دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1396 - 15:10
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد:

باید امید را در دل و جان نخبگان ایجاد کنیم تا به کشورشان بازگردند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سال 63 در زمان جنگ بورسیه کشور فرانسه بودم، اما بعد از تحصیل به کشورم بازگشتم و به ایران و مردمم خدمت کردم.
کد خبر : 253863

دکتر سید احمدی معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره دلایل مهاجرت دانشجویان، فارغ‌‌التحصیلان و نخبگان ایرانی به خارج از کشور اظهار کرد: بخشی از آن طبیعی است و نمی‌توان اسم آن را مهاجرت گذاشت چرا که بسیاری از آن‌ها دانشجویان خوبی هستند و از هوش و استعداد بالایی برخوردارند، بنابراین طبیعی است که بخواهند ادامه تحصیل دهند.


باید امید را در دل و جان نخبگان ایجاد کنیم تا به کشورشان بازگردند


وی در این باره اضافه کرد: تعدادی از نخبگان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام تحصیل به کشورشان بر می‌گردند و به ایران خدمت می‌کنند؛ پس این موضوع پدیده بدی نیست. به عبارتی اینکه دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج کشور بروند اصلا بد نیست، حتی وزارت علوم هم افراد با استعداد و نخبه را برای ادامه تحصیلات به خارج از کشور بورس می‌کند.


معتمدی با تاکید براینکه باید شرایط بازگشت نخبگان و دانشجویان ایرانی به کشور مهیا شود، گفت: همه مسئولان موظف هستند شرایط ادامه کار و زندگی را برای چنین افرادی فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند به مردم و کشور خودشان خدمت رسانی کنند. تا الان هم سیر برگشت نخبگان و دانشجویان ایرانی به کشور بد نبوده است بنابراین ما باید امید را در دل و جان نخبگان ایجاد کنیم تا به کشورشان بازگردند.


رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: امید با ایجاد اشتغال به وجود می‌آید اگر در ایران برای چنین افرادی شغل و رفاه ایجاد شده باشد قطعا مهاجرت نمی‌کنند یا اینکه بعد از ادامه تحصیل به ایران برخواهند گشت.


وی مدعی شد: البته تعداد مهاجران ایرانی در مقایسه با چین و هند کمتر است، چرا که تعداد جمعیت ایران نسبت آن‌ها هم کمتر است. اکثر نخبگان ایرانی در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده‌اند یا مشغول به تحصیل هستند، بنابراین با ایجاد امید می‌توان شرایط بازگشت آنان را به کشور فراهم کرد.


استقبال دانشگاه‌های برتر دنیا از فارغ‌التحصیلان امیرکبیر


معتمدی درباره مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر برای ادامه تحصیل به خارج از کشور، افزود: آمار دقیقی وجود ندارد و اطلاعی هم از بازگشت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به ایران نداریم. ولی دانشگاه‌های برتر دنیا از حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر برای ادامه تحصیل استقبال می‌کنند چراکه آنان به دنبال دانشجویان خوب و ممتار هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو بهترین دانشجویان دنیا به حساب می‌آیند و دانشگاه‌های برتر دنیا هم به فارغ‌التحصیلان ما در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش می‌دهند.


رئیس دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: اینطور نیست که همه نخبگان و دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند به این دلیل که تعداد بسیاری از آنان در ایران می‌مانند و در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. به عقیده من اگر شرایط ادامه تحصیل و شغل در ایران برای نخبگان فراهم باشد هیچ کسی ایران را جهت ادامه تحصیل ترک نمی‌کند و در کشور خودشان می‌مانند.


وی ادامه داد: اینکه همه در دانشگاه‌ امیرکبیر و دیگر دانشگاه‌های داخلی تحصیل کنند و هیچ کسی در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل نکرده باشد، خیلی بد است. زیرا ما به ترکیب مناسب و استخدام از همه دانشگاه‌های دنیا نیاز داریم در غیر این صورت دانشگاه‌های ایران رشد نخواهند کرد.


به گفته رئیس دانشگاه امیرکبیر؛ اگر نخبگان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل یا تدریس می‌کنند امید داشته باشند به ایران باز خواهند گشت و می‌توان آنان را برای خدمت به ایران و مردم جذب کرد.


معتمدی ادامه داد: با برنامه‌ریزی دقیق و درست همچنین تقویت امید و ایجاد شرایط مناسب می‌توان از خروج نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته