دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1396 - 15:11
گزارش آنا از آثار تخریبی زلزله 5.2 ریشتری در شب یلدا؛

آوار ترس بر سر زلزله‌زدگان کوهبنان

زلزله 5.2 ریشتری در حالی شب یلدا کوهبنان در استان کرمان را لرزاند که تداوم پس‌لرزه‌ها همچنان در این منطقه باعث تخریب خانه‌ها و مصدومیت مردم می‌شود.
کد خبر : 245358

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- شاهرخ صالحی کرهرودی؛ زلزله در یک خط دایره‌ای خانه‌ها را در کوهبنان تخریب کرده است. روستای جور (گور) در فاصله 3 کیلومتری کوهبنان مرکز زلزله بوده است. مردمانش می‌گویند خدارا شکر کسی کشته نشد، اما زلزله خسارت زیادی به خانه‌هایشان وارد کرده است. همین امروز صبح هم در حالی که 4 روز از زلزله اصلی می‌گذرد 2 پس‌لرزه 4.7 و 4.2 ریشتری دوباره خانه‌های زلزله‌زدگان را لرزانده است. 5 نفر هم مصدوم شدند. محلی‌ها می‌گویند وسایل خانه‌ها را خالی کرده‌ایم. خودمان هم جرات نداریم وارد خانه‌ها شویم. خانه‌های‌مان می‌لرزد و کسی جرات نمی‌کند داخل خانه‌ها برود. 2، 3 نفر هم که داخل خانه‌ها رفته بودند امروز زلزله آمد و مصدوم شدند.


داخل یکی از کوچه‌های روستای جور خانم مسنی جلوی خانه‌اش ایستاده، تا چشمش به فرماندار و مسئولین می‌افتد سریع گریه می‌کند و می‌گوید: «با یک عمر کارمندی و کارگری خانه را ساخته بودیم. حالا آنقدر ترک خورده که دیگر قابل سکونت نیست.» دو تا چادر داخل حیاط برپا کردند؛ یکی برای خودشان و یکی هم برای وسایل‌شان. اگرچه در این دو، سه روز باران نیامده، اما پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی احتمال بارندگی هم وجود دارد. با این وجود مردم باید فورا وسایل‌شان را سامان دهند.



مهدلو،‌ فرماندار کوهبنان به خبرنگار آنا می‌گوید: «کل شهرستان کوهبنان و روستای جور که در کنار آن قرار دارد در مجموع 3300 خانوار داشته که از این خانه‌ها حدود 1100 خانه آسیب‌های جدی دیده است.»


وی اضافه می‌کند: «400 واحد مسکونی در جور و 700 واحد هم در شهر کوهبنان تا 80درصد دچار آسیب جدی شده‌اند.»


فرماندار کوهبنان از پیش‌بینی اعتبار برای تخریب و بازسازی 2200 واحد مسکونی در کوهبنان خبر می‌دهد و می‌گوید: «هیات دولت شب گذشته اعتبار خوبی را برای کوهبنان اختصاص داده تا هم به مردم تسهیلات داده شود و هم به آسیب‌دیدگان کمک‌های بلاعوض پرداخت شود.»


خسارت تنها محدود به جور نیست؛ اگرچه در کوهبنان خانه‌ها کمتر خسارت دیده بودند، اما در یک خط دایره‌مانند در خیابان طالقانی کوهبنان هم برخی خانه‌ها خسارت زیادی دیدند. آنهایی که خشت و گِلی بودند هم بیشتر خسارت دیدند.


مسئول هلال‌احمر شهرستان کوهبنان می‌گوید: «از شب اول وقوع زلزله تمامی خانه‌ها مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفتند. آنگونه که نیما صالحی می‌گوید حدود 1600 تا 1700 خانه دیگر قابل سکونت نیستند.»


همه چادر می‌خواهند


ادامه پس‌لرزه‌ها باعث شده تا تمامی ساکنان کوهبنان از هلال‌احمر تقاضای چادر کنند. مردم از صبح امروز در مقابل اداره هلال‌احمر شهرستان کوهبنان تجمع کردند و همه می‌گویند باید به آنها هم چادر داده شود.


یکی از محلی‌ها به خبرنگار آنا می‌گوید: «خانه‌مان آسیب ندیده، حتی ترک هم برنداشته، اما بچه‌هایم جرات نمی‌کنند پا داخل خانه بگذارند.»


یکی دیگر از محلی‌ها هم می‌گوید: «خانه همسایه‌مان در زلزله سه روز پیش فقط ترک خورده بود، اما پس‌لرزه‌های بعدی که آمد بخشی از خانه‌اش خراب شد. حالا ما هم جرات نمی‌کنیم داخل خانه‌های‌مان برویم؛ هلال‌احمر باید به مردم چادر بدهد.»



صالحی، مسئول هلال‌احمر شهرستان کوهبنان می‌گوید: «فقط در شهر کوهبنان 2هزار چادر توزیع شده است. به مردم فعلی هم که تقاضای چادر دارند به هر سرپرست خانوار یک چادر داده می‌شود.»


صالحی اضافه می‌کند: «آمادگی داریم تا 1000 دستگاه چادردیگر بین مردم توزیع کنیم، اما مردم هم باید همکاری کنند. بسیاری از خانه‌ها آسیب ندیده و ایمنی لازم را هم دارند، چرا باید به اینها چادر داده شود.»


پس‌لرزه‌ها ادامه دارد


مدیرعامل هلال‌احمر استان کرمان اعلام می‌کند: «تاکنون بیش از 35 پس‌لرزه کوهبنان را لرزانده است.»


وی اضافه می‌کند: «تا زمانی که پس‌لرزه‌ها ادامه دارد و شرایط در حال تغییر است نمی‌توانیم وارد مراحل امدادرسانی شویم.»


رضا فلاح می‌گوید: «1710 خانوار در کوهبنان و جور اسکان اضطراری داده شده‌اند، اما پس‌لرزه‌ها که ادامه دارد مردم بیشتری خواهان اسکان اضطراری هستند. البته هلال‌احمر محدودیتی برای ارائه خدمات ندارد. اما نباید کسانی که نیاز ندارند هم برای دریافت این خدمات هجوم بیاورند.»


یکی از مردم محلی که در صف دریافت چادر ایستاده به خبرنگار آنا می‌گوید: «مردم اینجا فقیر هستند و عمدتا کارگر معادن زغال‌سنگ، همین که خانه‌شان هم ترک برداشته باشد برای آنها خسارت سنگینی است. مسئولان باید به دید دیگری نگاه کنند.»



در شهر که عبور کنیم بسیاری از خانه‌ها خسارت چندانی ندیده‌اند، اما هر خانه‌ای را هم که داخلش وارد شویم سقف و دیوارها ترک برداشته است، همین موضوع هم بر ترس مردم افزوده است. البته مشکل مردم فقط چادر و ترس نیست، کمبود دارو و امکانات درمانی هم با وقوع پس‌لرزه‌ها به یک معضل تبدیل شده است.


مسئولان بیمارستان کوهبنان از ترس پس‌لرزه‌ها بیمارستان را تخلیه کرده‌اند و در محوطه مشغول ویزیت بیماران هستند. اگرچه بیمارستان تخریب نشده، اما همین پس‌لرزه‌ها و ترس پرسنل کار بیمارستان را مختل کرده است.


فرماندار شهرستان می‌گوید: «وزارت بهداشت و اورژانس باید فوری یک درمانگاه در منطقه برپا کنند، شاید میزان مصدومان کم باشند، اما در شرایط عادی هم مردم به پزشک و خدمات درمانی نیاز دارند چه برسد به اینجا که آسیب‌‌دیده است و مدام هم پس‌لرزه می‌آید.»


زندگی در کوهبنان جریان دارد؛ مردم اینجا قانع هستند و البته صبور. اینجا در حاشیه کویر روحیه مردم مثل کویر مقاوم است، اما زلزله ترس در دل‌شان انداخته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته