دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1396 - 15:33
وزیر کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی:

فقر شهری از فقر روستایی بی‌رحمانه‌تر است/ توزیع ناعادلانه منابع ملی در کشور

وزیر کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر رفع فقر و ایجاد برابری اجتماعی در مناطق روستایی و عشایری گفت: دولت تدبیر و امید طی 4 سال اخیر، 4 برابر 40 سال قبل مراکز درمانی در کشور احداث کرد.
کد خبر : 253956

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی ربیعی، وزیر کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی در مراسم تودیع محمدرضا رستمی و معارفه محمدرضا واعظ مهدوی مدیران عامل پیشین و جدید صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای هدف ما فایق آمدن به فقر بین‌النسلی و نابرابری‌های منطقه است که این برنامه نیز نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مشخص است. البته در سیاست‌های اخیر اشتغال در مناطق مرزی را افزایش داده و نرخ بیکاری را کاهش دادیم، اما باید توجه داشته باشیم که در مناطق روستایی سرمایه‌گذاری‌ها جذابیتی برای مردم ندارد. بنابراین ناچاریم جذابیتی در اشتغال مردم روستایی ایجاد کنیم.


وی افزود: از 50 سال پیش تاکنون برنامه‌های توسعه‌محور در کشور اجرا شده است اما هنوز شاهد فقر و نابرابری اجتماعی هستیم. بر همین اساس برای از بین بردن فقر بین‌النسلی و عدالت منطقه‌ای و همچنین تسهیم کردن نابرابری در کل کشور هستیم تا بتوانیم در طول اجرای دو تا سه برنامه دیگر به طور کلی آن را حذف کنیم. زیرا متاسفانه شاهد بروز نابرابری‌های اجتماعی و رفاهی در مناطق حاشیه شهر، بالای شهر و مناطق مختلف هستیم.


ربیعی یادآور شد: متاسفانه فقر شهری از فقر روستایی بی‌رحمانه‌تر است و مقایسه واقعیت فقر را تلخ‌تر می‌کند. به طور مثال در اعتراضات اخیر کشور همواره سوال من این بود که چرا در شهرهای کوچک مردم اعتراض و تجمع کردند، اما در شهرهای بزرگ شاهد چنین مساله‌ای نبودیم. متاسفانه توزیع منابع ملی در کل کشور به صورت عادلانه صورت نگرفته است، به طوری‌که جوانان بسیاری با دانش و اطلاعات به روز و البته بدون مهارت فنی در شهرهای کوچک حضور دارند که از هرگونه امکانات رفاهی و اجتماعی مانند سینما، تئاتر، موسسه فرهنگی، ورزشگاه و خانه ادبیات بی‌بهره هستند.


وزیر کار ادامه داد: در 4 سال اخیر دولت تدبیر و امید، 4 برابر 40 سال قبل مراکز درمانی در کشور احداث کردیم. برهمین اساس باید زیرساخت‌ها را به زندگی اجتماعی مردم گره بزنیم.


ربیعی یادآور شد: بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر می‌تواند به عنوان یک بیمه عدالتجویانه باشد که نظام بیمه‌ای در آن حاکم است و با استفاده از این بیمه سعی می‌کنیم بخشی از رفاه عمومی مردم در روستاها را جبران کنیم.


وی با اشاره به آمیختگی سالمندی و فقر در روستاها گفت: در شهرها سالمندان روستایی اکثر مددجویان فقیر ما را تشکیل می‌دهند، بر همین اساس باید تدابیری بیندیشیم تا افراد در جوانی دارای شغل و مهارت باشند تا بتوانند بیمه خریداری کنند که با این روش می‌توانیم با بیمه حمایتی از پیوند فقر و سالمندی جلوگیری کنیم.


وی افزود: باید با ایجاد امنیت روانی برای روستاییان و عشایر از مهاجرت آنان به شهر، حاشیه نشینی و بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم البته به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید در معرض یک آزمایش بزرگ قرار گرفته و می‌تواند از این فرصت برای نشان دادن کارآمدی خود استفاده کند، برهمین اساس پیشنهاد می‌کنیم با ایجاد تنوع در بیمه‌های اجتماعی روستایی زمینه اشتغال روستاییان را فراهم شود.


ربیعی با بیان اینکه با اشتغال روستایی نمی‌توان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت، افزود: باید بیمه روستایی به اشتغال روستایی منجر شود بنابراین باید بیمه‌هایی با تنوع بیشتر در روستاها ایجاد کنیم تا به واسطه بیمه حمایتی ارزان قیمت، مشارکت روستایی افزایش یابد و بتوانیم وام 12 میلیونی روستایی را هم به آن گره بزنیم.


وی به انعقاد تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه در زمینه وضعیت بازنشستگی صندوق بیمه روستاییان اشاره کرد و گفت: باید یکی از اهداف و برنامه‌ها ایجاد تعادل بین منابع و مصارف باشد زیرا دولت تا پایان سال 1400 میلیارد تومان به صندوق بیمه عشایر و روستایی بدهکار می‌شود و این صندوق بین 8 تا 12 هزار میلیارد کسری دارد.


وزیر رفاه با اشاره به افزایش 81 درصدی دارایی‌های صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یادآور شد: این صندوق روستایی جوان است و باید برای افزایش و حفظ دارایی‌ها از آن مراقبت شود زیرا بخش عظیمی از واگذاری‌ها نادرست است؛ به طوری که بیش از 70 درصد وقت مرا صرف واگذاری‌های غلط می‌کنم.


ربیعی یکی از مشکلات صندوق بیمه روستاییان عشایر را ناآگاهی روستاییان از حقوق و مزایای خود دانست و گفت: باید با تفاهم با صدا و سیما فرهنگ بیمه‌پذیری را در بین روستاییان و عشایر افزایش دهیم، همچنین بخش اول لایه حمایت اجتماعی مربوط به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بود که حل شد و بخش دیگر نیز مربوط به قانون بودجه 97 است که در حال بررسی و پیگیری هستیم و در آن ابعاد مختلف فقر را بررسی کردیم و در آن فقط فقر درآمدی را ندیدیم بلکه یک لایه میانی تعریف شده و انتظار داریم در صندوق بیمه روستاییان نیز لایه مشارکتی ایجاد شود و آیین‌نامه ‌آن نیز تهیه و تقدیم دولت شود.


وزیر کار به آرزوی خود در مورد پوشش بیمه‌ای مردم اشاره و بیان کرد: 6 میلیون نفر از مردم کشور سهمی در دفترچه تأمین اجتماعی ندارند اگر این تعداد دارای دفترچه بیمه شوند ریسک سالمندی را کاهش داده‌ایم و با سازمان برنامه و بودجه در تفاهم هستیم تا بیمه فراگیر اجتماعی را پیش ببریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته