70درصد محصول دانشگاههای وزارت علوم نتیجه فعالیت 13 دانشگاه است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، در این جلسه دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت ایجاد این کارگروه گفت: دلیل ایجاد این کارگروهها این است که دانشگاه یک نهاد بینالمللی است، محل علم و دانش است و همگان میدانند که علم و دانش در مرزهای جغرافیایی محدود نمیشود. علم از جمله موضوعاتی است که کاملاً جهانی است و در همه تمدنها اتفاقاتی که در دنیا در جهت توسعه صورت گرفته بر پایه همین علم بوده است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: علم یکی از بهترین کالاهایی است که به سهولت در دنیا دست به دست میشود و گسترش پیدا میکند. همانند هوا سیال است، از هر نقطه به نقطه دیگری در جریان است. علم در صحنه گیتی در طول تاریخ همیشه وجود داشته و هرگونه تغییر و تحول در دنیا بر پایه همین علم و دانش صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: دانشگاه بهعنوان محل علم و دانش طبیعتاً یک نهاد بینالمللی است. وقتی صحبت از دانشگاه میکنیم بدون استثنا راجع به نهاد بینالمللی سخن میگوئیم. به زمان تأسیس دانشگاه در ایران و پیش از آن هم که نگاهی بیندازیم جندیشاپور هم در واقع یک نهاد بینالمللی بوده و اثر حضور محققین و متخصصین اقصی نقاط دنیا در جندیشاپور دیده میشد. دانشگاه تهران هم به لحاظ الگو هم به لحاظ دانشجو و استاد از ابتدا کاملاً در فضای بینالمللی حرکت کرده است.
نیلی با اشاره به وجود چالشهایی که امروز دنیا با آن مواجه است افزود: این چالشها آنقدر پیچیده است و آنچنان بههم پیوسته است که بدون فعالیتهای بینالمللی و بین منطقهای و بین قارهای حل آن امکانپذیر نیست. چالشهایی چون آب و هوا، فقر، بهداشت و ... مختص به یک نقطه از جهان نیست. چالشهای سیالی است که همه را درگیر کرده و آنچنان پیچیده هستند که حتماً نیازمند کسب تجربه در استفاده از دانشگاههای دیگر است.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع دیگری که امروز در دنیا مهم شمرده میشود، دیپلماسی علمی است. بسیار بجاست که در کنار سفیران سیاسی، عالمان هم جزو سفرا باشند. این عالمان بهترین کسانی هستند که میتوانند دانش و تجارب یک کشور را به دیگر کشورها منتقل کنند و در رأس این دیپلماسی علمی استادان و دانشگاهها قرار دارند. اگر برگردیم به خود جایگاه دانشگاه تهران و آیندهای که برایش ترسیم کردهایم امروز از دانشگاهها انتظار میرود که در عرصه بینالمللی فعالتر باشند و جزو پرچمها و شاخصهای کشور قرار گیرند.
وی افزود: دستاوردهای علمی ایران و در رأس آن دانشگاههاست که امروزه بسیار مورد توجه است یعنی حدود ۷۰ درصد آنچه که دانشگاههای وزارت علوم در واقع به ثمر میرسانند محصول همین سیزده دانشگاه بزرگ کشور است که در رأس آنها دانشگاه تهران قرار گرفته است.
نیلی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جایگاه دانشگاه را ارتقاء بدهیم چارهای نداریم جز در حوزه بینالملل فعال شویم. یعنی ایران را و دانشگاه تهران را به دنیا خوب بشناسانیم و دستاوردهایمان را عرضه کنیم و همینطور از ظرفیتهای بینالمللی استفاده کنیم. بدون استثناء کسانی که به ایران آمدهاند و با آنها ملاقات داشتیم، هنگامی که از ایران خارج شدهاند گفتهاند که آنچه که ما راجع به ایران شنیده بودیم و آنچه که دیدیم کاملاً متفاوت بود. این نشان میدهد که سایر حوزهها نتوانستهاند ایران را به خوبی معرفی کند. دانشگاهها میتوانند بخشی از این مسئولیت را به عهده بگیرند. دانشجویان خارجی که اینجا تحصیل میکنند در واقع با فرهنگ ایران آشنا میشوند و مبلغ فرهنگ ما خواهند شد. در خیلی از کشورها فارغالتحصیلانی از دانشگاه تهران دیدم که از دوران خوش تحصیلشان در ایران یاد کردهاند.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه ما بهعنوان دانشگاه باید همواره یادگیرنده باشیم قبل از اینکه یاد بدهیم گفت: برای ارتقاء کیفیت دانشآموختگانمان باید حوزههای بینالمللی را افزایش و توسعه دهیم و این امر با افزایش پذیرش دانشجویان خارجی، اعزام دانشجویان به دیگر کشورها و ارائه پسادکتری امکانپذیر است.
نیلی یکی از سیاستهای جدی دانشگاه تهران را افزایش اعزام دانشجویان دکتری به خارج برشمرد و افزود: از سیاستهای مهم دانشگاه اعزام دانشجویان دکتری و بعضاً ارشد به خارج از کشور است که این مشمول دانشجویان غیر ایرانی نیز میشود. امسال فکر کنم دو یا سه نفر از دانشجویان غیر ایرانی را برای اعزام به خارج از کشور داریم ولی اینکه بخواهیم همه دانشجویان را اعزام کنیم از منابع مالی کافی برخوردار نیستیم.
رئیس دانشگاه با اشاره به ایجاد مؤسسات مشترک که در دستور کار دانشگاه تهران است گفت: هماکنون مؤسسههای مشترک با برخی کشورها داریم و الگوی دیگرمان دورههای مشترک است که افزایش یافته است.
وی همچنین افزود: ارائه برنامهها به زبان غیر فارسی در دستور کار جدی دانشگاه تهران قرار دارد که دانشجویان خارجی بتوانند به زبان غیر فارسی تحصیل کنند و قطعاً زبان فارسی را نیز خواهند آموخت زیرا در دانشگاه تهران مراکز آموزش زبان فارسی را داریم که دانشجویان غیر ایرانی بهخوبی زبان فارسی را در این مراکز فرا میگیرند.
محمدباقر قهرمانی، معاون بینالملل دانشگاه تهران نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش از روند فعالیتهای معاونت بینالملل و با اشاره به افزایش ارجاعات علمی به پژوهشهای دانشگاه گفت: تعداد مقالات بینالمللی دانشگاه افزایش یافته و در این زمینه دانشگاه نسبت به ۴ سال گذشته پیشرفت داشته است.
وی افزود: در کشورهای مختلف دنیا اندیشکدههای مشخصی وجود دارد که یک کشور را شناسایی میکنند و بررسی میکنند که آموزش آن کشور به چه صورت ارزیابی میشود و برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی آنجا را مورد مطالعه قرار میدهند و همچنین ضعفهای آموزشی کشور خودشان را نیز مورد بررسی قرار میدهند تا بتوانند در صدد رفع مشکلات آموزش و پژوهش خود برآیند.
معاون بینالملل دانشگاه هدف از ایجاد این کارگروهها را نظارت بر فعالیتهای معاونت بینالملل خواند و گفت: با همکاری رئیس دانشگاه به این نتیجه رسیدیم با ایجاد هستههای فکری، نیاز به گروههایی داریم که مجموعهها را بهتر بشناسند. میخواهیم این گروهها علاوه بر ارائه برنامه به نظارت بر فعالیتهای اجرایی نیز اشراف داشته باشند.
در نخستین جلسه مشترک کارگروههای پیگیری همکاریهای بینالمللی دانشگاه تهران، برخی از اعضای کارگروهها به بیان نقطه نظرات خود درباره روند ایجاد این کارگروهها و نحوه فعالیت و چگونگی ارتقاء سطح بینالمللی دانشگاه تهران پرداختند.
انتهای پیام/