دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت»:

ایران؛ در صنعت انیمیشن از بسیاری کشورها جلوتر است/ سینمای انیمیشن جهانی از تجربه

کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت» با اشاره به اینکه ایران در تولید انیمیشن سینمایی از دنیا سبقت گرفته‌است، گفت: در حالیکه تنها حدود 10 انیمیشن سینمایی در کل اروپا تولید شده اما در چند سال اخیر کشور ما هر سال یک انیمیشن پرمخاطب سینمایی تولید کرده‌است.
کد خبر : 248695

علی نوری‌اسکویی؛ انیماتور، در گفت‌و‌گو با آنا با اشاره به روایت انقلابی انیمیشن «رهایی از بهشت» که آخرین ساخته او محسوب می‌شود، گفت: در حالی که این انیمیشن دفاع مقدسی تا امروز در ایران اکران نشده اما توانسته 16 جایزه بین‌المللی دریافت کند. انیمیشنی که بخشی از آن به زندگی شهید چمران می‌پردازد مورد توجه خیلی از کشورهای دنیا قرار گرفته است.


وی درخصوص این انیمیشن که بعد از یکسال هنوز مجوز اکران آن صادر نشده است، توضیح داد: «رهایی از بهشت» توسط ابزار انیمیشن در قالب فیلم سینمایی حرف خود را بیان می‌کند. این کار در جشنواره کن جایزه بهترین فیلم مضمونی را گرفت و بلافاصله بعد از آن در جشنواره‌های دیگر جایزه انمیشین فیلم هنگ کنگ، جایزه انیمیشن ریسمان پرتقال، و جایزه انیمیشن جشنواره کالیفرنیا را دریافت کرد.


در تولید انیمیشن باید روی لبه تیغ حرکت کرد


نوری اسکویی گفت: سینماگران وقتی می‌خواهند پیامی جدید به مخاطب بدهند، گاها این پیام را به شکلی ارایه می‌کنند که حتی مخاطب فرهیخته هم متوجه مفهوم آن نمی‌شود؛ اما در فیلم «رهایی از بهشت» با استفاده از ابزار کلاسیک، توانایی تصویری و ساختار غیرخطی، روی لبه تیغ حرکت کردیم و چون تجربه جدیدی داشتیم ممکن بود نتیجه کار خیلی بد و یا خیلی خوب شود. اما در نهایت انیمیشنی سرشار از مفاهیم پیچیده تولید کردیم.


این انیماتور در ادامه به نوع تصویربرداری فیلم‌های مستند و تفکیک آن‌ها برای بهتر شدن تولید، اشاره کرد و گفت: گاهی به سمت فیلم مستند می‌رویم و به جای استفاده از دوربین روی سه‌پایه از دوربین روی دست استفاده می‌کنیم؛ چراکه به ما یاد دادند حافظه مخاطب، این نوع تصاویر را در مستند بیشتر می‌پسندد و انگار این نوع تصویربرداری زبان تصویری سینما شده و همه باور دارند اگر مخاطب با صحنه‌های تخت و روی سه‌پایه مواجه شود انگار با سینمایی تصنعی روبرو است در حالیکه این باور غلطی است.


سینمای انیمیشن جهانی از تجربه است


اسکویی درخصوص تفاوت میان سینمای زنده و سینمای انیمیشن نیز با بیان توضیحاتی، اظهار کرد: ساخت انیمیشن درست برخلاف کاری است که در سینمای زنده انجام می‌دهیم. خروجی یک قصه خوب، بودجه کافی و بازیگران معقول در نهایت یک فیلم نسبتا خوب در سینمای زنده است اما سینمای انیمیشن این نیست، انیمیشن جهانی از تجربه است.


وی افزود: نمی‌توانیم به کسی که با نگاه کلی و کلان به انیمیشن ندارد و صرفا میخواهد موضوع را بداند و بر اساس آن، تولید کند، انیماتور بگوییم چرا که در جهان صنعت، انیمیشن را افرادی جلو میبرند که صاحبان تکنیک در سینما هستند. در انیمیشن تسلط به دامنه وسیعی از هنرها و زیر شاخه‌های هنری مختلف سینما مهم است.


ایران؛ در صنعت انیمیشن از بسیاری کشورها جلوتر است


وی با اشاره به محدودیت تولید انیمیشن سینمایی در دنیا، توضیح داد: به دلیل پرهزینه و پرریسک بودن، تهیه‌کنندگان کمتری سراغ انیمیشن سینمایی می‌روند؛ با این حال کشور ما از در این صنعت از بسیاری از کشورها جلوتر است. در حالیکه در اروپا حدود 10 انیمیشن سینمایی تولید شده اما در 4 سال اخیر در ایران، هر سال یک فیلم سینمایی انیمیشن وارد سینما شده و به اندازه‌ای مخاطب را جذب کرده که انیمیشنی مانند «شاهزاده روم» در هفته اول فروش در صدر جدول فروش قرار می‌گیرد.


انیمیشن نیازمند آموزش‌های تخصصی‌تر از دانشگاه است


اسکویی در توصیه به کسانی که قصد ورود به سینمای انیمیشن را دارند، گفت: افرادی که می‌خواهند وارد این فضا شوند بهتر است در بخش‌های مختلفی از سینمای زنده و سینمای انیمیشن کار کنند تا بتوانند انیمیشنی خوب تولید کنند.


وی در پایان با تاکید بر اینکه در انیمیشن نیازمند آموزش‌هایی تخصصی‌تر از دانشگاه هستیم، بیان کرد: در این حرفه باید سراغ افراد باحوصله برویم، آدم‌های بی‌حوصله به درد انیمیشن‌های سینمایی نمی‌خورند. ساخت و تولید و به نتیجه رسانده یک انیمیشن سینمایی صبوری و حوصله می‌طلبد و اگر کم صبر باشیم به نتیجه نخواهیم رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب