دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1394 - 13:24
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان رضوی مطرح کرد؛

هماهنگی بین بخشی راهکار مهم در پیشگیری و کنترل از زئونوزها

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی و هماهنگی بین بخشی از راهکارهای مهم پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین دام و حیوان که به «زئونوزها» معروف هستند، به شمار می رود.
کد خبر : 26496

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر محمد صادقی به مناسبت 13 تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، گفت: در طول سال‌های گذشته با ارتقای بهداشت و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، شاهد کاهش انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در جامعه هستیم اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان رضوی، همکاری‌های بین بخشی بین نهادهای دامپزشکی، علوم پزشکی، شهرداری و حفاظت محیط زیست را از راهکارهای مهم در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد.


وی با بیان اینکه 450 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده است، اظهار کرد: تب مالت، تب کریمه کنگو، هاری، کیست هیداتیک، سالک، سل گاوی و سیاه زخم از مهم‌ترین این بیماری‌ها است.


دکتر صادقی بیان کرد: عملکرد دامپزشکی در کنترل بیماری‌های دامی یکی از اصول مهم در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، چرا که اگر دام سالم داشته باشیم خطر انتقال کاهش و شاهد اینگونه بیماری‌ها نخواهیم بود.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی با توجه به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خطرناک‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: این بیماری از طریق تماس با کنه آلوده، تماس با امحا و احشاء حیوان آلوده انتقال می‌یابد.


به گفته وی؛ خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصول بهار و تابستان از طریق کنه آلوده بیشتر از سایر زمان‌ها است، لذا افرادی که در تماس مستقیم با دام‌ها هستند باید مراقب گزش کنه‌های ناقل این بیماری باشند.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشتی خراسان رضوی پرهیز از ذبح غیر بهداشتی دام در معابر و خیابان‌ها و مصرف گوشت ممهور به مهر دامپزشکی را از دیگر راهکارهای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تب مالت دامپزشکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته