دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1396 - 10:40
برنده جایزه سال «معماری منظر ایران» در گفت‌وگو با آنا:

«منظر» هم عینیت دارد و هم ذهنیت/ دانشگاه آزاد؛ نقطه‌ای قابل اتکا

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان موفق به کسب جایزه سال «معماری منظر ایران» شد.
کد خبر : 266155

امین ماهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «جایزه سال معماری منظر ایران زیر نظر و حمایت انجمن معماری منظر ایران برگزار شده است. این جایزه سال نخست خود را تجربه می‌کند و در حوزه‌های پژوهشی و در دو زیر شاخه پژوهش‌های علمی و پژوهش‌های کاربردی به ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه منظر در سه سال اخیر پرداخته است.»


ماهان افزود: خوشبختانه پژوهش پایان‌نامه دکتری بنده که در قالب مقاله‌ای با عنوان «تدوین مدل ارزیابی منظر؛ با مروری بر روش‌ها و رویکردهای جاری ارزیابی منظر» در مجله علمی و پژوهشی باغ نظر منتشر شده است با نظر هیأت داوران متشکل از استادان برجسته معماری منظر از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، تربیت مدرس و پژوهشکده نظر به عنوان پژوهش برتر برگزیده شد.


وی با بیان اینکه جایزه سال معماری منظر ایران مربوط به سال 1396 است، گفت: «از آنجا که بنده عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستم همواره این دانشگاه را به عنوان پشتوانه‌ای قابل اتکا همراه خود احساس کرده‌ام و از همراهی و همکاری این مجموعه کمال تشکر را دارم.»


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با بیان اینکه وی نماینده ایران در انجمن منظر فرهنگی آسیا(ACLA) است، خاطرنشان کرد: «در سال گذشته با همکاری خانم مهندس ریحانه خرم رویی و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی باغسازی 2016 که در شهر ناکازاکی کشور ژاپن برگزار شد، شرکت کردم و خوشبختانه در آنجا نیز طرح پیشنهادی‌ام به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و در محل نمایشگاه مسابقات به اجرا درآمد.»


دانش آموخته دکتری معماری واحد علوم و تحقیقات ارتباط رشته معماری و منظر را کاربردی دانست و ادامه داد: «رابطه انسان و منظر رابطه‌ای پیچیده است و منظر به مثابه یک کل قلمداد می‌شود. بدین معنا که منظر همزمان هم دارای کالبد است و هم دارای معناست. همزمان هم عینیت دارد و هم ذهنیت و این دو غیر قابل تفکیک از هم است و به عبارتی منظر پدیده‌ای است عینی و ذهنی، پدیده‌ای وابسته به ذهن انسان به عنوان مفسر و کالبد به عنوان مرکز تفسیر.»


ماهان بیان کرد: «بنابراین منظر در تعاریف همواره وابسته به دو عنصر اصلی بوده است که با حذف هریک فهم منظر دچار مشکل می‌شود؛ نخست محیطی است که به عنوان کالبد عینی، انسان را در بر می‌گیرد و دوم انسانی است که درصدد درک و فهم محیط بدان ورود می‌کند و در طول زمان در ذهن خود از آن تصویرسازی می‌کند و ذهنیت خود از آن کالبد را شکل می‌دهد. از این رو است که منظر پدیده‌ای است پیچیده که با وجوه مختلف انسانی، ادراکی، عملکردی و زیست محیطی ارتباط تنگاتنگی دارد.»


استاد گروه معماری واحد لاهیجان با ذکر اینکه امروزه این رشته در دانشکده‌های معماری دانشگاه‌های اصلی تدریس می‌شود، اظهار کرد: «خوشبختانه دانشگاه آزاد نیز اخیراً در برخی واحدها به جذب دانشجو پرداخته است. متأسفانه در حوزه حرفه‌ای با توجه به نو بودن موضوع توجه کمتری به این موضوع شده است که لازم است با توجه به تأثیرگذاری آن در بسیاری از حوزه‌ها بویژه در حوزه معماری و شهرسازی، توجه بیشتری به آن شود.»


وی با بیان اینکه رشته‌هایی مانند معماری، همواره دو بعد هنر و فن را در کنار یکدیگر داشته‌اند،‌ به آنــا گفت: به دانشجویان توصیه می‌کنم در هر دو بعد تلاش و ممارست کنند و همزمان به هر دوی آنها توجه داشته باشند. در این فرآیند «دیدن» و «دقت کردن» در آثار فاخر بسیار راهگشاست؛ امروزه در شهرها، معماری‌ها و مناظر ما نمونه‌های قابل تأمل بسیاری از سوی هنرمندان و معماران خلق می‌شوند که متأسفانه مورد بی توجهی دانشجویان هستند.




به گزارش آنا، امین ماهان عضو هیأت علمی گروه معماری واحد لاهیجان، دانش‌آموخته دکترای معماری واحد علوم و تحقیقات تهران و کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی تهران جایزه سال «معماری منظر ایران» را در دانشکده معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کسب کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب