دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 10:19
رئیس انجمن رادیولوژی ایران:

انجام ۳ سونوگرافی در طول بارداری کافی است/ احتمال خطای 50 درصدی در تشخیص جنسیت جنین

رئیس انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه انجام 3 سونوگرافی در طول بارداری کافی است، گفت: انجام سونوگرافی بیش از این تعداد از نظر علمی کاربردی ندارد و تنها خانواده‌ها را متحمل هزینه‌های گزاف می‌کند.
کد خبر : 24322

دکتر جلال جلال شکوهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: انجام 3 بار سونوگرافی طی یک دوره بارداری کفایت می‌کند به همین دلیل به متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌شود، بیش از این تعداد برای مراجعه کنندگان سونوگرافی تجویز نکنند.


وی افزود: به طور کلی انجام سونوگرافی یکبار زیر هفته دوازدهم توصیه می‌شود که پزشک بر اساس نتیجه آن بارداری قطعی را تشخیص می‌دهد زیرا در برخی مواقع ممکن است ضایعی درون رحم خانم وجود داشته باشد که بارداری نباشد. همچنین توصیه می‌شود سونوگرافی برای دومین بار در حدود هفته 24 انجام شود تا موقعیت آناتومیک جنین بررسی شود و در نهایت انجام سونوگرافی در هفته 30 یا 32 توصیه می‌شود تا موقعیت نهایی جفت و مایع اطراف آن بررسی شود.


رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ادامه تصریح کرد: انجام سونوگرافی هیچ گونه ضرر فیزیکی برای مادر و جنین ندارد اما انجام بیش از این تعداد سونوگرافی بار مالی بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.


جلال شکوهی درباره انجام سونوگرافی‌های چند بُعدی گفت: پزشکان بیشتر برای تشخیص برخی بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی اینگونه سونوگرافی‌ها را تجویز می‌کنند که البته امروزه برخی خانواده‌ها برای تکمیل آلبوم کودکان خود درخواست اینگونه سونوگرافی‌ها را می‌دهند.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه چند درصد احتمال خطا در تشخیص جنسیت جنین وجود دارد، گفت: در ابتدا به خانواده‌ها توصیه می‌شود برای تشخیص جنسیت، سونوگرافی را انجام ندهند زیرا احتمال خطا در این نوع سونوگرافی‌ها 50 درصد است. در برخی مواقع جنین دختر است اما چون در ناحیه تناسلی خود زائده برجسته‌ای دارد پسر تشخیص داده می‌شود و در برخی مواقع نیز آلت تناسلی جنین پسر آنقدر کوچک است که به اشتباه دختر تشخیص داده می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته