجاد این معاونت و در ساختار آن به ما داده است، و همچنین مصوباتی که ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. اینها اسناد بالادستی ما هستند که بر‌اساس آنها داریم فعالیت می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته