دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1396 - 18:32
یک کارشناس سرطان:

سالانه 90 هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: میزان بروز سرطان در ایران 90 هزار مورد در سال است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 155 هزار مورد در سال برسد.
کد خبر : 247927

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شراره نیکسیر با اشاره به وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در ایران، اظهار کرد: بیماری‌های غیر واگیر 72 درصد از مرگ‌و‌میر در ایران را به خود اختصاص داده است.


وی با اشاره به اینکه دومین علت مرگ در کشور بیماری سرطان است که 12 درصد از موارد مرگ‌و‌میر سالانه را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: میزان بروز سرطان در ایران 90 هزار مورد در سال است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 155 هزار مورد در سال برسد.


این کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: این روند پیش‌بینی می‌شود مرگ سالیانه ناشی از سرطان از 53 هزار مورد به 102 هزار مورد در سال 2030 برسد.


وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل افزایش میزان بروز سرطان را بالا رفتن سن، افزایش امید به زندگی و سپس سبک زندگی ناسالم است و افزود: از مهمترین عوامل مرتبط با سبک زندگی، رژیم غذایی است.


نیکسر مصرف منظم میوه و سبزی از عوامل پیشگیری ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت: وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه و سبزی‌ها مانع از آسیب سلول‌ها و بافت‌ها می‌شوند و می‌توانند از بروز تغییرات سلول‌های بدخیم جلوگیری کنند.


وی با بیان اینکه میوه و سبزی بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم است، افزود: بهترین راه تامین مواد آنتی اکسیدان خوردن میوه و سبزی است.


کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ویتامین A و بتا کاروتن هم در منابع گیاهی و هم حیوانی وجود دارد، گفت: گرچه خوردن سبزی‌های برگ سبز و میوه‌های رنگی حاوی بتاکاروتن یعنی اسفناج، هویج، مرکبات، زردآلو، طالبی، کدو تنبل و انبه می‌تواند کمک‌ کننده باشد اما از مصرف مکمل‌های بتاکاروتن به مقدار زیاد باید خودداری کرد زیرا مصرف بیش از اندازه آنها مضر و خطرناک است.


وی تصریح کرد: ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها خصوصا مرکبات وجود دارد، بین مصرف ویتامین C و کاهش خطر بروز سرطان رابطه تنگاتنگ وجود دارد اما مصرف ویتامین C به صورت مکمل باعث کاهش خطر بروز سرطان نمی‌شود.


نیکسیر با بیان اینکه ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است، افزود: روغن جوانه گندم و آفتابگردان، مغزها مانند بادام و سبزی‌های برگ سبز از منابع ویتامین E هستند.


وی با اشاره به اینکه سلنیوم یک ماده معدنی است که در فعالیت آنتی اکسیدانی بدنی نقش دارد، بیان کرد:‌ غذاهای دریایی، گوشت، جگر و بادام هندی منبع خوبی از سلنیوم هستند.


کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:‌ میوه‌ها و سبزیجات رنگ روشن، سبزیجات خانواده کلم (کلم پیچ ، گل کلم و کلم بروکلی)، سبزیجات برگ پهن( اسفناج ، کاهو ، کاسنی)، گوجه فرنگی، خانواده توت‌ها، انگور، ادویه‌جات (پودر زنجبیل، ادویه کاری ف زردچوبه)، چای سبز و سیر مواد غذایی با اثر پیشگیری‌کننده از ابتلا به سرطان هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته