دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1396 - 16:38

امضای یادداشت همکاری دانشگاه‌های تهران و آیدین استانبول

یادداشت همکاری دانشگاه‌های تهران و آیدین استانبول ترکیه در قالب پروژه اراسموس پلاس در رشته‌های علوم انسانی، زبان‌ها و ادبیات خارجی، مهندسی، زلزله شناسی و صنایع غذایی امضا شد.
کد خبر : 251312

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه تهران، دکتر مصطفی آیدین، رئیس دانشگاه آیدین استانبول ترکیه با دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دانشگاه تهران در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی ایران و ترکیه گفت: دو ملت ایران و ترکیه همواره روابط خوبی با هم داشته‌اند و لازم است برای توسعه آن کوشش کنیم. همکاری دانشگاهی زیرساخت خوبی برای توسعه است. ترکیه دارای دانشگاه‌هایی با رتبه علمی بالا و عملکرد خوب است و دستاوردهای خوبی داشته است که باید از این ظرفیت برای ارتباطات بین دانشگاهی با دانشگاه تهران استفاده کرد.


محمود نیلی احمدآبادی با ذکر اهمیت علم در دو کشور ایران و ترکیه اظهار داشت: به طور سنتی دو کشور ایران و ترکیه به علم همیشه بها داده‌اند چون می‌دانیم که آینده کشورهای ما منوط به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه علم است. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری علم و دانش، همکاری بین دانشگاهی است. امیدواریم این دیدار به توسعه همکاری‌های فی مابین کمک کند.


در این دیدار رئیس دانشگاه آیدین استانبول هم با تشکر از مسئولان دانشگاه تهران گفت: من مسئولیت‌های زیادی در دانشگاه و آموزش عالی ترکیه دارم. دانشگاه ما بزرگ‌ترین دانشگاه وقفی در ترکیه است. دارای ۴۱۰۰۰ دانشجو و ۱۶ دپارتمان هستیم. ۵۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از ۱۰۴ کشور در دانشگاه ما حضور دارند. با ۵۰۰ دانشگاه همکاری علمی داریم. دارای ۳۴ مرکز تحقیقاتی هستیم و در بخش‌های مختلف تحقیقات ارزشمندی انجام می‌گیرد و نتیجه تحقیقات برای وزارت‌خانه‌های مربوطه ارسال می‌شود.


دانشگاه‌ها باید جلوتر از سیاستمداران حرکت کنند


وی افزود: برنامه‌های راهبردی ما بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجویان بین‌المللی است. در مجموع در ترکیه ۱۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی مشغول به تحصیل هستند. من ریاست اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا را نیز بر عهده دارم که ۱۰ سال است تشکیل شده و ۱۰۰ دانشگاه عضو آن هستند.


آیدین با اشاره به امکانات اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا اظهار داشت: انتشارات مشترک، تحقیقات مشترک، مدرسه‌های تابستانی، نمایشگاه‌های آموزش عالی و کئفرانس‌های مشترک بخشی از فعالیت‌های این اتحادیه است.


وی با اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید جلوتر از سیاستمداران حرکت کنند و با دیپلماسی آموزشی فرصت‌های دوستی و همکاری را ایجاد کنند. ما دانشگاه‌های خوبی داریم. در ترکیه اعتقاد بر این است که بدون آموزش هیچ چیزی نخواهیم داشت. دانشجوی بین‌المللی سفیری است که کشورها را می‌شناسد و به توسعه اقتصاد و فرهنگ کمک می‌کند. در ارتباط با ایران تصور می‌شود از ظرفیت‌های موجود استفاده موثر نشده است. با همکاری مشترک، این مسائل امکان‌پذیر است. ما باید راه را برای این همکاری باز کنیم.


در ادامه نیلی احمدآبادی در پاسخ به دیدگاه‌های رئیس دانشگاه آیدین استانبول ترکیه گفت: نظرات شما در اصول مورد تایید ما است. برخی نگاهشان به راه‌های دور است در حالی که فرصت‌های مناسبی در همسایگی ما نیز وجود دارد. محورهای اصلی و راهبردی دانشگاه کارآفرین، مسئولیت اجتماعی و بین‌المللی‌سازی است. دانشگاه تهران به روش‌های عملی توسعه فکر می‌کند. ۱۳ دانشگاه برتر ایران با هم فعالیت‌های بین‌الملی مشترکی را سازماندهی کرده‌اند و اخیراً هم به صورت نمادین تفاهم‌نامه‌ای جهت ارتقای همکاری‌های بین‌المللی به امضا رسیده است. هر دو ماه یک‌بار نشست این اتحادیه برگزار می‌شود و موضوع برگزاری نشست مشترک با دانشگاه‌های برتر ترکیه را هم می‌توان در این راستا مورد توجه قرار داد.



پیشنهاد برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و ترکیه


وی افزود: دانشگاه تهران نایب رئیس اول اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه و عضو هیات اجرایی اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان است. ما هم معتقدیم محور هر توسعه‌ای تبادل استاد و دانشجو و همکاری‌های علمی است. دانشجویان ما می‌توانند یک یا دو ترم را در دانشگاها شما بگذرانند و متقابلاً دانشجویان شما هم در دانشگاه ما حضور یابند. دوره‌های تحقیقاتی مشترک با حمایت مالی طرفین، پروژه‌های مشترک، استاد راهنمای مشترک، مدرک مشترک و نظایر آن نیز مورد توجه ما در همکاری با دانشگاه شما خواهد بود.


رئیس دانشگاه تهران پیشنهاد داد در این خصوص کمیته مشترکی تشکیل شود تا از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده بیشتری به عمل آید.


آیدین نیز پیشنهاد داد که تبادل تعدادی دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی صورت گیرد و اجلاس ۱۳ دانشگاه‌های برتر ایران همزمان با کنفرانس بین‌المللی آموزش عالی در ترکیه با حضور دانشگاه‌های برتر ترکیه تشکیل شود. در پایان این جلسه یاداشت تفاهم کلی همکاری در قالب پروژه اراسموس پلاس در رشته‌های علوم انسانی، زبان‌ها و ادبیات خارجی، مهندسی، زلزله شناسی و صنایع غذایی به امضا رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته