دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1394 - 15:12

اسید سبب عفونت مجاری ادرار و تولید کیست می‌شود/ درمان بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک

نتایج تحقیقی تازه در آمریکا نشان داده است که در بدن افرادی که اسیدیته ادرار آنها بیشتر است، کیست بیشتری تولید می‌شود و این بر خلاف تصوری است که قبلاً وجود داشت.
کد خبر : 25783

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، دانشمندان به علت این مسأله پی‌برده‌اند که چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران به عفونت‌های دردناک مجاری ادرار مانند کیست دچار می‌شوند. به گفته این پژوهشگران اسیدیته ادرار شخص به رشد و تکثیر آسان‌تر باکتری‌ها در مجاری ادرار کمک می‌کند.


علاوه بر این مسأله، رژیم غذایی نیز در ایجاد کیست مؤثر است و مولکول‌های اضافی برخی از غذاها پیش از آنکه از طریق ادرار دفع شود، در روده توسط این باکتری‌ها به موادی مضر تبدیل می‌‌شوند و در بدن می‌مانند.


به گزارش دیلی میل این پژوهش که در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس انجام شده، برای درک علت و درمان عفونت‌های مجاری ادرار به عنوان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریایی در سراسر جهان است، راهگشا بوده است.


عفونت‌های مجاری ادرار (UTIs) اغلب توسط نوعی از باکتری موسوم به اسچریچیا کولی (E. coli) پدید می‌آیند و عوارض آنها شامل درد یا حس سوزش در هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار و درد در نقاط پایین شکم است. پزشکان برای برطرف کردن این ناراحتی بیمار اغلب از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند اما افزایش مقاومت باکتری‌ها نسبت به داروهای آنتی‌بیوتیک پژوهشگران را به فکر یافتن استراتژی تازه‌ای برای درمان اینگونه بیماری‌ها انداخته است.


به گفته جفری هندرسن، استادیار دانشگاه واشنگتن و سرپرست نگارش مقاله این تیم پژوهشی، در مدت 10-15 سال گذشته افزایش شدیدی در عفونت‌های باکتریایی مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک مشاهده شده که درمان UTIs را به مراتب دشوارتر از قبل ساخته است. به این ترتیب پروفسور هندرسن و گروه تحقیقاتی او در صدد برآمده‌اند تا روشی تازه برای مبارزه طبیعی بدن با عفونت‌های باکتریایی پیدا کنند. آنها با کشت E.Coli در نمونه‌های ادرار داوطلبان سالم به تفوت‌های عمده‌ای میان رشد این باکتری‌ها در نمونه‌های گرفته شده از افراد مختلف و تفاوت در ساخته شدن پروتئینی اصلی که سبب محدودیت رشد باکتری‌ها می‌شود، پی برده‌اند.


در نمونه‌هایی که رشد باکتری‌ها متوقف شده بود، پروتئینی به نام سیدروکالین فعال بوده که باکتری‌ها را از آهنی که برای رشد لازم دارند، محروم می‌کند. گام بعدی این پژوهش تعیین ویژگی‌هایی بوده که سبب فعال‌تر شدن سیدروکالین در بدن می شود.


به گفته رابین شیلدز-کالتر، همکارر پروفسور هندرسن در نگارش مقاله، تیم آنها متوجه شده است که سن و جنسیت اشخاص در بروز این عفونت تأثیر چندانی ندارد و در این میان PH ادرار که بیانگر میزان اسیدی بودن آن است، مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود.


در گذشته تصور می‌شد که اسیدی بودن ادرار عاملی سودمند است و سبب محدود شدن رشد باکتری‌ها می‌شود، اما این پژوهش تازه نشان داده که برعکس، ادرار اسیدی عامل رشد بیشتر این باکتری‌ها خواهد بود.


نوشیدن آب فراوان، خوردن سبزیجات و میوه‌جات و پرهیز از مصرف مواد حاوی پیورین مانند گوشت و تخم‌مرغ، کاستن از میزان اسیدهایی مانند اسید آسکوربیک در غذا و کاهش وزن از جمله روش‌هایی است که برای کاستن از میزان اسیدیته ادرار توصیه شده است.


نتایج این پژوهش در تازه‌ترین شماره Journal of Biological Chemistry منتشر شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: باکتری
ارسال نظر
قالیشویی ادیب