دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تکریم مادران سه شهید از سه نسل در واحد دزفول

تکریم از مادران سه شهید از سه نسل به مناسبت سالروز تکریم مادران و همسران شهدا در سالن اجتماعات شیخ مرتضی انصاری واحد دزفول و به همت بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد.
کد خبر : 265253

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، شهید عظیم اسدی مشکال اولین و طلایه دار شهدای انقلاب اسلامی، شهیده عصمت پورانوری اولین زن شهیده شهرستان دزفول در 8 سال دفاع مقدس ، شهید عارف کاید خورده ششمین شهید مدافع حرم شهرستان دزفول کسانی بودند که تکریم شدند.



شهید عظیم اسدی مشکال متولد 1336 شهرستان دزفول، آغاز گر قیام بر علیه ستم و اولین شهید انقلاب اسلامی شهرستان دزفول است. شهید اسدی مشکال سال 57 دانشگاه تربیت معلم جندی شاپور اهواز پذیرفته شد. وی در همان اوایل دانشگاه با هم کلاسی‌های خود تصمیم می‌‌گیرند در فروردین 57 که مصادف با چهلم شهدای 29 بهمن تبریز بود، بانک‌ها و اماکن وابسته به رژیم شاهنشاهی را به آتش بکشند. روز عملیات نقشه آنها لو رفته و پس از درگیری‌های زیاد، شهید اسدی مشکال دستگیر می‌شود. اسدی مشکال پس از دستگیری به شهربانی منتقل شده در آنجا شکنجه‌های سختی را متحمل می‌شود، بطوریکه بدن وی را با آب سرد خیس کرده و با شیلنگ ضربه می زدنند. بعد از شکنجه‌های طاقت فرسا شهید اسدی مشکال در 9 فروردین 57 به شهادت می رسد.


شهیده عصمت پورانوری اولین زن شهیده شهرستان دزفول متولد 1341است. وی در خانواده ایی کاملا مذهبی و با اصالت زندگی را آغاز کرد. از کودکی علاقه وافری به یادگیری مسائل اسلامی و دینی داشت در سنین کم قرآن خواندن و نماز را به طور کامل یادگرفت. شهیده پورانوری در حفظ حجاب بسیار کوشا بود، در جلسات عقیدتی- سیاسی که از طرف نهضت سواد آموزی در شهرستان دزفول تشکیل می شد حضور فعال داشت. سعی و علاقه وافری به حفظ و یادگیری آیات قرآن و احادیث داشته فردی متواضع و قانع بود کمال قناعت و سادگی در مراسم ازدواجش به چشم می خورد، مهریه وی یک جلد کلام‌الله مجید بوده چون می‌خواست رهرو حضرت فاطمه زهرا (س) باشد. شهیده عصمت پورانوری همراه مادر شوهر و هم عروسش در مراسم تدفین چند شهید دفاع مقدس شهرستان دزفول شرکت می کنند که هنگام همراهی جمعیت تشیع کننده شهدا مورد حمله موشکی رژیم صدام قرار گرفته و به شهادت می رسد.


شهید عارف کاید خورده به شهید دهه هفتادی معروف بوده و ششمین شهید مدافع حرم دزفول است. عارف کاید خورده علی رغم مخالفت‌های زیاد درس خود را رها کرده و عازم سوریه شد. شهید کاید خورده از جمله شهدای مدافع حرم دزفول است که به دلیل مخالفت لشکر خوزستان با اعزام وی به دلیل سن کم از طریق لشکر گیلان به مناطق عملیاتی مبارزه با تکفیری ها اعزام شد. متن وصیت نامه شهید کاید خورده یک سطر است؛ اینجانب عارف کایدخورده فرزند حاجیعلی « پیرو ولایت فقیه باشید. قیامت یقه تان را می گیرم اگر ولی فقیه را تنها بگذارید 19/04/1396 ». سرانجام شهید کایدخورده در 29 آبان 1396 سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا (ع) در مقابله با تروریستهای تکفیری در شهر آلبوکمال استان دیرالزور سوریه به شهادت رسید.


مادر شهید کایدخورده گفت: «عارف خود راه و مسیرش را انتخاب کرد. اوایل با رفتن عارف به سوریه مخالفت می کردم، زیرا هدفم این بود که وی را امتحان کنم و ببینم چقدر در راهی که انتخاب کرده مصمم است. عارف سال گذشته به پیاده روی اربعین رفته بود. در آن جا احساس می کرد که به امام حسین (ع) نزدیکتر شده و اولین جرقه‌ای که به ذهن عارف رسید تا در راهی که انتخاب نموده ثابت قدم شود از همین سفر کربلا آغاز شد.»


نویسنده« کتاب عصمت» که زندگی شهیده عصمت پورانوری را به رشته تحریردر آورده است، درباره چگونگی نوشتن کتاب عصمت اظهار کرد: «شهیده عصمت پورانوری را در خواب دیدم در حالی که نه وی را می شناختم و نه قبلا در خواب دیده بودم. بعد از آن روز به بنیاد شهید رفتم تا ببینم شهیدی به این نام وجود دارد وقتی جواب مثبت گرفتم خیلی طول کشید تا منزل آنها را پیدا کردم.»


رقیه آذرنگ گفت: «ابتدا مادر شهیده راضی نبودند که کتابی در زمینه زندگی عصمت نوشته شود. پس از پافشاری‌های زیاد بنده، مادر شهیده راضی شد با لطف خدا و پشتکاری و تلاش توانستم زندگی شهیده عصمت پورانوری را با عنوان کتاب «عصمت» به چاپ برسانم اکنون چهارمین دوره چاپ این کتاب انجام شده است.»


آذرنگ افزود: «کتاب عصمت را خود شهیده پورانوری نوشت، چرا که در تک تک سطرهای این کتاب وجود شهیده را در کنار خود احساس می‌کردم. شهدای ما خود کار فرهنگی می کنند و مطمئنم اگر کتاب عصمت را من نمی‌نوشتم، شهیده پورانوری خود یک فرد دیگری را می‌یافت تا کتابش نوشته شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز اظهار کرد:‌ «صحبت کردن از عزیزانی که آسمانی شدند بسیار دشوار است. اگر برکتی در زندگی ما وجود دارد از خون مردان و زنان نیک و شایسته ایران اسلامی است.»


دکتر ناصر سراج خرمی عنوان کرد: «از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون 40 سال می‌گذرد و نمونه شهدای انقلاب ما شهید اسدی مشکال است امید آن که بتوانیم از انقلاب اسلامی این میراث گران بها و گران قدر نگهداری کنیم و امانت دار خوبی برای پاسداری از خون شهدای عزیز باشیم .»



در پایان با حضور رئیس و هیات رئیسه از مادران شهید قدر دانی شد و لوح یاد بودی به آنها اهدا شد .


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته