دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 11:15
آنا در گفت‌وگو با روسای واحدهای خوراسگان و اردبیل دانشگاه آزاد اسلامی بررسی کرد؛

ترم تابستانی دانشگاه، فرصت یا معضل؟

رئیس دانشگاه آزاد اصفهان( خوراسگان) معتقد است افزایش واحد در ترم تابستان برای دانشجویان، بر کیفیت آموزش تاثیر منفی دارد و رئیس دانشگاه آزاد اردبیل نظارت مناسب حوزه آموزش را عامل جلوگیری از کاهش کیفیت آموزشی می‌داند.
کد خبر : 26625

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ ترم تابستان همان‌ گونه که برای عده‌ای از دانشجویان فرصت مناسبی به شمار می‌رود تا دروس عقب افتاده خود را جبران کنند، معایبی نیز برای دانشجویان و اساتید دارد. منتقدان می گویند در ترم تابستان کیفیت فدای سزعت می شود و موافقان معتقدند در صورت استفاده بهینه و برنامه ریزی مناسب، ترم تابستانی می تواند نقش موثری در روان سازی روند تحصیلی دانشجویان داشته باشد.


برای آسیب شناسی این موضوع نظر روسای دو واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی را جویا شدیم.


دکتراحمد علی فروغی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(‌خوراسگان) درباره آسیب‌های افزایش واحدهای دانشگاه در دوره تابستان به خبرنگار آنا گفت: یکی از بارزترین مشکلاتی که این برنامه دارد ارائه دروس تخصصی و اخذ آن توسط دانشجو در یک بازه زمانی کوتاه است.با توجه به مدت کوتاه تابستان و همچنین هوای نامناسب کیفیت آموزش دراین دوره پایین می‌آید و ارائه دروس تخصصی دراین ترم باعث می‌شود دانشجو فرصت یادگیری بهتر را از دست بدهد.



فروغی با اشاره به اینکه برنامه ریزی و افزایش تعداد واحدهای ارائه شده در دوره تابستان برای گره‌ گشایی و آسان شدن روند تحصیلی دانشجویان اعمال شده افزود: اخذ واحد تخصصی در ترم تابستانی برای دانشجو بسیار سخت است و با توجه به بررسی‌های علمی اخذ واحدهای تخصصی و بیشتر از 6 واحد، باعث کاهش سطح کیفیت آموزشی می‌شود و بازده خوبی ندارد.








این برنامه تنها برای عده‌ای از دانشجویان که درترم‌های آخر تحصیل می‌کنند کارآمد است تا بتوانند سریع‌تر فارغ التحصیل شوند. همچنین باید توجه داشت که حق‌التدریس اساتید دراین دوره بیشتر است و این موضوع برای دانشگاه ایجاد هزینه می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد خوراسگان در ادامه تصریح کرد: این برنامه تنها برای عده‌ای از دانشجویان که درترم‌های آخر تحصیل می‌کنند کارآمد است تا بتوانند سریع‌تر فارغ التحصیل شوند. همچنین باید توجه داشت که حق‌التدریس اساتید دراین دوره بیشتر است و این موضوع برای دانشگاه ایجاد هزینه می‌کند.


وی با اشاره به روش برگزاری دوره‌های قبل ترم تابستان افزود: در گذشته دانشگاه موظف بود افرادی را که تعداد واحد‌های کمی از درسشان باقی مانده را شناسایی و به آن‌ها کمک کند تا واحد‌های باقی مانده را بگذرانند. به طور مثال اگر دانشجویی 30 واحد اخذ نشده داشت، می‌توانست 6 واحد را درتابستان و 24 واحد را در ترم بعدی بردارد که سریع‌تر فارغ التحصیل شود.


رئیس دانشگاه آزاد اصفهان (‌خوراسگان) درباره معایب ترم تابستان برای اساتید نیز تصریح کرد: یک سال مداوم تدریس برای اساتید نیز موجب فرسودگی شغلی می‌شود و فرصت استراحت را از آن‌ها می‌گیرد که همین مورد هم می‌تواند بر کیفیت آموزش تاثیر منفی بگذارد.



نظارت دقیق مسئولان دانشگاه برترم تابستانی از افت کیفیت آموزشی جلوگیری می‌کند


دکتر علی شامل،‌رئیس دانشگاه آزاد اردبیل درباره فواید و معایب افزایش واحد در دوره تابستان به خبرنگارآنا گفت: با توجه به اینکه دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته می‌توانند دروس بیشتری را در ترم تابستان اخذ کنند در نتیجه سریع‌تر فارغ‌التحصیل می‌شوند. همچنین شرایط مهمان شدن دراین دوره آسان‌تراز قبل است و شرایط خوبی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.


شامل با اشاره به حضور بیشتر اساتید در دانشگاه خاطرنشان کرد: ترم تابستان فرصت مناسبی را برای حضور فعال اساتید دردانشگاه فراهم می‌آورد که این مسئله موجب می‌شود اعضای هیئت علمی نه تنها در حوزه درسی بلکه در حوزه‌های فرهنگی نیز به دانشگاه کمک کنند.








با گسترده شدن ترم تابستان حجم کار شوراهای آموزشی بالا رفته زیرا به نوعی یک ترم درطول سال اضافه شده است. البته این برنامه برای دانشجویان مفید واقع شده و اگر دانشجویی خوب درس بخواند می‌تواند ظرف 6 ترم فارغ التحصیل شود

رئیس دانشگاه آزاد اردبیل فرصت کوتاه ترم تابستان را یکی از مشکلات این دوره دانست و بیان کرد: مدت کوتاه این ترم ممکن است در کیفیت آموزش تاثیر بگذارد اما مسئله‌ی دیگرحد نصاب دروس است. زمانی که یک درس تخصصی دردوره تابستان ارائه می‌شود ممکن است درترم بعد به حد نصاب نرسد و این موضوع حجم کار را بالا می‌برد.


وی درادامه تصریح کرد: با گسترده شدن ترم تابستان حجم کار شوراهای آموزشی بالا رفته زیرا به نوعی یک ترم درطول سال اضافه شده است. درگذشته اگر شوراهای تخصصی مسائل مربوط به دو ترم را بررسی می‌کردند الان کارشان بیشترشده است، بنابراین حجم کار آموزشی و دانشجویی افزایش پیدا کرده است البته این برنامه برای دانشجویان مفید واقع شده و اگر دانشجویی خوب درس بخواند می‌تواند ظرف 6 ترم فارغ التحصیل شود.


شامل با تاکید بر کیفیت آموزشی درمقطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه داد: این برنامه برای دانشجویان ارشد و دکتری نیز سودمند بوده و باعث شده این دانشجویان ترم عقب افتاده نداشته باشند اما همچنان خطر افت کیفیت آموزشی برای آن‌ها نیز وجود دارد که این موضوع با نظارت درست و دقیق حوزه آموزش قابل پیش گیری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب