دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1394 - 13:34
دکتر فرقانی، سرپرست جدید دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه:

تعامل دانشکده علوم ارتباطات و رسانه‌ها، به هر دو عرصه کمک می‌کند/ گسترش علوم ارتباطات درکشور نیاز به زیرساخت‌های وسیع دارد

سرپرست دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشکده علوم ارتباطات سال 1383 با حضور وزیر وقت علوم و ارشاد افتتاح شده بود، اما با تغییر فضای اجتماعی و سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، راه اندازی عملی آن متوقف شد.
کد خبر : 25538

دکترسید مهدی فرقانی، سرپرست جدید دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی درباره مستقل شدن این دانشکده به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: تاسیس دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی سال 1383 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم رسید. در همان سال همزمان با برگزاری سمینار علمی بزرگداشت مرحوم دکتر معتمد نژاد، دانشکده علوم ارتباطات با حضور دو وزیر وقت وزارت علوم و وزارت ارشاد به صورت نمادین افتتاح شد و قرار بود اقدامات بعدی برای راه‌اندازی عملی دانشکده انجام شود.


سرپرست دانشکده ارتباطات علامه طباطبائی با اشاره به دلایل توقف در راه‌ اندازی دانشکده ارتباطات بیان کرد: دلایل مختلفی موجب شد تا راه‌ اندازی این دانشکده به تعویق افتد. به دلیل فعالیت‌های انتخاباتی سال 84 و تغییر فضای اجتماعی و سیاسی عملا امکان پیگیری این مسئله پیش نیامد و مسائلی مثل کمبود بودجه نیز بر این موضوع تاثیر گذاشت. عزم توسعه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در دولت نهم و دهم متوقف شد تا اینکه در دوره مدیریت جدید دانشگاه علامه دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه یک بار دیگر به درخواست گروه ارتباطات، به موضوع توجه کردند.


وی در همین باره ادامه داد: رئیس دانشگاه علامه برای راه‌اندازی دانشکده ارتباطات پیگیری‌های لازم را انجام دادند؛ از جمله اینکه دکتر پناهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی را به سرپرستی دانشکده ارتباطات نیز منصوب کردند تا پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی دانشکده صورت بگیرد. در زمستان گذشته یک حکم مسئولیت راه‌اندازی دانشکده علوم ارتباطات را به بنده دادند که در این مدت با تلاش بسیار و کارهای فشرده ای انجام شد تا این دانشکده به لحاظ ساختار، نیروی انسانی، بودجه و تشکیلات رسمی شود و همچنین اقدامات علمی در رابطه با توسعه برخی رشته‌ها، مقاطع و استخدام اعضای هیئت علمی جدید صورت گرفت. به طور مثال رشته مطالعات ارتباطی دوباره احیا شد، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشکده مدیریت دانشگاه علامه به دانشکده ارتباطات انتقال یافت و همین‌طور برنامه کارشناسی ارشد روابط عمومی اصلاح شد.


توسعه دانشکده ارتباطات نیاز به فضای آموزشی مناسب دارد


فرقانی با تاکید بر اینکه قرار است رشته‌های جدیدی در دانشکده ارتباطات ارائه شود و توسعه این دانشکده نیاز به فضای آموزشی بهتری دارد افزود: یکی از برنامه‌های اصلی این دانشکده انتقال آن به ساختمان مستقل دانشکده ارتباطات در پردیس شماره یک دانشگاه علامه طباطبائی است. این دانشکده نیز در سال جاری درآن ساختمان مستقر می‌شود. طبق مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه علامه و هیئت دولت، کل دانشکده‌های دانشگاه علامه باید ظرف دو سال آینده به دو پردیس دانشگاه منتقل شوند که دانشکده ارتباطات نیز مشمول این مصوبه است.


سرپرست دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی خاطرنشان کرد: گسترش علوم ارتباطات درکشور ناگزیر نیاز به دانشکده مستقل با زیرساخت‌های وسیع دارد که با تمهیدات جدیدی که در رابطه با این موضوع صورت گرفته این امکان فراهم شده تا برای توسعه رشته‌ها، مقاطع و کیفیت بخشی علوم ارتباطات فعالیت شود و بنده به این موضوع خوشبین هستم. بنابراین دانشجویان و اساتید در واقع باید از این فرصت تاریخی که برای استقلال دانشکده ارتباطات و توسعه علوم ارتباطات درایران پیش آمده استفاده کنند و آن را مغتنم بشمارند. این گام جهت تحقق یک خواسته 35 ساله برداشته شده و مرحوم دکتر معتمد نژاد هم به دنبال آن بودند و برای این موضوع تلاش بسیاری کردند که امروز بعد از 11 سال دانشکده ارتباطات به صورت مستقل راه‌اندازی شد.








دانشجویان و اساتید در واقع باید از این فرصت تاریخی که برای استقلال دانشکده ارتباطات و توسعه علوم ارتباطات درایران پیش آمده استفاده کنند و آن را مغتنم بشمارند. این گام جهت تحقق یک خواسته 35 ساله برداشته شده و مرحوم دکتر معتمد نژاد هم به دنبال آن بودند


فرقانی هم چنین گفت: با کارهایی که صورت می‌گیرد دانشجویان می‌توانند آموخته‌های خود را در یک محیط عملی نیز محک بزنند. این دانشکده می‌تواند به صورت مستقل با رسانه‌ها تعامل داشته باشد و بی شک این نشست‌های مشترک به هر دو عرصه کمک می‌کند زیرا هیچ روزنامه‌ نگار برجسته‌ای صرفا با نشستن سر کلاس تربیت نمی‌شود و همین طور هیچ روزنامه نگار خوبی به تنهایی با حضور در محیط‌های تجربی نمی‌تواند پیشرفت کند. لذا این موضوع نیازمند تعامل علمی و تجربی بین محیط‌های آکادمیک با محیط‌های تجربی و رسانه‌ای است که امید داریم با ایجاد این فضای جدید سازوکار این تعامل احیا شود تا هم به رسانه‌ها کمک شود تا نیرو‌های متخصص و کار‌آمد داشته باشند و هم به دانشجویان تا تجربه عملیشان بالا رود.


وی با اشاره به تعامل دانشکده ارتباطات با رسانه‌های کشور تصریح کرد: یک گروه آموزشی استقلال رای و تصمیم گیری ندارد. بنابراین به عنوان یک گروه در بین مجموعه گروه‌های یک دانشکده عمل می‌کند اما یک دانشکده استقلال رای و تصمیم گیری دارد و می‌تواند آنچه برای توسعه این حوزه لازم دارد را تدارک ببیند و انجام دهد. از جمله این مسائل تعامل دانشکده ارتباطات با تمام رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها است. یکی از کارهایی که در حال برنامه ریزی است پیش بینی تشکیل یک تحریریه بزرگ برای دانشکده و همچنین در راستای آن انتقال پایگاه خبری دانشگاه علامه به این دانشکده است.


دکتر فرقانی در پایان تاکید کرد: به زودی تندیس دکترمعتمد نژاد و اتاقی به نام ایشان نیز در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برای زنده نگه داشتن یاد و زحمات ایشان قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته