دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1396 - 11:31
معاون گردشگری استان هرمزگان در گفت‌وگو با آنا:

مسابقه استان‌شناسی را درموزه مردم شناسی برگزار می‌کنیم/ ساماندهی قایق‌ها با پلاک گردشگری

معاون گردشگری استان هرمزگان ضمن تشریح برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز 1397 این استان، گفت: در ایام نوروز 97، مسابقه رادیویی استان‌شناسی و مراسم‌های آیینی را با همکاری صدا و سیما و درموزه مردم شناسی برگزار خواهیم کرد.
کد خبر : 265221

فائقه اتابک؛ معاون گردشگری استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درباره برنامه‌هایی که در نوروز 1397 برای مسافران در نظر گرفته شده است، گفت: برگزاری جشن نوروزگاه و تورهای طبیعت‌گردی، احداث پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری در محل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و اجرای مراسم‌های آیینی و برنامه‌های فرهنگی در محل موزه مردم‌شناسی از جمله برنامه‌های ویژه سال جدید استان خواهد بود.


وی در ادامه ضمن اشاره به این‌که جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر با حضور معاون استاندار و قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر به صورت ماهیانه برگزار شده، اظهار کرد: با هدف ارائه خدمات جامع و کامل دوره‌های توانمند‌سازی در ارتباط با ستاد اجرایی خدمات سفر آغاز شده و دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر راه‌اندازی شد. این در حالی است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ستاد اجرایی خدمات سفر استان هرمزگان در سطح شهر و ورودی‌ها و خروجی‌ها نیز معرفی می‌شوند.


معاون گردشگری استان هرمزگان همچنین عنوان کرد: مساجد و اماکن بین راهی برای انجام فریضه نماز مسافران و گردشگران در حال تجهیز و آماده‌سازی است.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح تکریم مسافران نوروزی هستیم تا خاطرات خوش و لحظات شیرینی را برای مسافران نوروزی استان هرمزگان رقم بزنیم. همچنین بوستان‌ها برای اسکان مسافران نوروزی آماده‌سازی شده است تا خانواده‌ها از امنیت لازم نیز برخوردار باشند. در این ایام اینترنت وایرلس در بوستان‌های اسکان بندرعباس به مسافران ارائه می‌شود و گردشگران می‌توانند از این خدمات نیز بهره‌مند شوند.


اتابک گفت: راه‌اندازی رادیو مسافر و استقرار آن در ستاد هدایت و استقبال، چاپ اقلام تبلیغاتی ویژه نوروز و برپایی سفره هفت‌سین ویژه نوروز در سطح شهرستان‌ها و در مبادی ورودی شهرها از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام تعطیلات نوروزی استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.


وی بیان کرد: مسافرانی که در نوروز 1397 به استان می‌آیند، می‌توانند از جشنواره صنایع دستی و غذاهای بومی و محلی که رنگ و بوی خاصی به سفرهایشان می‌بخشد، استفاده کنند و با هنر بومیان این منطقه بیشتر آشنا شوند. البته ما در نظر داریم که نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان برگزار کنیم که قطعا بازدید از آن برای هر گردشگر خالی از لطف نخواهد بود.


جشنواره‌های مجسمه‌های شنی


معاون گردشگری استان هرمزگان تصریح کرد: برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و جشنواره‌های مجسمه‌های شنی در سواحل یکی دیگر از برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده در تعطیلات سال جدید خواهد بود که در کنار جشنواره فرهنگی، بازیهای محلی و موسیقی سنتی و آیینی در ساحل بندرعباس برگزار می‌شوند.


وی اجرای طرح کاشانه در ایام نوروز را از دیگر برنامه‌های گردشگری استان معرفی کرد و افزود: بر اساس طرح نظارتی از تاسیسات گردشگری بازدید خواهیم داشت و برای تردد قایق‌های تفریحی در نوروز تعیین حریم کرده‌ایم واین قایق‌ها را با پلاک گردشگری ساماندهی کرده‌ایم. همچنین منطقه شنا در سواحل بندرعباس نیز مشخص شده است.


اتابک همچنین احداث پایگاه‌های اطلاع رسانی گردشگری در محل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شاخص و پارک‌ها و کانون‌های جمعیتی نوروز و چاپ و توزیع اقلام تبلیغاتی از جمله چاپ و رایت بروشور، کتابچه، پوستر، سی دی، نقشه و... از جمله خدمات اطلاع رسانی استان معرفی و تاکید کرد: با نصب بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی ستاد خدمات سفر در سطح شهر و ورودی شهرها افراد می‌توانند از تمامی خدمات بهره‌مند شوند.


وی عنوان کرد: پارک‌ها، محل کانون‌های جمعیتی گردشگری، بناهای تاریخی و موزه‌ها و ...... که عمدتا بیشترین تردد و بازدید از سوی گردشگران را خواهد داشت، پاکسازی و نظافت شده است. طبق برنامه‌‌های قطعی شده، در نوروز 1397 مراسم‌های آیینی و برنامه‌های فرهنگی در محل موزه مردم شناسی و بناهای تاریخی شاخص خواهیم داشت و برای کودکان هم برنامه‌های فرهنگی چون نقاشی روی پارچه با موضوع سفر را اجرایی می‌کنیم. در این بین مسابقه رادیویی استان‌شناسی که شامل معرفی جاذبه‌ها است با همکاری صدا و سیما برگزار خواهد شد.


معبد هندوها بندرعباس


گفته می‌شود که این معبد درسال 1310 هجری قمری از جمع‌آوری هدایای هندوهایی که در این منطقه سکونت داشتند و تجارت می‌کردند توسط تجار هندی ساخته شده و به نوعی نقطه اتصال فرهنگ ایران و هند است.


قلعه پرتغالی‌ها


این قلعه که یادآور دوره سلطه پرتغالی‌­ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است، به فرمان آلفونسودوآلبرکرک، دریا نورد پرتغالی، در سال 1507 میلادی ساخته شد و در نهایت در زمان شاه عباس صفوی فتح شد.


پل لاتیدان


پل لاتیدان نیز از دیگر آثار برجای مانده از دوره صفویه در استان هرمزگان است که پرتغالی‌ها برای لشگرکشی از آن استفاده کرده‌اند.


این پل از سنگ­‌های بدون شکل و ملات ساخته شده و با توجه به درازای 1000 متر و 233 دهنه به عنوان طویل­‌ترین پل تاریخی ایران شناخته شده است. عرض پل لاتیدان شهرستان خمیر، 6 متر و طول آن سه برابر سی و سه پل است.


غار نمکی خرسین


غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس واقع شده و دهانه آن در ارتفاع ۱۰۸۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در خرسین قندیل‌های نمکی متعددی وجود دارد که جزو جدا نشدنی این غار زیبا و بکر هستند.


مسجد جامع بستک


این مسجد که از سنگ و گچ و اندودهای ساروجی ساخته شده در بخش بیرونی سطوح دایره شکلی با فرورفتگی‌­هایی به شعاع یک متر دارد که درون دایره‌­ها نقوشی از گل حکاکی شده است.


با وجود این‌که گچ‌بری بسیار زیبای این مسجد، تصویری چشم‌نواز از معماری ایرانی اسلامی به گردشگران نشان می دهد اما متأسفانه این بنای تاریخی به دلیل بی‌توجهی به ساختمانی متروک و مخروبه تبدیل شده است.


خانه فکری


خانه فکری با بادگیرهای بلند و زیبا ، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه در هرمزگان است. این اثر در آخر دوره قاجاریه به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شد.


روزگاری خانه فکری، به عنوان سکونتگاه مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه شهرت داشت به همین علت در ساخت این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی برای اسکان خانواده فکری و پذیرایی از مهمانان و تجار در نظر گرفته شد. وجود پنج بادگیر ، 2 زیر زمین ، 25 اتاق و حیاط مرکزی از جلوه های زیبای خانه قدیمی فکری است.


قلعه اسرارآمیز فین


قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندرعباس بر روی تپه‌ای مرتفع قرار دارد. قدمت این قلعه از روی سفال‌های بدست آمده به قرون میانه اسلامی نسبت داده شده است و احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته ‌است.


مصالح به کار رفته در فضای قلعه در بخش زیرین دیوار‌ها و برج‌ها سنگ‌های نامنظم و ملات ساروج و در بخش‌های بالایی خشت‌های مربع شکل هستند. قلعه فین با ارتفاع 6 متری در گوشه شمال شرقی برج مدوری قرار دارد که بخش زیادی از آن فرو ریخته و تنها دیواری به طول 8 متر از آن باقی مانده است. این قلعه در حال حاضر کاملا ویران شده و تنها بخش‌هایی از برج‌ها و فضاهای معماری آن باقی مانده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب