دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ضعف آشکار دیپلماسی فدراسیون فوتبال؛ وعده‌های پوشالی تاج و دوستان

سایه سیاست بر تصمیمات فوتبالی که در قاره آسیا گرفته می‌شود سنگینی می‌کند و ضعف آشکار مسئولین فدراسیون فوتبال در عرصه دیپلماسی ورزشی موجب شده از حق فوتبال ایران به خوبی دفاع نشود.
کد خبر : 257649

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، مناقشات فوتبالی میان عربستان و ایران که چند سالی است آغاز شد هنوز به سرانجام نرسیده‌است و به نظر می رسد به این زود‌ی ها هم شاهد پایان آن نباشیم. البته در این بین و در حالی که در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، طبق ادعاهای مسئولین فدراسیون فوتبال، همه امیدوار بودند نمایندگان ایران بتوانند در خاک خودشان از تیم‌های عربستانی میزبانی کنند اما باز هم قدرت مالی و سیاسی سعودی‌ها کارش را کرد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف ادعاهای مسئولین فدراسیون، بازی در کشور ثالت را برای تیم‌های ایرانی و عربستانی درنظر بگیرد.


آغاز مناقشات فوتبالی ایران و عربستان


دامنه مناقشات سیاسی ایران و عربستان در سال 2016، به فوتبال دو کشور هم رسید و در جریان لیگ قهرمانان فصل 2016 آسیا، نمایندگان ایران و عربستان به خواست کشور سعودی و با رای AFC در کشور سوم از نمایندگان همدیگر میزبانی کردند تا علاوه بر بحث میزبانی، نمایندگان ایران از نظر مالی هم تحت فشار زیادی قرار بگیرند. در آن فصل تلاش‌های ایران برای جلوگیری از چنین درخواستی از سوی عربستان افاقه نکرد و هر طور که بود سه نماینده ایران یعنی تراکتورسازی، ذوب آهن و سپاهان به بازی در کشور سوم تن دادند اما مسئولان فدراسیون فوتبال به نمایندگی از این سه تیم شکایتی را درCAS (دادگاه عالی حکمیت ورزش) انجام دادند.


در سال 2017 و در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر عدم میزبانی ایران و عربستان در خاک خودشان یک سال دیگر تمدید شد و اینبار نوبت تیم‌های استقلال، پرسپولیس و استقلال خوزستان بود که با همگروه شدن با تیم‌های عربستانی بازی‌های رفت و برگشت خودشان را در کشور عمان برگزار کنند.


اما پرسپولیس که موفق شد در فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا تا مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها هم پیش برود بزرگترین متضرر لقب گرفت. پرسپولیسی‌ها که هم در مرحله یک چهارم نهایی و هم در مرحله نیمه نهایی باید به مصاف‌ تیم‌های عربستانی می‌رفتند بازی‌های خودشان را در عمان و امارات برگزار کردند تا علاوه بر ضرر مالی زیاد، به دلیل عدم حمایت هواداران خودشان در مهمترین بازی چند سال اخیر این تیم، فینال لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهند.



CAS مرجع تصمیم‌گیرنده


مسئولین فدراسیون فوتبال حل مساله بوجود آمده میان ایران و عربستان را به فیفا بردند و بعد از رای کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال اول مناقشه مبنی بر برگزاری بازی در زمین بی طرف در زمان دبیرکلی علیرضا اسدی در فدراسیون فوتبال این پرونده برای رسیدگی به فیفا و بعد از آن به دادگاه عالی ورزش CAS ارسال شد.


21 تیرماه 96 نمایندگان ایران برای مذاکره با عربستانی‌ها به سوئیس رفتند و دلایل و مدارکشان را برای اثبات ادعاهای خودشان مبنی بر امن بودن کشور ایران و بهانه‌گیری‌های واهی عربستان مطرح کردند و سرانجام در تاریخ 24 مرداد 96 طبق ادعای فدراسیون فوتبال ایران دادگاه CAS رای را به نفع فوتبال ایران صادر کرد و همه منتظر بودند تا در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا نمایندگان عربستان به ایران سفر کنند در حالی که تیم‌های ایرانی مشکلی برای برگزاری بازی در خاک عربستان نداشتند.


طبق ادعای مسئولین فدراسیون فوتبال CAS را به نفع فوتبال ایران صادر کرد و همه منتظر میزبانی از نمایندگان عربستان در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بودند اما نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا که با نظر دادگاه عالی ورزش مغایرت داشت شوک جدیدی را به فوتبال ایران وارد کرد.


نگاه نمایندگان ایران به عملکرد مسئولین فدراسیون


قرعه کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و نمایندگان ایران حریفانشان را در این رقابت‌ها شناختند. اینبار قرعه به نام تراکتورسازی و استقلال افتاد و این دو تیم با همگروه شدن با الاهلی و الهلال عربستان چالش جدیدی را پیش رو داشتند.


دو باشگاه استقلال و تراکتورسازی صریحا میزبانی از تیم‌های عربستانی در ایران را حق باشگاه های ایرانی دانستند و از فدراسیون فوتبال خواستند تا در این مورد از حق نمایندگان فوتبال ایران دفاع کند.


رد ادعای کفاشیان و تاج توسط ویندوزجان


در تاریخ سوم آذرماه مسئولین فدراسیون فوتبال اعلام کردند که نمایندگان عربستان و حتی امارات در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا باید برای بازی به ایران سفر کنند اما این خبر درحالی روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت که کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده بود.


کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از جلسه هیات اجرایی که در ژاپن برگزار شد اشاره‌ای به حل مناقشات میان ایران و عربستان نکرده است و به این نکته اشاره کرده بود که اعضای هیات اجرایی فرمول جدیدی را برای حل مشکل پیش آمده بین کشورهای عضو درنظر گرفته است.


کمیته مسابقات AFC در این جلسه از فدراسیون های عضو خواست تحت تاثیر ممنوعیت‌های مسافرتی قرار نگیرند و با دولت‌های خود تماس بگیرند و امکان معاف کردن تیم‌های فوتبال خود از این محدودیت‌ها را فراهم کنند. این در حالی بود که کشور عربستان ورود اتباع خود به کشور ایران را ممنوع کرده بود.


علی کفاشیان نائب رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم بعد از حضور در جلسه AFC در توکیو اعلام کرده بود که رای این جلسه به سود ایران بود و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم در مصاحبه‌ای که در تاریخ 17 آذرماه در سایت فدراسیون انجام داد (اینجا) حرف‌های کفاشیان را تایید کرد.


اما بر خلاف صحبت‌های تاج، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در مصاحبه‌ای که بعد از جلسه توکیو انجام داد صحبت‌های کفاشیان را رد کرد و هیچ اشاره‌ای به برگزاری بازی تیم‌های عربستانی در ایران نکرد.


با موضع سختی که فدراسیون فوتبال ایران در قبال تصمیم AFC گرفته بود همه امیدوار بودند اینبار فوتبال ایران بتواند حقش را بگیرد و نمایندگان ایران در خاک خودشان از تیم‌های عربستانی میزبانی کنند.



فشار قطری‌ها جواب داد


اینبار ایران در مشکلات پیش آمده با عربستان تنها نبود و قطر هم در مسائل سیاسی با سعودی‌ها به مشکل برخوردند که این مشکلات آنها به فوتبال هم رسید و باز هم مثل همیشه عربستانی‌ها و به دنبال آنها اماراتی‌ها اعلام کردند که در لیگ قهرمانان آسیا در قطر به میدان نخواهند رفت.


خواسته قطری‌ها هم که مانند ایران خواهان برگزاری بازی در کشور خودشان بودند، ما را امیدوار کرده بود که اینبار بتوانیم با حمایت قطری‌ها حق میزبانی را بگیریم اما این پایان کار نبود.


فشار قطری‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف تصور مسئولین فدراسیون فوتبال کارش را کرد و در نهایت در تاریخ 7 بهمن ماه کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که کشورهای امارات و عربستان ملزم هستند تا در بازی‌های رودرو مقابل نمایندگان قطر در این کشور به میدان بروند.


ناکامی دوباره برای فوتبال ایران


درحالی که فدراسیون فوتبال ایران در این مدت نامه‌نگاری‌های زیادی با کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن حق نمایندگان ایران کرده بود تا بتواند مانند قطر حقش را از AFC بگیرد اما سرنوشت پرونده ایران خارج از مسائل ورزشی بلکه در عرصه سیاسی رقم خورد و هما نطور که انتظار می رفت و بر خلاف وعده‌های تاج و دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار شد در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بازی‌تیم های باشگاهی ایران و عربستان در کشور ثالث برگزار شود که این موضوع واکنش‌های تندی را به همراه داشت .


امیر واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با انتقاد از عملکرد مسئولین فدراسیون (اینجا) اعلام کرد: «آنهایی که مدعی بودندبا آپشن‌های موثری که دارند اجازه نمی‌دهد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا آسیبی ببینند، امروز باید مواخذه شوند.»


همچنین داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال هم در این مورد نظر جالبی داشت. مصطفوی (اینجا) اعلام کرد: «مسئولین فوتبال ایران به جای استفاده از افراد حقوقدان و گرفتن وکلای مختلف که پول‌های زیادی می‌گیرند باید از افراد بانفوذ که رابطه خوبی با اعضای تصمیم گیر در AFC دارند استفاده می‌کردند. متاسفانه در چند سال گذشته همیشه افراد غیرمتخصص و غیرمرتبط به نمایندگی از ایران در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور پیدا کردند و به دلیل عدم رابطه خوب با اعضای تصمیم‌گیر نتوانستند آرای آنها را به نفع ایران برگردانند.»


در همین راستا فدراسیون فوتبال ایران در تاریخ 11 بهمن ماه با صدور بیانیه‌ای 3 بندی درباره موضوعات مطرح شده پیرامون بحث میزبانی تیم های ایرانی از حریفان عربستانی درلیگ قهرمانان آسیا توضیحاتی ارائه کرد.در بیانیه فدراسیون فوتبال به این موضوعات اشاره شده بود که برخی مسائل پیش آمده میان ایران و عربستان از عهده فدراسیون خارج است و همچنین فدراسیون فوتبال نهایت تلاش خودش را انجام داد تا بتواند از حق نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا دفاع کند.


عمان میزبان نهایی نمایندگان ایران


روال AFC به این صورت است که برای برگزاری بازی در کشور ثالث، دوطرف باید کشور ثالث را انتخاب کنند که در این میان باشگاه‌های ایرانیبار دیگر مانند سال گذشته سراغ کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان رفت که پاسخ مثبتی از آنها دریافت نکرد.


با توجه به این موضع نمایندگان قرار شد تا نمایندگان ایران کشور قطر را به عنوان میزبان بازی‌های خانگی انتخاب کنند و عربستانی‌ها هم امارات و کویت را به عنوان میزبان خودشان معرفی کردند.


درحالی که طبق ادعای محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال، نامه‌نگاری‌های زیادی برای میزبانی قطر از نمایندگان ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد و حتی قطری‌ها هم موافقت خودشان را با این مساله اعلام کردند اما در یک رای عجیب که بار دیگر از سوی AFC اعلام شد کشور عمان به عنوان میزبان بازی‌های تیم‌های عربستانی و ایرانی درنظر گرفته شد که این مساله با مخالفت شدید مسئولین فدراسیون فوتبال ایران همراه بود.


دو باشگاه تراکتورسازی و استقلال تهران هم که طبق رای AFC باید در مسقط از تیم‌های عربستانی میزبانی کنند اعتراض خودشان را به این رای اعلام کردند و از فدراسیون فوتبال خواستند تا پیگیر حق نمایندگان ایران باشد.


نامه ساکت به آقای دبیرکل


بعد از این اتفاق محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال با ارسال نامه تند به کنفدراسیون فوتبال آسیا صریحا اعلام کرد که هرگز عمان را برای بازی خانگی استقلال و تراکتور انتخاب نکرده بودیم!


در بخشی از نامه ساکت به ویندوز جان دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره شد که «با توجه به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اعلام مسقط عمان به عنوان محل برگزاری دیدار تیم های استقلال و تراکتورسازی ایران با تیم های عربستانی در رقابت های فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا تمایل دارم اعتراض شدید فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این امر اعلام کنم چراکه این تصمیم با درخواست و میل باطنی باشگاه‌های ایرانی که در تاریخ سه شنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ برای بازی در دوحه قطر اظهار تمایل کرده بودند در تضاد آشکار است.»



اما مساله‌ای که مشخص است سیاسی‌ بودن تصمیمات در کنفدراسیون فوتبال آسیا است که برخلاف صحبت‌های رئیس فیفا که در جلسه کمیته مسابقات AFC در توکیو اعلام کرد راه فوتبال از سیاست جدا است اما تمام تصمیمات در این قاره تابع سیاست است و مسئولین فدراسیون فوتبال هم به دلیل ضعف آشکاری که در عرصه دیپلماتیک ورزشی دارند تاکنون نتوانسته‌اند از حق فوتبال ایران دفاع کنند.


مسئولین فدراسیون فوتبال در چند سال گذشته همیشه در مشکل پیش آمده با عربستان به نوعی بازنده بودند و از آخرین باری که فوتبال ایران در یک پرونده بین المللی در آسیا و فیفا موفق بود شاید سال‌های زیادی گذشته باشد.


در هر صورت ادعاهای مسئولین فدراسیون فوتبال در چند ماه گذشته فقط در عرصه داخلی سروصدای زیادی به پا کرد و در عرصه بین المللی و تصمیم‌گیری در کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ دستاوردی برای فوتبال ایران همراه نداشته است.در این بین بعضی از مدیران قبلی فدراسیون و همچنین صاحب‌نظران مختلف در مورد عملکرد فدراسیون فوتبال در چند ماه گذشته نظراتی ارائه دادند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب