دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 15:46

فرانس‌پرس: غربی‌ها در انتظار ورود به بازار ایران هستند

جهانیان که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی را دنبال کرده‌اند، فرانسه را به‌عنوان مذاکره‌کننده لجوج، یک‌دنده و خشک می‌شناسند ولی پاریس در صورت توافق هسته‌ای باید در مسیر جلب اعتماد ایرانی‌ها گام بردارد و روابط خود با این کشور صاحب‌نفوذ را گسترش دهد.
کد خبر : 26768

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری «فرانس‌پرس» در گزارشی از مذاکرات هسته‌ای نوشت: یک دیپلمات عالی‌رتبه غربی حدود یک ماه پیش گفته بود که نتیجه نخست توافق (هسته‌ای) با ایران، باز شدن بازارهای این کشور به روی غرب است. موضوعی که غربی‌ها مدت‌ها است در انتظار آن هستند و چشمان خود را شبانه‌روز به ماراتن هسته‌ای دوخته‌اند.


براساس این گزارش، یک مقام اقتصادی فرانسه در این‌باره می‌گوید: شرکت‌های غربی اکنون در خط آغاز رقابت برای ورود به بازار ایران قرار دارند، بازاری که دهه‌ها است تحریم شده است و آن‌ها همچنان منتظر بازگشایی آن هستند.


«فرانس‌پرس» با بیان اینکه ایران 77 میلیونی، یک‌چهارم نفت خام و دومین میدان گازی جهان را دراختیار دارد، نوشت: اگر توافق‌نامه میان ایران و قدرت‌های غربی امضا شود، تاسیسات هسته‌ای ایران به‌طور مستقیم تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت و در مقابل غرب باید به‌تدریج تحریم‌های ایران را کاهش دهد.


«علی آهنی» سفیر ایران در فرانسه در سال 2013 گفته بود: مراقب باشید. باید خود را آماده کنید، بازار منتظر شما نمی‌ماند و رقبای دیگر آماده استفاده از فرصت به‌دست آمده هستند.


«فرانس‌پرس» در این گزارش می‌نویسد: چینی‌ها و روس‌ها اصلی‌ترین رقبای فرانسوی‌ها بودند و اکنون شرکت‌های آمریکایی نیز عزم بازگشت به بازار ایران را دارند. شرکت‌های خودروسازی «رنو» و «پژو» پیش از وضع تحریم‌ها علیه ایران از اصلی‌ترین شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذار در ایران بودند. با وجود این، پس از تحریم‌ها میزان روابط تجاری میان دو کشور از چهار میلیارد دلار در سال 2004 میلادی به تنها 500 میلیون دلار در سال 2013 میلادی کاهش یافت.


«کارلوس تاوارس» مالک شرکت خودروسازی «پژو سیتروئن» دراین‌باره می‌گوید: جامعه ایران نسبت به شرکت‌های فرانسوی خوش‌بین نیست چرا که در بدترین اوضاع، آنان از ایران خارج شدند. با وجود این، سفر 107 نماینده بخش اقتصادی و بازرگانی فرانسه در سال گذشته به تهران تلاشی به‌وسیله پاریس برای بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور بوده است.


«فرانس‌پرس» در پایان گزارش خود، از مواضع سرسختانه اخیر «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای انتقاد می‌کند و می‌نویسد: این موضوع سبب خدشه‌دار شدن وجهه فرانسه نزد ایرانیان شده است. به‌نظر می‌آید که فرانسه قصد دارد نقش پلیس بد را در مذاکرات ایفا کند. همچنین این کشور به‌تازگی با بیشتر کشورهای عرب منطقه نیز قراردادهای بزرگ تجاری و نظامی منعقد کرده است.


«تیری کوویل» کارشناس انستیتو استراتژیک روابط بین‌المللی در این‌باره معتقد است که نارضایتی عمومی از موضع‌گیری‌های اخیر فرانسه در روند مذاکرات وجود دارد. فرانسه با این وضعیت خود را به‌عنوان متحد سرسخت اسرائیل و عربستان سعودی نشان می‌دهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته