دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1396 - 20:12
پیشکسوت تکواندوی ایران در گفت‌وگو با آنا:

فرزان عاشورزاده حتی جرات پا عوض کردن هم ندارد/ هنر مربیگری در کادر فنی تیم ملی وجود ندارد

مرتضی‌ کریمی سرمربی سابق تیم ملی تکواندو کشورمان گفت: متاسفانه سبک و شیوه ملی پوشان تکواندو هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و همین امر هم باعث می شود آنها روز به روز ضعیف تر از گذشته کار کنند.
کد خبر : 238305

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،‌عملکرد ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های فینال گرندپری ۲۰۱۷ به میزبانی شهر آبیجان در ساحل‌عاج چنگی به دل نزد و تیم ملی ایران که با 4 نماینده در این رقابت‌‌ها شرکت کرده بود تنها به یک مدال نقره فرزان عاشورزاده بسنده کرد.


مرتضی‌کریمی پیشکسوت تکواندوی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره شرایط تیم‌ملی تکواندو گفت: «متاسفانه شرایط روز به روز بدتر می‌شود و تیم ملی در هر‌مسابقه و تورنمنتی که در این مدت شرکت کرده نتیجه‌ قابل توجه‌ای به دست نیاورده است. من این عدم نتیجه‌گیری را از دو جهت بررسی می‌کنم. اولین مورد به عدم پشتوانه‌سازی در تیم‌ملی برمی‌گردد موضوعی که باید در تیم‌ملی به مرور زمان انجام می‌شد اما اتفاق نیفتاده‌است و نتیجه‌اش هم همین می‌شود که ما در هر مسابقه و تورنمنت با یک سری ورزشکار ثابت شرکت می‌کنیم و جایگزینی برای هیچ کدام از آنها هم نداریم. این تعداد محدود بازیکنان باعث شده که آنها استراتژی و سبک خاصی برای مسابقات نداشته باشند.»


وی ادامه داد: «از قدیم یک ضرب‌المثلی وجود داشته مبنی بر اینکه آب که یک‌جا بماند تبدیل به مرداب می‌شود، وضعیت تکواندو ایران هم همین شده؛ سیستم بازی ملی‌پوشان هیج تفاوتی با گذشته نکرده و ملی پوشانی که همیشه در تورنمنت و مسابقات مختلف حضور داشتند با یک سبک مبارزه می‌کنند حریفان هم به خوبی به نحوه مبارزه آنها شناخت پیدا کرده‌اند و خیلی راحت ملی پوشان ایران را شکست می‌دهند. من در همین مسابقات ساحل عاج مبارزه فرزان عاشورزاده را با حریف کره‌جنوبی دیدیم. در این مسابقه فرزان حتی جرات پا عوض کردن هم نداشت و تنها با یک سبک بازی می‌کرد. حریفش هم به نظرم خیلی به او رحم کرد و گرنه با اختلاف امتیاز فاحش او را شکست می‌داد. در واقع عاشورزاده خودش شرایطی فراهم می‌کرد که حریفش از او امتیاز بگیرد.»


پیشکسوت تکواندوی ایران عنوان کرد: «‌این نوع شیوه مبارزه ملی‌پوشان نشان می‌دهد که آنها نتوانسته‌اند شیوه مبارزه‌هایشان را تغییر دهند و این به معنی این است که در تمرین مربی از آنها نخواسته که با سبک‌های متفاوت کار کنند و از همین روی با سیستم همیشگی به میدان می‌روند و گرنه سطح تکواندوی ایران با همه مشکلاتی که دارد در این حد نیست که حریفان با امتیاز خیلی زیاد مقابل تکواندوکاران ایران پیروز شود. همه اینها نشان می‌دهد که کادرفنی نتوانسته از نظر روحی و روانی و همچنین فنی تیمش را ساپورت کند.‌متاسفانه وقتی مبارزه ملی‌پوشان را می‌بینیم انگار به زور وارد میدان شده‌اند و علاقه‌ای به مبارزه کردن ندارند. در صورتی که یکی از خصوصیات ورزشکار بشاش بودن اوست که حریف را از نظر روانی مغلوب خودش کند.»


کریمی تاکید کرد: «‌کاملا مشخص است که ملی‌پوشان در تمرین تیم‌ملی تنوع تکنیکی نداشتند و از طرفی از نظر روحی هم شارژ نمی‌شدند و همین امر هم باعث عدم نتیجه گیری آنها شده است. من چند روز پیش در یکی از مصاحبه‌هایم گفتم که به مردانی نان بربری هم بدهند خوشحال می شود که از این حرف من باعث ناراحتی کادرفنی تیم ملی شد در صورتی که حرف من کاملا درست بود؛ چرا که وقتی بازیکن انگیزه ندارد حتی سونامی و نابودگر هم باشد نمی تواند نتیجه بگیرد. این هنر مربی را می‌رساند که یک زمانی به ورزشکار با ناز و نوازش انگیزه بدهد و یک زمانی سیلی به او بزند تا بتواند نتیجه بگیرد و خوب کار کند.من در کادر فنی آن هنر مربیگری را نمی بینم و همین شده که ملی پوشان ما روز به روز افت می‌کنند.»


وی در پاسخ به این سوال که انتخابات فدراسیون در راه است و بهترین گزینه را چه کسانی می داند؛عنوان کرد: «‌اولا من با نوع برگزاری انتخابات مشکل دارم.با این روشی که آنها برای برگزاری انتخابات پیش گرفته‌اند باز هم پولادگر با بالاترین رای به عنوان رئیس انتخاب می‌شود؛ باید برای فدراسیون سرپرست انتخاب شود و شرایطی به وجود نیاید که رئیس فدراسیون با لابی با هیات‌های استان‌ها شرایط را به نفع خودش پیش ببرد به نظرم در انتخابات به واسطه همین ارتباطات پولادگر به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب می شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته