برگزاری کارگاه کرسیهای نظریهپردازی و نقد و مناظره ویژه استادان در واحد دزفول
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کارگاه کرسیهای نظریه پردازی و نقد و مناظره ویژه اساتید با حضور هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی ، دکتر سید علی فاضل زاده معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد دزفول و جمعی از استادان این واحد دانشگاهی در سالن اجتماعات شیخ مرتضی انصاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد.
معاون علمی و امور کرسیهای شورای انقلاب فرهنگی اظهار کرد: «کرسیهای نظریه پردازی تقریبا از حدود 14 سال پیش از طرف استادان حوزه مطرح شد و استادان حوزه در نامهای به مقام معظم رهبری بیان کردند؛ اساتادان کشور نظریهها و ایدههایی دارند که از نظر علمی برآورد نمیشوند. مقام معظم رهبری پس از بررسی آن را با عنوان کرسی های نظریه پردازی بیان کرد و پس از آن بحث کرسیهای نظریه پردازی در دانشگاهها شکل گرفت. شورای انقلاب فرهنگی مجمعی را با استفاده از تعدادی روسا و اساتید از استانهای کشور انتخاب کرده که این مجمع وظیفه سیاستگذاری بر کرسیها را بر عهده گرفته و دبیرخانه ای با عنوان دبیرخانه کرسی ها را تصویب کرد.»
دکتر میثم چگین بیان کرد: «کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره 17 بهمن 1382 بنا به تصویب جلسات 531، 532 و 533 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی راهاندازی شد. هدف اصلی کرسی ها حمایت از گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی ها در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر، بسط آزاد اندیشی در راستای شکل گیری جنبش ملی نقد و نظریه پردازی در ایران است. فعالیت کرسی ها در زمینه ی ، تدوین برنامهها، سیاستهای اجرایی، آییننامهها و دستورالعملها ، فراهم کردن زمینه لازم برای بررسی تحقیقات و نوآوری صاحبان نقد و نوآوری علمی در عرصه علوم انسانی و معارف دینی، هنر و حمایت از طرحهای نوآورانه است.»
چگین گفت: «کرسیهایی که در هیات حمایت، برنامه ریزی و با همکاری مراکز علمی اجرا میشوند به دو دسته تقسیم میشوند؛ کرسیهای تخصصی و کرسیهای تدریجی. کرسیهای تخصصی در حقیقت کرسیهای علمی هستند که صاحب نظران در چند جلسه در حضور شورای داوران و کمیته داوران به ارائه مدعیات علمی خود به عنوان نظریه، نوآوری و نقد میپردازند. استادانی که ادعای نظریه دارند (استادان گروههای علوم انسانی، معارف، هنر، معماری و شهرسازی) به عنوان مثال یک استاد پس از بیست سال سابقه کار عنوان میکند که نظریه جدیدی علاوه بر دروس دانشگاهی دارد که بعد از پر کردن فرمهای مربوطه نظریه وی به دبیرخانه شورای تخصصی رشته مربوطه ارجاع داده شده که پس از تایید نوآورانه بودن تعدادی ناقد و داور شورا تشکیل شده و ممکن است چند جلسه شورا برگزار گردد تا نتیجه نهایی گرفته شود.»
وی افزود: «در مبحث کرسیهای تخصصی ما پیش اجلاسیه و اجلاسیه را داریم که تقریبا همان پیش دفاع و دفاع در مقطع دکتری تخصصی است. در پیش اجلاسیه داوران و ناقدان پس از برگزاری جلسه در مورد دفاع استاد و اینکه آیا ادعای وی نوآورانه هست یا خیر را بررسی میکنند که جلسات پیش اجلاسیه ممکن است چندین بار تشکیل شده تا زمانی که بحث منسجم شود و ساختار یک نظریه را به خود گیرد. پیش اجلاسیهها در مراکز علمی به صورت عمومی برگزار میشوند.»
چگین گفت: «ادعاهای علمی به سه شکل هستند، نظریه، نوآوری، نقد هستند که درجه آن عالی، خوب، متوسط و ضعیف تعیین میشود که فرد مدعی به تناسب امتیازی که کسب می کند از حمایت های شورا بهره مند میشود.»
چگین عنوان کرد: «نوع دیگر کرسیها، کرسیهای ترویجی است که در این کرسیها فرد نظریه خاصی ندارد بلکه یک ایده دارد و پس از بیان آن دانشگاه موضوع را بررسی کرده و در نهایت آن را به دبیرخانه شورای عالی حمایت از کرسیها ارسال میکند. در کرسیهای ترویجی دانشگاه موضوعی را در جدول میآورد و ارائه دهنده و ناقد را مشخص کرده سپس نقد ایده علمی از سوی دو ناقد و در مناظره از سوی طرف مقابل، نقد می شود و بدون داوری با نمره دهی به پایان می رسد.»
وی گفت: «پس از تایید ادعای علمی از فردی که نظریه وی تایید شده حمایت هایی می شود که عبارتند از حمایتهای حقوقی و مالی، شامل: صدور گواهی اولیه نظریه از سوی دبیرخانه، معرفی به بنیاد نخبگان و جشنواره فارابی ، اعمال ارتقاء مرتبه علمی و پرداخت مبلغ مصوبات اهدایی، حمایتهای علمی، شامل: تالیف مقالات، تشکیل جلسات و میزگردهای شرح و نقد، تامین امکانات مادی لازم برای تکمیل تحصیل، حمایت های ترویجی و اجتماعی، شامل: انتشار گزارش نامه علمی ، انعکاس خبری مناسب در مورد جریان برگزاری و نتایج علمی آن، پیگیری آموزشی کردن نظرات ، نقدها و نوآوری ها.
انتهای پیام/