دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روح کی‌روش ناظر بر تمرینات تیم ملی

کارلوس کی‌روش طبق قراردادی که با فدراسیون فوتبال ایران دارد هر ساله 6 هفته می‌تواند به مرخصی برود ولی غیبت‌های بیش از حد او که بیشتر آنها به عنوان ماموریت خارجی نام‌گذاری می‌شود باعث شده تا این جمله علی کفاشیان که گفته‌‌بود اگرچه کی‌روش ایران نیست ولی روحش در ایران است، دوباره در اذهان تداعی شود.
کد خبر : 253570

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - حمیدرضا نقیبی؛ بر کسی پوشیده نیست که تیم ملی فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش برای نخستین بار توانست دومین حضور متوالی‌اش در جام جهانی را تجربه کند و برای پنجمین بار در تاریخ در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان شرکت کند اما مسائلی همواره باعث شده تا منتقدان کی‌روش از وی و فدراسیون فوتبال انتقاد کنند که یکی از آنها غیبت بیش از اندازه وی در ایران است، آن هم در شرایطی که کی‌روش طبق قراردادی که با فدراسیون فوتبال ایران دارد تنها 6 هفته در سال می‌تواند به مرخصی برود.


سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال طبق بند 8 بخش چهارم قراردادی که با فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی برزیل بسته، این حق را دارد که هر ساله به مدت 6 هفته به مرخصی برود اما آمارها بیانگر آن است که کی‌روش بسیار بیشتر از زمان مورد نظر خارج از ایران است.



همچنین مطابق بند 7 بخش سوم قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال ایران سرمربی تیم ملی اگر بیش از 5 بار در تمرینات تیم ملی غیبت غیرموجه داشته باشد قرارداد وی فسخ می‌شود. کی‌روش تا به امروز بیش از 5 جلسه در تمرینات تیمش غایب بوده ولی مسئله اینجاست که غیبت‌های وی غیرموجه نبوده و همگی با اطلاع فدراسیون بوده است.


غیبت‌های طولانی کی‌روش در ایران به بهانه برنامه‌های وی برای ایجاد هماهنگی جهت برگزاری بازی‌های دوستانه یا جلسه با مربیان تیم‌های لژیونرهای ملی‌‌پوش جهت حضور زودهنگام آنها در اردوهای اصلی تیم ملی پیش از جام جهانی روسیه و دیگر کارها که همگی با نام ماموریت خارج از ایران تعریف شده‌اند، در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال یکی از برنامه‌های کی‌روش در راه آماده‌سازی تیم ملی برگزاری اردوهای 2 روزه ریکاوری ذهنی و بدنی ملی‌پوشان است که او در 3 مرحله اولیه این اردوها غایب بوده است.


غیبت‌های مکرر کی‌روش در ایران آن هم در شرایطی که 5 ماه تا شروع جام جهانی باقی مانده است بسیاری از مسائل دیگر قرارداد وی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن مبلغ قرارداد وی با فدراسیون فوتبال است. در بند اول بخش چهارم قرارداد کی‌روش و فدراسیون فوتبال آمده، فدراسیون موظف است سالانه یک میلیون و چهارصد هزار یورو تا روز پایان جام جهانی 2018 روسیه به سرمربی تیم ملی پرداخت کند. البته این مبلغ به غیر از پاداش‌های فدراسیون برای کی‌روش است که شامل مواردی از قبیل پاداش دو برابری نسبت به بازیکنان به ازای هر پیروزی در راه جام جهانی، 10 درصد از پاداش صعود فیفا به جام جهانی به کی روش و کادرفنی‌اش، 10 درصد از مبالغ تشویقی فیفا در جریان جام جهانی و.... است.


ضمن اینکه کی‌روش خدماتی نظیر هزینه اقامت و ایاب و ذهاب در داخل و خارج ایران، یک تلفن همراه مدرن، دسترسی به اینترنت DSL، خدمات پزشکی خصوصی و دارویی مورد نیاز کارلوس‌کی‌روش و خانواده‌اش، پنج بلیت هواپیمایی رفت و برگشت درجه بیزینس برای هر سال از تهران به مقصد محل اقامتش، بیمه عمر و سلامت کارلوس کی‌روش و خانواده‌اش و .... را از فدراسیون فوتبال می‌گیرد.


باید به این نکته هم اشاره کرد که طبق بند 13 بخش چهارم قرارد مربی پرتغالی با فدراسیون فوتبال ایران، کارلوس کی‌روش حق دارد دو مربی غیرایرانی را به عنوان دستیار با حقوق سالانه حداکثر 500 هزار دلار امریکا استخدام کند. علاوه بر این‌ها سالیانه 20 تا 30 درصد مالیات به قرارداد کی‌روش و دستیارانش تعلق می‌گیرد که هزینه پرداخت آنها برعهده فدراسیون فوتبال است. در بند 12 بخش چهارم قرارداد کی‌روش نوشته شده است: «تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود. فدراسیون در صورت نیاز مدارک مربوطه را به وزارتخانه مالیات کشور محل اقامت کی‌روش ارایه می‌کند تا کی‌روش را از پرداخت مجدد مالیات معاف کند.»


در حقیقت با نگاهی به جزئیات قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران به صورت ناخواسته این سوال برای همه علاقه‌مندان به فوتبال ایجاد می‌شود که وقتی سرمربی تیم ملی فوتبال چنین قرارداد پر و پیمانی را با فدراسیون بسته، نبود او در تمرینات تیم ملی و به طور کلی غیبت بیش از 6 هفته‌ای وی در طول سال کمی زیادتر از حد معقول است. شاید این جمله علی کفاشیان رئیس یاسبق فدراسیون فوتبال و نایب رئیس فعلی این فدراسیون که گفته بود درست است کی‌روش در ایران حضور ندارد ولی روح وی بر فعالیت‌های فدراسیون فوتبال نظارت دارد را بتوان حالا به کار برد که تیم ملی در راه آماده‌سازی خود برای جام جهانی 2018 روسیه اگر چه کی‌روش را بالای سر خود نمی‌بیند و همین حالا هم او در ایران نیست ولی روح این مربی پرتغالی بر فعالیت‌های تیم ملی فوتبال ایران نظارت دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته