دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی:

انتخاب صالحی امیری به عنوان خبره ورزشی دخالت کامل در انتخابات کمیته ملی المپیک است

معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: صالحی امیری نه تنها خبره ورزشی نیست بلکه انتخاب او به این عنوان شائبه برانگیز و به معنی دخالت کامل در انتخابات کمیته ملی المپیک است.
کد خبر : 245649

سعید فائقی معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: «از همان ابتدا باید بگوییم وقتی اسامی خبرگان ورزشی را دیدم خیلی متاسفم شدم.‌ انتخاب خبره ورزشی براساس دلایل و تعریف خاص خودش صورت می‌گیرد.‌ در واقع خبره ورزشی به این معنی است که فرد مورد نظر خدمات زیادی در المپیک انجام داده باشد یا جزو کمیته المپین‌ها باشد و یا در کارنامه کاری‌اش عنوان سرپرستی کاروان المپیک وجود داشته باشد.‌ اما در انتخاب خبره ورزشی کدام یک از این موارد رعایت شده‌است. ما خودمان به دست خودمان ارزش خبره ورزشی را پایین می‌آوریم در حالی که در کمیته بین‌المللی المپیک خبرگان ورزشی جایگاه ویژه‌ای دارند. وقتی اسامی خبرگان ورزشی را دیدم خیلی تعجب کردم به نظرم انتخاب خبره ورزشی با این شرایط به معنی دخالت کامل است.»


وی ادامه داد: «من در تمام دوران مسئولیتم فقط یک بار به المپیک رفتم و همیشه از خودم می پرسیدم که با چه هدفی باید به المپیک بروم. همان سالی که من به المپیک رفتم،دعوت‌نامه‌ای از سوی المپیک برای ایران ارسال شده بود که هاشمی طبا و من از ایران رفتیم و هزینه آن هم برعهده ایران نبود و خودشان تقبل کرده بودند.وقتی من فائقی شرایط خبرگی ندارم چرا باید به عنوان خبره ورزشی انتخاب شوم و افرادی که شرایط دارند باید پشت در بمانند.»


رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی تاکید کرد: «‌این افرادی که به عنوان خبره ورزشی انتخاب شده‌اند درجه خبرگی را در المپیک ندارند و من انتخاب آنها را غلط می دانم و برای افرادی هم که این انتخاب را انجام دادند متاسف هستم. ما در کشورمان یک انجمنی به نام انجمن المپین داریم که کسانی عضو آن هستند که در المپیک های مختلف حضور فعال داشته‌اند و در کمیته ملی المپیک هم کار می کردند.متاسفانه این افراد کنار رفتند و کسی انتخاب شده‌اند که شرایط خبرگی را ندارد. به طور حتم اگر کمیته‌ بین‌المللی المپیک این موضوع را بفهمد و این مسائل را گزارش بدهند تعلیق خواهیم شد. اینجا باید به این موضوع اشاره کنم گذشته برخی افراد با بحث منشور المپیک مغایرت دارد و انتخاب آنها خلاف مقررات است. ما افرادی را در کشور خودمان داریم که واقعا جای انها در بین خبرگان ورزشی خالی است . یکی از این افراد نصرالله سجادی‌ است که مدرس المپیک سولیداریتی(همبستگی المپیک) کمیته بین‌المللی المپیک است و یکی از افرادی است که واقعا جایش در خبره ورزشی خالی است.‌کدام یک از این افرادی که روی کار آمدند یک دوره کلاس‌های سولیداریتی را گذرانده‌اند؟!‌افرادی مانند رحیمی، سجادی چندین دوره مجری و سرپرست کاروان ایران در المپیک بودند و شرایط خبرگی را داشتند.به نظرم انتخاب صالحی امیری شائبه برانگیز بود و به معنی دخالت در انتخابات کمیته ملی المپیک است.»


وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود وزارت ورزش در انتخابات کمیته ملی المپیک دخالت دارد و این شرایط در گذشته هم بوده است؛اظهار کرد: «این موضوع همیشه بوده است.در دوره قبلی که علی‌آبادی ریاست کمیته ملی المپیک رابرعهده گرفت توسط دولت حمایت شد یا در دوره‌ای که قره‌خانلو به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شد حمایت مهرعلیزاده را داشت.در دوره ای که هاشمی‌طبا برای ریاست کمیته‌ملی‌المپیک نامزد شد همان زمان ریاست سازمان تربیت‌بدنی را هم برعهده داشت با این حال اما دموکراسی برقرار شد البته من نمی‌گویم که رئیس بودن هاشمی‌طبا در سازمان تربیت بدنی در آن زمان بی تاثیر بر انتخابش به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک نبود اما او با دموکراسی کامل این رای را به دست آورد.»


رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی در واکنش به این موضوع که برخی معتقدند که وزارت ورزش می‌تواند گزینه‌ای در انتخابات کمیته ملی المپیک داشته باشد؛عنوان کرد:«ما هم معقدیم این موضوع اشکالی ندارد که وزارت ورزش در انتخابات گزینه داشته باشد به هر حال وزارت متولی ورزش ایران است و ما نمی توانیم بگوییم که وزیر ورزش و یا وزارت ورزش حق ندارد گزینه داشته باشد اما حرف ما عدم دخالت است. گزینه وزارت ورزش می تواند برای انتخابات کمیته نامزد شود و برنامه هایش را ارائه دهد و اعضای مجمع هم طبق برنامه‌های او به این گزینه رای بدهند اما وقتی حکم اینگونه صادر می‌شود که این گزینه مورد‌نظر است ولاغیر گرفتاری‌ها از همان موقع شروع می شود.»


فائقی تاکید کرد: «‌من مهندس مکانیک نباید جعل عنوان کنم و خودم را خبره ورزشی بدانم!جعل عناوین در هر شرایطی مورد پسند نیست و انتخابات باید براساس شرایط و ویژگی های مورد نظر باشد.»


وی همچنین به آیین‌نامه کمیته ملی المپیک اشاره کرد و گفت: «انتخابات باید براساس اساسنامه برگزار شود و نه آیین نامه‌ای که افراد براساس مصلحت خود نگارش می‌کنند و ایرادات زیادی هم دارد. حتی 4 سال پیش این آیین‌نامه از طرف معاون حقوقی رئیس جمهور رد شد اما به آن توجهی نکردند و انتخابات برگزار شد.هم اکنون هم انتخابات قرار است با همان آیین‌نامه قبلی برگزار شود که البته می‌گویند اصلاحاتی انجام شده است اما همین که اصلاحات را در اختیار همه قرار نمی‌دهند و در عصر شفافیت مخفی کاری می کنند کار پسندیده‌ای نیست. هر طوری که موضوع انتخابات را بررسی می کنیم مهندسی شدن در آن وجود دارد و همه آنها هم با اصل منشور کمیته بین المللی المپیک مغایرت دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب