دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1394 - 11:39

ابراز نگرانی «آیپک» از سخنان جان کری درباره PMD: آمریکا در برابر ایران قصد عقب‌نشینی دارد

اظهارات اخیر جان کری درباره PMD و مذاکرات هسته‌ای با ایران، موجب شد «جان کربی» سخنگوی جدید وزارت امور خارجه آمریکا به توضیح و تفسیر سخنان وزیر امور خارجه این کشور بپردازد.
کد خبر : 23946

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بعد از سخنان «جان کری» مبنی بر اینکه لزومی ندارد تحریم‌ها بعد از حل کامل مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (PMD) حل شود، کمیته امور عمومی آمریکا - اسرائیل موسوم به «آیپک» از موضع آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرد.


«آیپک» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات وزیر امور خارجه‌ نشان می‌دهد احتمال دارد آمریکا از درخواست‌های قبلی خود مبنی بر پاسخگویی کامل ایران به سئوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عقب نشیند و این احتمال را به وجود آورده است که توافق مورد نظر از اساس خدشه‌دار شود.»


در این بیانیه آمده: «رئوس شفاف فعالیت هسته‌ای گذشته ایران برای تعیین خط مبنای برنامه هسته‌ای این کشور - از جمله گریز هسته‌ای- به منظور بررسی اقدامات آینده، ضروری است.»


در ادامه این بیانیه آمده: «آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ظرفیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌دانند. زمانی که در ماه آوریل از جان کری سئوال شد آیا ایران باید به عنوان بخشی از توافق فعالیت‌های هسته‌ای نظامی خود در گذشته را افشا سازد، وی پاسخ داد «ایرانی‌ها باید این کار را انجام دهند. این کار انجام خواهد شد. اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد این کار باید انجام شود».


جان کری روز سه‌شنبه طی یک کنفرانس ویدئویی در سالن برگزاری نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که «آیا حل تمام و کمال موضوع PMD بخشی از شروط توافق با ایران و اقدام برای تخفیف یا تعلیق تحریم‌ها علیه این کشور است یا اینکه موضوعی محل مناقشه و قابل مذاکره است؟»، گفت: «ابعاد نظامی احتمالی، در بحث‌های مربوط به این قضیه قدری تحریف می‌شود و به این خاطر است که ما اصراری روی این نداریم ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر انجام داده، توضیح دهد. ما می‌دانیم آنها چه کاری انجام داده‌اند. شکی نداریم. از فعالیت‌های نظامی معینی که آنها مشغول انجام آن بودند، آگاهی کامل داریم».








ایراد این سخنان موجب شد «جان کربی» سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا به توضیح و تفسیر سخنان جان کری بپردازد

سخنان کری یک روز پس از ارسال نامه باب کورکر رئیس جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا به اوباما بیان می‌شود که در آن نامه، کورکر به اوباما هشدار داده است از شنیدن برخی گزارش‌ها درباره عقب نشینی آمریکا از برخی مواضعش در قالب گفت‌وگوهای 1+5 با ایران نگرانی دارد.


ایراد این سخنان موجب شد «جان کربی» سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا به توضیح و تفسیر سخنان جان کری بپردازد و برداشته شدن تحریم‌های ایران را منوط به ارائه دسترسی‌های مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نهاد بداند و بگوید: «ما پیش از این هم تأکید کرده‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم که ایران باید اجازه بازرسی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی بدهد».


وی افزود: «هیچ تغییری در موضع ما در مذاکرات ایجاد نشده و مسئله ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای) ایران باید حل شود».


سخنان کری درباره نگاه به آینده در مذاکرات هسته‌ای و عقب نشینی واشنگتن از موضع قبلی اش درباره گنجاندن موضوع ابعاد نظامی احتمالی در توافق نهایی در حالی است که او در مصاحبه ماه آوریل خود با شبکه خبری پی بی اس آمریکا اعلام کرده بود موضوع روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران در گذشته بخشی از توافق نهایی هسته‌ای با ایران خواهد بود.


به گزارش آنا، ایران ادعاهای برخی کشورهای غربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک پیش از سال 2003 را رد کرده است و تا کنون بیشتر سوالات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در این قالب را پاسخ داده است.


دسترسی به سایت‌هایی برای تحقیق درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران یکی از موارد اختلافی عمده در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بوده است.


با وجود این سخنان کری اما یک دیپلمات غربی به سی ان ان گفته است کشورهای گروه 1+5 خواهان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به برخی مراکز و سایت‌های ایران درباره تحقیق در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته است و ایران باید چنین دسترسی را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد.


ایران اعلام کرده است حاضر است برای رفع اتهام‌های بی‌اساس درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با آژانس همکاری کند اما این همکاری به معنای در دسترس قرار دادن اسرار نظامی و علمی ایران نخواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته