دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 16:20
توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ساخته شد؛

نانوجاذبی که مقادیر ناچیز فلزات را در نمونه‌های غذایی کودک جذب و اندازه‌گیری می‌کند

دکتر ابراهیم قربانی کلهر عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مقاله ISI خود را با عنوان اندازه‌گیری مقادیر ناچیز فلزات سنگین در نمونه‌های غذایی کودک را به چاپ رساند.
کد خبر : 24422

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تبریز، هدف این تحقیق پیدا کردن راه‌هایی برای جداسازی و اندازه‌گیری آسان و سریع فلزات سنگین در مواد غذایی و نمونه‌های محیطی بوده تا بتوان به کمک آن در راستای بررسی و حذف آسیب‌های شیمیایی ناشی از مواجهه با فلزات گام برداشت.


بر اساس نتایج مثبت حاصل شده این تحقیق، این نانوجاذب جهت ردیابی و اندازه‌گیری فلزات سنگین در صنایع مختلف نظیر صنایع غذایی، صنعت نفت و ... قابل کاربرد خواهد بود.


همچنین، کاهش قیمت بررسی نمونه‌های غذایی، کاهش آلودگی ناشی از عدم مصرف حجم بالای حلال‌های سمی بدلیل مساحت سطح زیاد و ظرفیت جذب بالای نانوکامپوزیت سنتز شده، از مهم‌ترین موارد استفاده از این نانوجاذب خواهد بود و سادگی ساخت، سرعت بالا و میزان مصرف کم نانوجاذب‌های به کار رفته از دیگر مزیت‌های نتایج این طرح است.


این طرح از تلاش‌های دکتر ابراهیم قربانی کلهر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و با یاری دکترعلی اکبراصغری نژاد و دکتر محمد بهبهانی و همکارانشان حاصل شده ونتایج آن در مجله‌ی Canadian Journal of Chemistryجلد 93، شماره 5، سال 2015، (صفحات 518 تا 525) به چاپ رسیده و در سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری به عنوان یکی از مقالات برتر اردیبهشت درج شده است.


این تیم تحقیقاتی در سال 2015 بیش از 8 مقاله در زمینه فناوری نانو در مجلات(wos) ISI به چاپ رسانده اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته