دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1396 - 10:30
در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معرفی شد؛

دستیار هوشمند برای همه فصول

فرزانه یوسفی‌پور، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس، به همراه گروه توسعه‌دهنده، دستیار هوشمند را که نوعی ابزار پوشیدنی به شمار می‌رود، معرفی کرد.
کد خبر : 242434

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، دستیار هوشمند که به شکل هدست روی سر کاربر قرار می‌گیرد، نوعی گجت پوشیدنی است. این هدست سیگنال‌های مغزی را اندازه‌گیری می‌کند، سپس یک سری تجزیه و تحلیل روی آن انجام می‌دهد و اطلاعات پردازشی را به یک اپلیکیشن می‌فرستد.


این محصول شرکت «نوروچلنج» است که در زمینه ساخت و طراحی دستیارهای هوشمند فعالیت می‌کند.


فرزانه یوسفی‌پور در این باره بیشتر توضیح می‌دهد: «مدیریت استرس یعنی در زمان حال زندگی کردن. در حال حاضر چند دستیار هوشمند داریم که همگی با آنالیز سیگنال‌های مغزی کار می‌کنند. Calme دستیار هوشمند مدیریت استرس است. در این دستگاه سطح استرس کاربر اندازه‌گیری می‌شود و بر مبنای سطح استرس فرد، تکنیک‌های متناسبی برای رفع استرس به کاربر پیشنهاد داده می‌شود. سطح استرس به‌صورت مداوم پایش و کنترل می‌شود و با انجام تمرین‌ها و تکنیک‌های پیشنهادی به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند. کنترل مداوم سطح استرس، به کاربر کمک می‌کند تا استرس خود را مدیریت کند».


وی در ادامه افزود: «Alwake دستیار هوشمند پایش رانندگان است. این دستگاه سلامت و هوشیاری ذهنی راننده را می‌سنجد. این دستیار هوشمند میزان تمرکز، استرس و هوشیاری (سه عامل مهم در کیفیت رانندگی) راننده به‌طور مداوم اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات به کاربر فرستاده می‌شود تا از وضعیت سلامت ذهنی خود آگاه شود».


یوسفی‌پور افزود: «Caremind دستیار هوشمند پایش ذهنی ورزشکاران است که در ورزش‌هایی مانند تیراندازی، شطرنج و هر گونه ورزشی که نیاز به تمرکز بالایی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستیار هوشمند سطح استرس، تمرکز و برانگیختگی کاربر را اندازه‌گیری می‌کند تا میزان عملکرد ذهنی ورزشکار را اندازه‌گیری می‌کند. برانگیختگی نشان می‌دهد که ورزشکار در حین انجام ورزش چقدر برانگیخته می‌شود و چقدر به ورزش علاقه‌مند است؛ که این امر عامل مهمی برای ورزشکاران است».


وی می‌گوید: «از کارهای جانبی دیگری که تیم ما انجام می‌دهد، تست نیروی انسانی است که پیش از استخدام انجام می‌شود و میزان استرس و تمرکز فرد را اندازه‌گیری می‌کند. این تست نشان می‌دهد که فرد داوطلب مناسب شغل است یا خیر. این تست را می‌توان هم قبل از استخدام، هم در حین کار از فرد گرفت و هم به‌ صورت دوره‌ای انجام می‌شود تا بتوان اطلاعات را باهم مقایسه کرد».


یوسفی‌پور در آخر افزود: «اساس تمرین‌های پیشنهادی به کاربر، یوگا و مدیتیشن است تا سطح استرس را کاهش دهد و میزان تمرکز را بالا ببرد. تکنیک‌های پیشنهادی توسط متخصصان یوگا و مدتیشن داده می‌شود که شامل تکنیک‌های تنفسی و موسیقیایی است. تمرین‌ها سطح‌بندی دارد و براساس میزان استرس کاربر به او پیشنهاد می‌شود».


«Lifescort» دستیار هوشمند ردیاب سلامت و «DeepSleep» دستیار هوشمند مشاور خواب است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته