دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1396 - 11:12
در بیانیه تشکل های اساتید استان مازندران تاکید شد؛

لزوم تقویت و پشتیبانی همه‌جانبه از مدیریت عالی دانشگاه آزاد اسلامی

تشکل‌های اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بر لزوم تقویت و پشتیبانی همه‌جانبه دولتمردان، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویت مدیریت عالی دانشگاه آزاد اسلامی برای استفاده بجا از این ظرفیت عظیم به جای توسعه بخش دولتی و اتکا به بودجه از محل خزانه ملی تاکید کردند.
کد خبر : 253727

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نخستین نشست هم‌اندیشی دبیران تشکل‌های اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به ریاست دکتر مسعود احمدی نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل های استان در واحد ساری برگزار شد.


در این جلسه که با حضور دبیران تشکل‌های اساتید واحدهای استان و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران برگزار شد درباره کادرسازی، هدف‌گذاری و برنامه‌محور کردن فعالیت‌ها، فرهنگ‌سازی فعالیت‌ها با دیگر مراکز فعال فرهنگی و مذهبی و واحدهای دانشگاهی بحث و تبادل نظر شد.


در این نشست مقرر شد دبیران تشکل‌های اساتید واحدهای استان برنامه سالانه خود را تنظیم و با ارائه آن به دبیرخانه هیأت نظارت استان با کادرسازی مناسب در اجرای آن اهتمام لازم داشته باشند.


به گزارش آنا، تشکل های اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به صدور بیانیه ای خواستار توجه و حمایت بیشتر دولتمردان و مسوولان امر نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی شدند و به نشست یکروزه خود پایان دادند.


متن بیانیه به شرح زیر است: دانشگاه آزاد اسلامی شجره طیبه انقلاب اسلامی و به عنوان یک الگوی دانشگاهی اسلامی، و بزرگ‌ترین دانشگاه غیردولتی حضوری جهان در توسعه علم و دانش است که دستاوردهای مستقیم و غیرمستقیم (علمی، فرهنگی،سیاسی و اجتماعی) آن بر هیچ کس در جامعه علمی پوشیده نیست. این دانشگاه در شرایطی شروع به کار کرد که انبوهی از طالبان و جویندگان علم به دلیل محدودیت پذیرش در سیستم دولتی نمی‌توانستند وارد چرخه‌های تحصیلات عالی بشوند و این امر نیز باعث خروج بسیاری از نخبگان جوان کشور و یا باعث محرومیت و از دست دادن فرصت‌های تحصیل برای آنان می‌شد.


تردیدی نیست که با توجه به ارزش های کلیدی منابع انسانی متخصص و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دانش و فن‌آوری جدید در تقویت بنیان های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، همه راه نجات کشور از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود. بر این اساس بود که امام راحل فرمودند: دانشگاه مبداء همه تحولات است. اگر چه بیان دستاوردهای فزاینده دانشگاه آزاد اسلامی در این مقال نمی گنجد، اما به طور کلی می توان فقط به چند مورد از آن به شرح زیر اشاره کرد:



  • ایجاد اشتغال، کارآفرینی، افزایش سرمایه‌گذاری و درآمد ملی و حتی توزیع درآمد و فرصت‌ها (در راستای متناسب‌سازی دولت و واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌های غیردولتی)در سطح بسیار گسترده.

  • تقویت مشارکت، اسلامی محور بودن فعالیت‌ها، جلوگیری از تعداد زیاد مشتاقان به تحصیل به خارج کشور و آسیب‌های احتمالی مربوطه، ایجاد فرصت تحصیل برای افراد زیاد مشتاق تحصیل(ضمن اینکه بسیاری از مدیران عالی کشوری و لشکری نیز از تحصیلکرده های این دانشگاه می باشند).

  • ابداعات و اختراعات گسترده وحضور در مجامع علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

  • صرفه‌جویی هزاران میلیارد تومان در بودجه دولت به دلیل استفاده از منابع غیر دولتی.

  • ایجاد هزاران میلیارد تومان منابع و امکانات در سراسرکشور برای ارائه خدمات علمی به متقاضیان مشتاق تحصیل در نزدیکترین مکان.

  • سهامدار نبودن هیچ فرد ویا گروهی در دانشگاه آزاد اسلامی و جزو اموال عمومی بودن کلیه املاک و اموال منقول و غیر منقول حاصله از تلاش بالای 3 دهه فعالیت.


اگرچه این دانشگاه در دوران فعالیت‌های خود همواره با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده، اما شرایط فعلی اکثر واحدهای دانشگاهی در سطح کشور از نظر داشتن ظرفیت های بالقوه، شرایط بالندگی و افتخارآمیز است و فعالیت تعداد حدود 35 هزار هیأت علمی، 31 هزار کارمند و بیش از یک میلیون و 500 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در سطح کشور، حکایت از داشتن ظرفیت مناسب و توانمندهای آن دارد.


آنچه نیاز امروز است و باید بیش از پیش به آن توجه نمود، لزوم تقویت و پشتیبانی همه جانبه دولتمردان، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویت مدیریت عالی دانشگاه آزاد اسلامی جهت استفاده بجا از این ظرفیت عظیم، به جای توسعه بخش دولتی و اتکاء به بودجه از محل خزانه ملی می‌باشد. در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، نیاز است نقش دولت، نقشی کارآفرین، هدایت محور، تسهیل‌گر، انعطاف پذیر و غیرمتمرکز به جای دولت هزینه‌زا باشد.


با توجه به غیر دولتی بودن دانشگاه آزاد اسلامی، نیاز است این دانشگاه همواره مورد حمایت و تقویت همه جانبه دولتمردان و مسؤولان امر باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد باید از هرگونه ایجاد شوک در بعضی از شرایط (مانند: حذف کد رشته ها درزمان ثبت نام و انتخاب رشته‌های تحصیلی) در دانشگاه آزاد اسلامی که باعث نگرانی و سر درگمی قشر عظیمی از دانشجویان، استادان، کارمندان و خانواده‌های آنان می‌شود، اجتناب گردد. چرا که دانشگاه آزاد اسلامی امکانات و شرایط مفیدی را با حفظ استانداردهای لازم، برای ارائه خدمات علمی دارد و این امر مستلزم توجه ویژه دولتمردان و مسؤولان امر جهت استفاده از این ظرفیت می‌باشد.


لذا شرایط فعلی دانشگاه به عنوان یک قطب قدرتمندعلمی غیر دولتی و با امکانات و ظرفیت های فراوان و وسیع ایجاب می‌نماید تا تشکل‌های دانشگاهیان این دانشگاه ضمن حمایت از مدیریت عالی دانشگاه، فرصت را مغتنم شمرده و با قدردانی از دولتمردان و مسؤلان امر، مطالبات صنفی و معنوی خود را نیز از آنان طلب نموده و اعلام نمایند که با توجه به وجود ظرفیت های مناسب در این دانشگاه، انتظار می رود که آنان با کمک و تدابیر هوشمندانه، شرایطی را در زمینه جذب و پذیرش دانشجو و دیگر موارد فراهم نمایند تا انشاءا... این دانشگاه بتواند در توسعه علم و فرهنگ کشور بیش از پیش فعالیت اثرگذار و شایان توجهی داشته باشد.این امر قطعا در حفظ و توسعه منافع ملی و حاکمیتی نیز تاثیر فزاینده ای خواهد داشت.




دکتر مسعود احمدی نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل های استان مازندارن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته