صفویه احیاگر نام و فرهنگ ایران و مروج مذهب اهل بیت بودند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیاکبر ولایتی در ویژه برنامهای با عنوان «بازخوانی سیاستهای تمدنساز صفویه» از مجموعه برنامۀ «ایران»، اظهار داشت: وضع کنونی و آیندۀ هر کشوری مبتنی است بر تاریخ آن کشور، و تاریخ، در حقیقت، آینهای است که میتوان با عبرت گرفتن از آن، آیندۀ خودمان را ساخت. در گذشته، اگر تاریخ ما بخشهای افتخارآمیزی دارد که دارد و کم هم نیست و مشکلاتی هم داشته، باید آن را تبیین بکنیم تا ما و آیندگان اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم و اعمال مثبت آنها را در پیش بگیریم. تاریخ سیاسی ایران گسستهایی دارد، اما تاریخ فرهنگی ایران پیوسته است. بدون اغراق ما چیزی در حدود ده هزار سال تاریخ داریم که بخشی از آثار آن مکتوب است و بخشی، آثار بهجا مانده از آن سالها است.
وی ادامه داد: من کشوری را نمیشناسم که تاریخ فرهنگش بیش از ایران باشد. البته چین، بینالنهرین و هند به لحاظ عمق فرهنگ در تاریخ، قابل مقایسه با ایران هستند. اما دربارۀ تاریخ سیاسی، این پیوستگی وجود نداشته است و گسستهایی در سراسر تاریخ ایران دیده میشود. این مطلب مهمی است و باید این مطلب را تبیین کرد که اگر دورۀ صفویه از تاریخ ایران برداشته بشود، ما بعد از اسلام چیزی به نام ایران و تاریخ سیاسی ایران نخواهیم داشت؛ البته تاریخ فرهنگی ایران برجای خواهد ماند.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد:بعد از تشرف ایرانیان به دین اسلام، حکومتهای اموی و بعد، عباسی بر ایران مسلط شدند. اینها مدعی خلافت پیامبر اکرم (ص) بودند، در حالیکه اعمالشان ضد اسلام بود. مردم ایران در مقابل هر دوی اینها ایستادند؛ هم بنیامیه را ساقط کردند و هم بنیعباس را ساقط کردند. بنیعباس با فکر ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی و توسط هولاکوخان منقرض شد. بعدها همین ایرانیها در مقابل عثمانی هم که مدعی خلافت پیامبر اکرم (ص) بود ایستادند. ایرانیها تنها راه نجات را راه اهلبیت (علیهمالسلام) میدانستند. نکتۀ مهم این است که در طول تاریخ ایران در دورۀ اسلامی، هیچکدام از حکومتهایی که پیش از صفویه، در ایران به قدرت رسیدند نه مدعی احیای ایران شدند و نه چنین تدارکی کردند؛ مثلاً غزنویان نگفتند ما پادشاه ایرانیم، سلجوقیان همینطور، خوارزمشاهیان همینطور و دیگران. اما مدعای اصلی صفویه این بود که ما میخواهیم ایران را احیا کنیم. در این راه، دو فاکتور مهم را به کار گرفتند: یکی بخشی از تاریخ اسطورهای ایران را که با عقاید اسلامی در تعارض نباشد ترویج کردند و دیگری اسلام ناب را که از نظر شیعیان همان اسلام اهل بیتی است تقویت کردند.
وی گفت: از این نظر، صفویه کارِ کارستانی کردند. حتی پادشاهان صفویه در بسیاری از موارد که مصالح اسلام و تشیع اقتضا میکرد، از نظرات خود صرفنظر میکردند و از ملا احمد اردبیلی، از محقق کرکی، از شیخ بهاءالدین جبل عاملی، از میرفندرسکی، از میرداماد، تبعیت میکردند. اینها علمایی بودند که تکیهشان بر مردم بود؛ یعنی در دولت صفویه برعکس دولت عثمانی عمل میشد زیرا در عثمانی، شیخالاسلام را سلطان عثمانی انتخاب میکرد، اما در ایران عهد صفوی، حکم پادشاهیِ شاه صفوی را عالمی چون محقق کَرَکی تنفیذ میکرد و بخشی از اختیارات خود را به عنوان ولی فقیه در غیبت امام زمان (عج) را به شاه صفوی واگذار میکرد.
مجموعه برنامۀ «ایران» گفتوگویی علمی میان کارشناسان برنامه و دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «ایران و هویت ایرانیان» است که هر هفته از شبکۀ دوم سیما پخش میشود.
انتهای پیام/