دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1396 - 13:49
رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد:

15 تا 20 میلیون نفر تحت تاثیر تصمیم‌های دانشگاه آزاداسلامی

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با دارابودن حدود 30هزار عضو هیات علمی و 480هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، اتاق فکری عظیم  و موثر در اختیار دارد.
کد خبر : 244933

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدصادق ضیائی در مراسم تکریم رئیس سابق پژوهشگاه مرکزی دانشگاه و معارفه سرپرست جدید آن، اظهار داشت: زحمات دکتر صباغ‌زاده در دانشگاه آزاد اسلامی از ذهن هیچ‌کسی فراموش نخواهد شد و قابلیت‌ها و توانایی‌های ایشان باعث ایجاد پژوهشگاه مرکزی شد.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دکتر صباغ‌زاده در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که در مدیریت خود به منابع انسانی اهمیت می‌دهد نه سرمایه و بودجه. این موضوع نشان از درایت مدیریتی ایشان دارد، چرا که سرمایه اصلی یک سازمان منابع انسانی آن است.


وی افزود: دکتر رنجبر هم امروز بر این موضوع تاکید کرد که به همکاران خود گفته آتش به اختیار عمل کنند تا کارها پیش برود و این نشان از اعتماد دارد.


ضیائی خاطرنشان کرد: روحیه دکتر رنجبر، کار کردن با مجموعه موجود است و با همه مدیران و کارکنان کار را پیش می‌برد، مگر اینکه خود افراد نخواهند همراه شوند. بنده با توجه به شناختی که از ایشان دارم، اطمینان می‌دهم که ایشان فردی است که در راستای توانمند کردن مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کار می‌کند.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اکنون در شرایط حساسی قرار دارد، گفت: همکاران دانشگاه آزاد اسلامی با آگاهی از وضعیت کنونی آن، نسبت به سرنوشت این مجموعه حساس هستند، چرا که زمانی 25 میلیون متقاضی تحصیلات تکمیلی پشت درهای کنکور بودند و امکانات فراوانی به دانشگاه آزاد اسلامی می‌آمد، اما امروز این تعداد نصف شده و نیمی از آنها هم که قرار بود به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند، کاهش یافته و درنتیجه درآمدهای دانشگاه از محل شهریه دچار آسیب شده است.


وی تاکید کرد: اکنون باید محدودیت‌ها را مدیریت کنیم و در چنین موقعیت‌هایی است که نقش مدیر مشخص می‌شود، چرا که وقتی پول باشد، نقش مدیریت دیده نمی شود، اما زمانی که محدودیت باشد، اثربخشی، تاثیرگذاری و نوع مدیریت موثر نمایان خواهد شد.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا به پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از پایه‌های تحرک دانشگاه در آینده است، کمک کنیم و از پتانسیل آن حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.


وی افزود: خوشبختانه زیربنای پژوهشگاه مرکزی دانشگاه به خوبی دیده شده و اعضای هیات امنای آن را رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس پژوهشگاه مرکزی، معان پژوهش و فناوری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مسئول راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه، قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، نماینده وزارت علوم، رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، قائم‌مقام معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت تشکیل می‌دهد.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز خرسندی از جاری بودن مدیریت استعداد در پژوهشگاه مرکزی دانشگاه، گفت: شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری سه اصل مهمی است که در پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته می‌شود و باید در این ریل‌گذاری حرکت کرد.


ضیائی ادامه داد: اگر بخواهیم به دانشگاه‌ها و روند تحول آنها نگاه کنیم، می‌بینیم دانشگاه‌های نسل جدید مسئله‌محور هستند و دانشگاه آزاد اسلامی هم باید به دنبال حل مسائل جامعه که تعریف مسئله فاصله وضع موجود و مطلوب است، باشد.


وی اظهار داشت: حل مسائل جامعه با کار علمی در حوزه پژوهش محقق‌شدنی است و مجموعه پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در رأس این کار قرار دارد و می‌تواند بسیار کارآ و موثر باشد.


مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حدود 50درصد بار آموزش عالی کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: با توجه به اینکه اکنون بالغ بر یک میلیون و 500هزار دانشجو که نیمی از دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهند، در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، باید بتوانیم نیمی از مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.


وی با بیان اینکه قانون برنامه، موارد روشنی را شامل می‌شود که می‌تواند موضوع پژوهشگران برای حل مسائل کشور باشد، گفت: خوشبختانه چند سالی است که قانون برنامه و بودجه به طور روشن و کاربردی تدوین می‌شود و موضوعات خاص راهبردی همچون مسائل مربوط به حوزه آب و محیط‌زیست، توسعه سواحل مکران و الوند، بخش اقتصاد شامل معدن و صنایع، ترانزیت، حوزه فرابخشی شامل مسائل مربوط به کسب‌وکار، اشتغال، فضای مجازی، نظام عادلانه پرداخت، رفع تبعیض، آموزش و پرورش، توسعه دفاعی و... می‌تواند در دانشگاه آزاد اسلامی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این موضوعات و برنامه‌ها می‌تواند‌هادی و الگوی ما در دانشگاه آزاد اسلامی باشد تا به آن ورود کنیم و برای حل مشکلات نظام گام برداریم.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی که باید 100هزار عائله را مدیریت کند، 15 تا 20 میلیون از جامعه جمعیتی کشور را تحت تاثیر تصمیم‌های خود دارد و رسالت بزرگی بر دوش مدیران این مجموعه است تا با وجود نگاه‌ها و قضاوت‌ها، بتواند با کار و تلاش، موجب پیشرفت و تعالی دانشگاه و جامعه شود.


دکتر ضیائی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای بزرگترین اتاق فکر است، گفت: این دانشگاه با دارا بودن حدود30هزار عضو هیات علمی و بالغ بر 480هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، اتاق فکری عظیم و موثر در اختیار دارد و می‌تواند با بهره‌گیری از این ظرفیت، برای دانشگاه و جامعه مفید و سودمند باشد و با توانی که در این مجموعه سراغ داریم، تحقق این هدف دست‌نیافتنی نیست.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی از معاونان و مدیران دانشگاه خواست اعتماد به سرمایه اجتماعی را بالا ببرند و با شفاف‌سازی و دریافت نظرات و استفاده از مشاوره صاحبنظران در مدیریت، بتوانند در دانشگاه آزاد اسلامی تحرک بیشتری ایجاد کنند.


وی با تاکید بر اینکه همه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی جزو ساختار سیستم اجتماعی سازمان هستند و اعضای سیستم همه در کارکرد مجموعه تاثیرگذارند، گفت: نباید این تفکر وجود داشته باشد که موفقیت در گرو تضعیف دیگران است، بلکه همه باید با کمک هم تلاش کنیم تا بار را از روی زمین برداریم و پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در خط‌مقدم توسعه و پیشرفت قرار داشته باشد.


دکتر ضیائی با انتقاد از مدیریت برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که نگاه به منابع دانشجویی و اخذ کمک مالی از سازمان مرکزی دارند، گفت: روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید امکانات آزمایشگاهی، ورزشی و... واحدهای خود را برای درآمدزایی غیر شهریه ای به کار بگیرند و اتکا به شهریه را کاهش دهند.


رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مخاطبان این دانشگاه به تصمیم‌های ما چشم بسته‌اند، گفت: همه ما در دانشگاه آزاد اسلامی حلقه‌های یک زنجیر هستیم و باید به حلقه‌های ضعیف‌تر کمک کنیم و موفقیت مجموعه را در کمک به یکدیگر بدانیم. خوشبختانه این بلوغ رفتاری در پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مشهود است.


وی ابراز امیدواری کرد که با حضور دکتر رنجبر به عنوان سرپرست پژوهشگان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، هماهنگی‌های لازم بین معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و پژوهشگاه مرکزی ایجاد و ریل‌گذاری خوبی انجام شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: اتاق فکر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته