دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 فروردين 1397 - 12:34
معاون سابق استاندار اربیل در گفت‌وگو با آنا؛

عید نوروز نماد وحدت و همبستگی کردهای عراقی است

معاون سابق استاندار اربیل درباره آداب عید نوروز در میان کردهای عراق گفت: در ایام نوروز همه مردم دور هم جمع می‌شوند تا یک‌صدا وحدت و همبستگی خود را فریاد بزند و فارغ از تنش‌های سیاسی، تنها بگویند ما یاد جشن و نوروز هستیم.
کد خبر : 268090

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ جشن نوروز در میان کردها همواره در بعد فرهنگی نمادی از همبستگی و وحدت بوده و مردم، اعم از پیر و جوان و زن و مرد فارغ از گرایشات دینی خود به خیابان‌ها می‌ریزند و در پارک‌ها و مکان‌های عمومی به جشن و پایکوبی می‌پردازند.


این موضوع و فضای حاکم بر اربیل و مناطق کردنشین عراق در ایام نوروز دارند و اعتقادات کهنشان، زمینه‌ای شد تا گفت‌وگویی با طاهر عثمان، معاون سابق استاندار اربیل داشته باشیم.


طاهر عثمان با بیان اینکه جشن نوروز نماد آزادی و همبستگی مردم کرد عراق است، درباره این ایام گفت: «در ایام نوروز همه مردم دور هم جمع می‌شوند تا یک‌صدا وحدت و همبستگی خود را فریاد بزند و فارغ از تنش‌های سیاسی، تنها بگویند ما یاد جشن و نوروز هستیم.»


عثمان در پاسخ به این سوال که «ریشه عید نوروز در میان کردها به چه زمان و مناسبتی بازمی‌گردد؟» گفت: «کردها عید نوروز را آغاز سال نوی غیرررسمی خود می‌دانند و معتقدند که نوروز به کاوه آهنگر، اسطوره ایرانی و ضحاک، پادشاه ستمگری که مغز جوانان را به خورد ماران سر دوشش می‌داد بازمی‌گردد. آهنگری به نام کاوه که همه فرزندانش، به جز یکی از آن‌ها قربانی اشتهای سیری‌ناپذیر مارهای ضحاک شده بودند، گروهی از مردم روستایش را گرد هم می‌آورد و قصد جان شاه ستمگر را می‌کند. پس از پیروزی بر ضحاک ماردوش، کاوه بر فراز کوهی چندین مشعل می‌افروزد تا به مردم روستا پیام دهد که اکنون آزاد و ایمن‌اند.»


معاون سابق استاندار اربیل با بیان اینکه این روایت حاوی اندیشه مقاومت در برابر ستم است، گفت: «در دوران رژیم بعث عراق و حکومت دیکتاتور صدام تا حوالی سال 1985 برگزاری جشن نوروز در عراق ممنوع بود و نوعی اعتراض مدنی محسوب می‌شد، اما اکنون جشن‌های نوروز کردهای عراق در فضایی آرام برگزار می‌شود و تهدیدهای خارجی در این زمینه کاهش یافته‌ است.»


طاهر عثمان درباره اینکه «کردها در ایام تعطیلات نوروز چه کارهایی انجام می‌دهند؟» تصریح کرد: «در این ایام همچون ایران، مدرسه‌ها و موسسات تعطیل می‌شوند. البته در اقلیم کردستان عید نوروز سه روز است. مردم در این مدت به بازار می‌روند و لباس سنتی کردی خریداری می‌کنند. مردها شلوارهای گشاد به پا می‌کنند و کمربندهای پهن می‌بندند و زنان جامه‌های بلند اطلسی پرزرق و برق می‌پوشند. مردان و زنان در شب عید نوروز دور آتشی جمع می‌شوند و رقص موسوم به رشبلک را اجرا می‌کنند.»


وی درباره تفاوت‌های میان آداب و رسوم عید نوروز در ایران با آنچه کردها در عراق انجام می‌دهند گفت: «در عراق خلاف ایران مراسم‌هایی همچون چیدن سفره هفت‌سین و سیزده‌ به‌در وجود ندارد. علاوه بر این، کردها در همان روز عید نوروز به دامن کوه‌ها و دشت می‌‌روند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته