دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1394 - 13:28

پراکندگی پایگاه‌های نظامی ارتش آمریکا در جهان + اینفوگرافی

نشریه «پولتیکو» در گزارشی نوشت با حسابی سرانگشتی می‌توان دریافت که هزینه مراقبت و تجهیز پایگاه‌ها و نیروهای نظامی مستقر در خارج از آمریکا تنها در سال 2014 بین 85 تا 100 میلیارد دلار شده بود.
کد خبر : 24796

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشریه «پولتیکو» در گزارشی نوشت: با وجود بسته‌شدن صدها پایگاه نظامی در عراق و افغانستان ولی همچنان آمریکا نزدیک به 800 پایگاه نظامی خود در بیش از 70 کشور و اقلیم خارجی را حفظ کرده است. این در حالی است که انگلیس، فرانسه و روسیه مجموعا حدود 30 پایگاه نظامی در خارج از مرزهای خود دارند.


«پولتیکو» می‌افزاید: با حسابی سرانگشتی می‌توان دریافت که هزینه مراقبت و تجهیز پایگاه‌ها و نیروهای نظامی مستقر در خارج از آمریکا تنها در سال 2014 بین 85 تا 100 میلیارد دلار شده بود. طبعا این مبلغ با افزایش نیازها، ماموریت‌ها و سربازهای حاضر در مناطق جنگی تا 160 و 200 میلیارد دلار نیز افزایش می‌یابد.


اگر ماموریت‌های نظامی آمریکا افزایش یابد طبعا ایالات متحده نیازمند گسترش پایگاه‌های نظامی خود در خارج از کشور است، با وجود این باید دید این موضوع چه تاثیری در سراسر جهان می‌گذارد و آیا به گسترش امنیت کمک می‌کند؟


برای پاسخ دادن به این سوالات باید نخست به موقعیت پایگاه‌های نظامی آمریکا نگاه و آن را با قوانین نیمه جامع موجود در ایالات متحده درباره شرایط راه‌اندازی پایگاه‌های نظامی در خارج از کشور،تطبیق داد.



در زیر موقعیت برخی پایگاه‌های نظامی آمریکا در خارج از کشور آمده است:


ایتالیا


از دهه 90 تاکنون صدها پایگاه نظامی در اروپا بسته شده است ولی همچنان چند پایگاه نظامی با حدود 11500 نیروی تقریبا ثابت در آن فعالیت می‌کنند. به‌تازگی ارتش آمریکا پایگاه نظامی دیگری برای توسعه نظارت خود بر برخی کشورهای آفریقایی ایجاد کرده است.


ژاپن


در خلال جنگ سرد نیروهای آمریکایی صدها پایگاه نظامی ژاپن و اطراف اقیانوس آرام را با هدف محاصره چین و اتحاد جماهیر شوروی اشغال کردند. در سال 1995 نیاز آمریکا به این پایگاه‌ها در اوکیناوا افزایش یافت و در حال حاضر 30 پایگاه نظامی در ژاپن تحت کنترل نیروهای آمریکایی قرار دارند.


هندوراس


از سال 1982 تاکنون پایگاه‌های نظامی موقت آمریکا در این کشور فعالیت می‌کنند. مقام‌های هندوراس بارها گفته‌اند اجازه استفاده از این پایگاه‌ها را به آمریکا نمی‌دهند، آنها بارها برخی مسئولان هندوراسی توانسته‌اند با دور زدن قانون اساسی این کشور موقعیت حضور فعال نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی این کشور را فراهم کنند.


بورکینافاسو


یکی از سایت‌های امنیتی در «واگادوگو» نسل جدیدی از پایگاه‌های کوچک و محرمانه‌ای که دلالت بر حضور نظامی کوتاه‌مدت آمریکا در این کشور را دارد، افشا کرده است. دست‌کم 11 مورد از این پایگاه‌ها در آفریقا همواره میزبان نیروهای عملیات ویژه، پهپادها و هواپیماهای شناسایی آمریکا بوده‌اند.


عراق


505 پایگاه نظامی آمریکایی درخلال جنگ با آمریکا در این کشور ایجاد شده است. با وجود این، پارلمان عراق هرگونه تمایل وزارت دفاع در حفاظت از 58 پایگاه نظامی دائم آمریکا پس از عقب‌نشینی سال 2011 را رد کرده است. علاوه بر این، نیروهای آمریکایی توانسته‌اند در سال 2014 دستکم پنج پایگاه نظامی عراق را اشغال کنند.


تایلند


وزارت دفاع آمریکا بخشی از پایگاه نظامی دریایی و هوایی «یو-تاباو» را اجاره کرده است. این موضوع به مقام‌های آمریکایی‌ و تایلندی این امکان را می‌دهد که هر زمان خواستند موضوع تملک بر پایگاه‌های نظامی این کشور به‌وسیله آمریکا و هرگونه توافق دوجانبه را منکر شوند. این پایگاه نظامی مرکز پشتیبانی مهمی در جنگ علیه افغانستان و عراق به‌شمار می‌رفت.


فیلیپین


در دهه نود بود که دولت فیلیپین نیروهای آمریکایی را از کشور اخراج کرد. در سال 2002 دستکم 600 نیروی آمریکایی برای کمک به نیروهای نظامی فیلیپین در مقابله با شورشیان وارد این کشور شدند و این موضوع، منجر به از سرگیری فعالیت‌های نظامی آمریکا در این کشور شد. در حال حاضر 6 هزار نیروی آمریکایی به‌طور موقت به فعالیت‌های آموزشی نظامی در فیلیپین می‌پردازند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته