دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سابق فدراسیون فوتبال در گفت وگو با آنا؛

راه فدراسیون فوتبال برای مقابله با سعودی‌ها اشتباه بود/ توقع بی‌جا از رئیس بحرینی AFC

رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: راهی که فدراسیون فوتبال برای اثبات حقانیت فوتبال ایران در برابر سعودی‌ها در پیش گرفت کاملا اشتباه بود و تاج باید به جای گرفتن وکلای مختلف که پول‌های زیادی هم می‌گیرند با افراد با نفوذ در AFC ارتباط می‌گرفت.
کد خبر : 257175

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، مناقشات سیاسی میان ایران و عربستان که چند سالی است به ورزش هم کشیده شد در رشته فوتبال ضررهای زیادی به باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا رسانده است و فدراسیون فوتبال ایران در تلاش است تا به نوعی بتواند این مشکلات را از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا حل کند تا نمایندگان ایران بتوانند در خاک خودشان از تیم‌های عربستانی میزبانی کنند. اتفاقی که هنوز موفق به انجام آن نشدند و مسئولین فوتبال آسیا بنا به دلایلی که ریشه آنها قطعا سیاسی است با فوتبال ایران همکاری نمی‌کنند.


نکته جالب توجه در مورد این موضوع، اختلاف پیش آمده میان قطر با دو کشور عربستان و امارات بود که قطری‌ها را در موضع ایران قرار داد اما آنها بعد از چند ماه توانستند رضایت مسئولین AFC را جلب کنند و عربستان و امارات را به بازی در کشور خودشان وادار کنند اتفاقی که بعد از دو سال هنوز برای باشگاه‌های ما رقم نخورده است.


داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد عملکرد فدراسیون فوتبال در حل مساله میان فوتبال ما و عربستان در کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «فدراسیون فوتبال طی یکی دو سال گذشته کارش را به خوبی انجام داد و در هیچ زمینه‌ای کوتاهی نکرد اما راهی که مسئولین فوتبال ما رفتند اشتباه بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا با ریاست یک فرد بحرینی مشخص است که در خیلی از زمینه‌ها با سیاست‌های فوتبالی ما مشکل پیدا می‌کند و یک رئیس بحرینی هیچ وقت نمی‌تواند حق فوتبال ایران را بدهد. این مساله جدید نیست و از اول انقلاب کشورهای عربی با سیاست‌های ما مشکل داشتند و همیشه سیاست‌های کشورهای این منطقه در همه زمینه‌ها علیه ایران بود.»


وی ادامه داد: «اما راهی که مسئولین فدراسیون فوتبال باید می‌رفتند استفاده از افراد بانفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا و به نوعی لابی‌گری بود. مسئولین فوتبال ایران به جای استفاده از افراد حقوقدان و گرفتن وکلای مختلف که پول‌های زیادی می‌گیرند باید از افراد بانفوذ که رابطه خوبی با اعضای تصمیم گیر در AFC دارند استفاده می‌کردند. متاسفانه در چند سال گذشته همیشه افراد غیرمتخصص و غیرمرتبط به نمایندگی از ایران در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور پیدا کردند و به دلیل عدم رابطه خوب با اعضای تصمیم‌گیر نتوانستند آرای آنها را به نفع ایران برگردانند.»


رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص نداشتن کرسی‌های مختلف در AFC توسط ایرانی‌ها بیان کرد: «در چند سال گذشته فوتبال ایران نتوانست کرسی‌های خوبی در AFC کسب کند و افرادی هم که از ایران به این عنوان رسیدند بیشتر به فکر منافع شخصی خودشان بودند تا منافه ملی. چیزی که مشخص است کشورهای عربی و مخصوصا عربستان هم از نظر سیاسی و هم از نظر افرادی که در کمیته‌های مهم AFC دارد نفوذش بیشتر از ما دارد و متاسفانه افراد معدودی از ایران هم که صاحب رای در AFC هستند نمی‌توانند حقانیت فوتبال ایران را ثابت کنند.»


مصطفوی با انتقاد از عملکرد مسئولین فدراسیون در خصوص لابی‌گری با کشورهای شرق آسیا گفت: «در فوتبال بازی بیرون زمین پیچیده‌تر از بازی داخل زمین است. در سال‌های اخیر وقتی AFC جلسه‌ای را برگزار می‌کند مسئولین فوتبال ما باید از چند ماه قبل رایزنی‌های خودشان را با تمام کشورهای صاحب رای آغاز کنند. در این زمینه هم سفرای ایران در این کشورها هم باید به مساله ورود کنند و با کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای شرق آسیا رایزنی کنند تا در روز جلسه این اطمینان خاطر وجود داشته باشد که آرای چند کشور به نفع فوتبال ایران است. اما متاسفانه مسئولین فدراسیون ما در زمینه دیپلماتیک بسیار ضعیف عمل کردند و تنها چند ساعت قبل از جلسه به سمت مالزی پرواز می‌کنند تا شب را در هواپیما بخوابند و مستقیم از فرودگاه به سمت محل برگزار جلسه بروند و بلافاصه بعد از جلسه به ایران برگردند تا هزینه اضافی پرداخت نکنند و تا اوضاع به این منوال باشد نباید امیدوار بود که بتوانیم حق خودمان را در آسیا بگیریم.»


وی ادامه داد: «چین، ژاپن و کره جنوبی در AFC صاحب رای هستند و فدراسیون ایران وقتی نمی‌تواند آرای کشورهای عربی را به سمت خودش برگرداند باید به سمت این کشورها برود. تاج و مسئولان فدراسیون در این زمینه مقصر هستند چون دیپلماسی خوبی نداشتند وآنها برای حل مشکل از حقوقدان‌ها استفاده کردند در حالی که در این مواقع باید افراد بانفوذ فوتبالی که رابطه خوبی با اعضای مجمع دارند را باید به کار گذاشت تا با ارتباطاتی که دارند بتواند آرا را به نفع ایران برگرداند.»


مصطفوی در مورد تهدید رئیس فدراسون فوتبال به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا گفت: «کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا هیچ توجیه منطقی برای ایران ندارد. اگر قطری‌ها AFC را تهدید کردند که از لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری می‌کنند پشتوانه سیاسی داشتند اما فوتبال ما هیچ پشتوانه سیاسی در آسیا ندارد و به همین دلیل این مساله نمی‌تواند گره‌ای از کار باز کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته