دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1396 - 17:01
گزارش آنا 7 روز پس از تداوم آتش‌سوزی کشتی ایرانی

ماجرای غم‌انگیز نفتکش؛ روزهای بیم و امید خانواده‌ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

7 روز از حادثه غم‌انگیز تصادف و آتش‌سوزی نفتکش ایرانی می‌گذرد و خانواده 3 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر ملوانانی که در این کشتی حضور داشتند، روزهایی همراه با بیم و امید را سپری می‌کنند تا شاید خبر امیدبخشی از عزیزان خود دریافت کنند.
کد خبر : 250839

گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا-فرهاد وفایی فرد؛ ساعت ۱۶ روز شنبه 16 دی به وقت تهران؛ خبر بسیار غم‌انگیز بود. آنچنان تلخ که نه تنها خط خبری رسانه‌های داخلی را به خود معطوف کرد، بلکه اذهان میلیون‌ها ایرانی را در بهت فرو برد؛ برخورد کشتی نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی و آتش سوزی آن در دریای شرق چین با 30 سرنشین ایرانی.


همین یک جمله کافی بود تا چشمان چندین خانواده روزها و شب‌های گذشته رنگ خواب نبیند. شاید این شب‌ها ده‌ها پرسش و نگرانی و اضطراب وجود خانواده‌های خدمه کشتی را فراگرفته باشد؛ فاصله بسیار تا محل وقوع حادثه، همکاری نامطلوب چینی‌ها برای امحای آتش و اخبار ضد و نقیض از شرایط سرنشینان کشتی به نگرانی خانواده‌ها افزوده است.


و حالا حدود 7 روز از آن حادثه می‌گذرد و به جز سه پیکری که کشف شده است، هیچ خبر دیگری در دسترس نیست؛ در میان حجم انبوهی از بیم و امیدهای چند روز اخیر، خبر حضور 3 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک که مشغول گذراندن دوره کاروزی خود بودند بر تأسف‌ها و تألم‌ها افزود. دانشجویانی که با هدف ارتقای توان تحصیلی و عملی خود دل به دریای توفانی این سفر دادند. دانشجویانی با هزاران امید و آرزو؛ از موقعیت‌های شغلی بهتر تا تأمین بهتر رفاه و آسایش خانواده؛ از شوق بازگشت به شهر و دیار خود با هزاران خاطره از یک سفر سخت و آموزنده دریایی تا میل به آموختن.


خبرگزاری آنا اما تلاش کرد تا اطلاعاتی از سه دانشجوی حاضر در حادثه به دست آورد و پای درد دل‌ها و درخواست‌‌های خانواده این دانشجویان بنشیند و سعی کند تا اندکی از آلام این خانواده‌ها بکاهد.


حسین سهولی‌زاده رئیس واحد علوم دریایی خارک در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: «با توجه به سانحه دریایی رخ‌داده برای نفتکش جمهوری اسلامی ایران در بندر شانگ‌های چین متأسفانه باخبر شدیم که تعداد 30 نفر از خدمه کشتی، ایرانی بوده و طبق اطلاعات به دست آمده تعداد 3 نفر از خدمه ایرانی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند.»



وی خاطرنشان کرد: «دانشجویان رشته مهندسی دریانوردی واحد علوم دریایی خارک به نام‌های سعید دهقانی، پوریا عیدی و سجاد عبداللهی به عنوان بورسیه در شرکت ملی نفتکش ایران مشغول به کار بوده و در این حادثه در نفتکش ایرانی حضور داشتند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک یادآور شد: «این حادثه بر اثر تصادف نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی اتفاق افتاده و تاکنون خبر قطعی از وضعیت سلامت خدمه‌های ایرانی به ویژه دانشجویان این واحد دانشگاهی در دسترس نیست.»


پدر سجاد عبداللهی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک به آنا گفت: «سجاد اهل شهرستان ممسنی استان فارس و متولد سال 1374 است و مدت چهار سال در دانشگاه آزاد درس خواند و مشغول گذراندن طرج کارورزی خود بود.»


عبداللهی با چشمانی اشکبار درباره ویژگی‌های شخصیتی سجاد بیان کرد: «سجاد یک ورزشکار تکواندو بود و از نظر اخلاقی شخصیتی مهربان و دوست داشتنی داشت؛ او یک انسان واقعی بود؛ بنده سه فرزند پسر و یک فرزند دختر دارم که سجاد فرزند سوم و پسر آخر خانواده بود.»


وی البته از مسئولان و بویژه نماینده شهر ممسنی در مجلس شورای اسلامی نیز گله کرد و افزود: «متأسفانه نماینده شهر ما هیچ نطقی در مجلس شورای اسلامی ارائه نداد. دو نفر از سرنشینان این کشتی از شهرستان ممسنی هستند. سجاد عبداللهی و پوریا عیدی پور که پسرخاله یکدیگر هستند و همچنین کاپیتان کشتی نیز اهل استان فارس است. بنابراین انتظار ما این بود که نماینده ممسنی و نمایندگان استان فارس پیگیری بهتری انجام بدهند تا با حمایت مجلس شورای اسلامی بتوان با مسئولان و کنگره ملی خلق چین ارتباط برقرار کرد.»


پدر سجاد عبداللهی از کم کاری چینی‌ها نیز این گونه انتقاد کرد: «کم کاری نیروهای چینی مشهود است. اکنون که نیروهای امداد کشورمان به محل حادثه اعزام شده‌اند، متأسفانه امکانات مناسبی از سوی دولت چین در اختیار نیروها قرار نگرفته‌ است؛ از مسئولان درخواست داریم تا تلاش و فعالیت خود را بیشتر کنند و دولت چین را وادار به همکاری کنند.»


پدر پوریا عیدی‌پور: حضور تکاوران و نیروهای امدادی در منطقه بسیار مهم است و امیدوارم تا خبرهای خوبی به خانواده سرنشینان برسد؛ با توجه به پیدا شدن پیکر سه تن از سرنشینان کشتی از همه مردم ایران می‌خواهم برای نجات سرنشینان دعا کنند

پدر پوریا عیدی پور دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد و سرنشین کشتی ایرانی به آنــا گفت: «حضور تکاوران و نیروهای امدادی در منطقه بسیار مهم است و امیدوارم تا خبرهای خوبی به خانواده سرنشینان برسد؛ با توجه به پیدا شدن پیکر سه تن از سرنشینان کشتی از همه مردم ایران می‌خواهم برای نجات سرنشینان دعا کنند.»


عیدی پور در حالی که تلاش بسیاری کرد تا بغضش را فروخورد، ادامه داد: «پوریا پسر اول خانواده است و با گذراندن درس خود در دوره کارآموزی حضور داشت؛ از لحاظ روحی و شخصیتی بسیار جوانی آرام و بسیار مؤدب بود و هیچگونه اذیت و آزاری برای افراد دیگر نداشت.»


سعید دهقانی دیگر دانشجوی واحد علوم دریایی خارک و از سرنشینان کشتی ایرانی بود. حیرانی و سرگردانی پدرش آنچنان زیاد بود که امکان هیچ گفت‌وگویی را نمی‌داد؛ عموی سعید اما بسیار امیدوار بود و از مردم می‌خواست برای نجات سعید دعا کنند؛ وی به آنا گفت: «سعید بسیار پرکار و پر انرژی بود؛ گاهی یک ساعت در شبانه روز می‌خوابید و همواره تأکید می‌کرد که می‌خواهد به جایگاه بالایی در علم و دانش برسد؛ هر فردی که یک برخورد با سعید داشته، اکنون در حال ناله و زاری است.»


دهقانی گفت: «ما اصالتاً اهل استان فارس هستیم، ولی پدر سعید پس از تأهل به استان یزد مهاجرت کرد و در واقع سعید ساکن یزد بود؛ وی فرزند ارشد خانواده بود و به دلیل بیماری پدرش بخشی از نیازهای مالی خانواده را تأمین می‌کرد.»


وی ادامه داد: «اگر اتفاق مشابهی در کشور ما می‌افتاد و حادثه‌ای برای یک کشتی کشور دیگر پیش می‌آمد، نیروهای امدادی ما همه توان خود را برای نجات می‌گذاشتند، اما متأسفانه کشور چین همکاری نمی‌کند و این مشکلات را بیشتر می‌کند.»


به گزاش آنا، کشتی ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدأ بندر عسلویه به کره جنوبی بود که حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی یعنی حدود ساعت ۱۶ روز شنبه 16 دی به وقت تهران با کشتی باری چینی برخورد می‌کند و بر اثر این اتفاق بلافاصله دچار انفجار و حریق می‌شود؛ این کشتی نفتکش 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، طبق اطلاعات به‌دست‌آمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند. یک نفر از همسران کارکنان نیز در کشتی حضور داشته است.


جنازه 2 نفر از افراد ایرانی که در این نفت‌کش پیدا شده به سمت شانگهای منتقل شده تا از طریق آزمایش DNA شناسایی آنها انجام شود و حالا چشمان خانواده‌های سجاد و پوریا و خانواده‌های بسیار دیگری به موتورخانه کشتی است که احتمال محبوس بودن سرنشینان در آنجا وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته