دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1396 - 09:39
فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد هشدار داد؛

تاثیر مصرف الکل در تشدید کبد چرب

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه کبد چرب از شیوع بالایی برخوردار است،‌ بیان کرد: ظرفیت سم‌زدایی کبد محدود است، هنگامی که مقدار مصرف الکل زیاد باشد، کبد که وظیفه متابولیسم را بر عهده دارد تا حدودی می‌تواند آن را متابولیزه کند.
کد خبر : 263691

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید موید علویان، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در برنامه «مجله پزشکی» شبکه رادیویی سلامت با اشاره به نقش الکل در بروز بیماری‌های کبد و گوارش، افزود: سلامت ما مدیون بخش‌ها و ارگان‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش و کبد است. وظیفه آن‌ها این است که غذای مصرف را برای دیگر سلول‌های بدن آماده کند.


وی ادامه داد: همچنین دستگاه گوارش وظیفه جذب، هضم و دفع مواد غذایی را دارد؛ اگر دستگاه گوارش نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و یا ما موادی غذایی را مصرف کنیم که دستگاه گوارش یا کبد در از بین بردن قسمت‌های مضر آن ناتوان باشد، باعث می‌شود بدن، سلامتش را از دست دهد.


علویان با بیان اینکه غذاها از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند و هضمشان توسط آنزیم‌های مختلف صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کبد چرب، شایع است و از علل بروز آن می‌توان به چاقی، کم تحرکی، استرس زیاد، مصرف نکردن مواد غذایی مناسب، استعمال دخانیات و مصرف الکل اشاره کرد.


وی ادامه داد: ماده‌ای در کبد به نام «گلیکوژن» وجود دارد که در مواقع ضروری آزاد می‌شود. وقتی انسان غذا مصرف می‌کند، مواد قندی آن وارد کبد و تبدیل به گلیکوژن می‌شود؛ اگر کبد نتواند درست کار کند گلیکوژن ترشح نمی‌شود و اسیدهای چرب آزاد تجمع و در نهایت کبد چرب می‌شود.


این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در ادامه کبد را به مثابه یک کارخانه دانست و افزود: وظیفه کبد این است که مواد را سم‌زدایی کند. البته ظرفیت سم‌زدایی کبد محدود است، هنگامی که مقدار مصرف الکل زیاد باشد کبد که وظیفه متابولیسم را بر عهده دارد تا حدودی می‌تواند آن را متابولیزه کند. ظرفیت کبد خانم‌ها کمتر است و با مصرف الکل، بیشتر آسیب می‌بیند.


علویان با بیان اینکه وقتی کبد از بین برود دچار سفتی و سیروز کبد می‌شود، تاکید کرد: اگر مصرف الکل زیاد باشد به کبد آسیب می‌رساند و کبد را از بین می‌رود.


وی با بیان اینکه سلامت کبد دارای اهمیت است، گفت: کبد، سم زداست و وظیفه دیگر آن ساخت پروتئین است. اگر این کار را نکند ما نمی‌توانیم زندگی کنیم.


این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در پایان اظهار کرد: بعضی مواد غذایی که آنتی اکسیدان دارند مانند میوه و سبزی در سم‌زدایی به کبد کمک می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته