دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1396 - 10:56
رئیس کارگروه تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با آنا:

انحلال سازمان سنجش قطعا غیر‌کارشناسی است/ تضعیف آموزش عالی یعنی یک بازی خطرناک با آینده جامعه و کشور

رئیس کارگروه تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی انحلال سازمان سنجش را در شرایط فعلی که هیچ سناریویی قابل توجه جایگزینی مطرح نشده است، امری غیر‌کارشناسی دانست.
کد خبر : 237636

رئیس کارگروه تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره اقدامات و بحث‌های اخیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف کنکور و انحلال سازمان سنجش گفت: اینکه سازمان سنجش امروز با مشکلاتی روبه‌رو است و انتقاداتی به عملکرد آن وارد است حرف درستی است، اینکه باید در وظایف و جایگاه این سازمان تجدید‌نظرهای جدی صورت بگیرد هم حرف درستی است؛ اما انحلال سازمان سنجش قطعا امری غیر‌کارشناسی و در شرایط فعلی، که هیچ سناریویی قابل توجه جایگزینی مطرح نشده است، به ضرر کشور و آموزش عالی و نهایتا باعث هرج و مرج و نگرانی‌های بسیار در بین فضای دانشگاهی، جوانان و خانواده‌ها خواهد بود.


سازمان سنجش خود هدف شده است


رئیس گروه تخصصی هنر دفتر گسترش آموزش عالی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی در سازمان سنجش آن است که به مرور زمان، گویی خود سازمان تبدیل به یک هدف شده است، در حالی که قرار بود این سازمان ابزاری باشد برای این که آزمون‌های تخصصی انجام شده و از این طریق کشور از بهترین نیروهای انسانی در سطح دانشگاه‌ها و سیستم‌های اداری بهره‌مند شود.


او افزود: سازمان سنجش باید به طور جدی بحث واگذاری برخی از مسئولیت‌های خود را به دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار دهد. اینگونه تمرکز‌گرایی در برگزاری آزمون‌ها قطعا جوابگوی نیازهای واقعی دانشگاه‌ها نیست، کما این‌که در گذشته هم نبوده است. بخش قابل توجهی از اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاهی معتقدند اگر سازمان سنجش نقش دانشگاه‌ها را در ارزیابی و انتخاب دانشجو پر‌رنگ‌تر کند، نتایج بهتری عاید کیفیت آموزش عالی خواهد شد.


دبیر هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه تهران گفت: بحث انحلال سازمان سنجش، خارج کردن آن از بدنه آموزش عالی و تبدیل آن به یک سازمان مستقل، یک خطر جدی است؛ کاری که متاسفانه پشتوانه نظری و عملی مناسبی ندارد و نه تنها مشکلات فعلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات دیگری را نیز خلق خواهد کرد.



کشورهای توسعه‌یافته وقتی مشکل اقتصادی پیدا می‌کنند، اعتبارات آموزش عالی را افزایش می‌دهند


معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود گفت: این که هر چند سال یک بار بخشی از وظایف و مسئولیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بهانه‌های گوناگون گرفته شود، نتیجه‌ای جز تضعیف این نهاد مهم کشور نخواهد داشت. متاسفانه در طول سالیان اخیر نهادهای موازی با این وزارت‌خانه، بخشی از وظایف مرتبط با آموزش عالی را بر عهده گرفته‌اند، هرچند که در عمل پاسخگویی در همه زمینه‌های علمی و فرهنگی دانشگاهی بر عهده این وزارت‌خانه است و نهادهای یاد شده هیچ وقت در معرض پرسش و موظف به پاسخگویی نبوده‌اند.


بحث انحلال یا انتقال سازمان سنجش از آموزش عالی به یک بخش دیگر، در حالی که قبلا هیچ طرح معقولی در این رابطه ارائه نشده، یک اقدام احساسی و غیر‌کارشناسی است. باید اجازه داد و زمان داد تا خود آموزش عالی بر مبنای انتقادات و نظرات موجود در وظایف و کارکرد این سازمان تجدید نظر کند و سپس سازمان مزبور با شکلی جدید و با قدرت در خدمت رسالت اصلی خود انجام وظیفه کند

سرسنگی اضافه کرد: کشور نیازمند یک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستحکم، مقتدر و منسجم است. همه چیز کشور، آینده کشور، توسعه کشور، سرنوشت جوانان کشور، استقلال کشور، بالندگی و سرافرازی کشور هم در حوزه‌های علمی و هم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در گرو این نهاد مهم است. تضعیف آموزش عالی یعنی یک بازی خطرناک با آینده جامعه و کشور. مقام معظم رهبری بارها این تعبیر را در فرمایشات خود آورده‌اند. به جای تبدیل آموزش عالی به یک "شیر بی‌یال و دم و اشکم !" سعی کنیم مشکلات آن را حل کنیم. امروز سری به دانشگاه‌ها بزنید و درباره تخصیص بودجه سال جاری از آن‌ها بپرسید، از مسائل عمرانی و زیرساختی آن‌ها بپرسید، آیا واقعا به این بخش مانند دیگر بخش‌ها توجه می‌شود؟ در تخصیص بودجه کشور، دانشگاه‌ها باید در اولویت باشند. اصلا اگر بخواهید فرق یک کشور توسعه‌یافته با یک کشور توسعه‌نیافته را ببینید، باید به میزان توجه آن کشور به بخش آموزش عالی نگاه کنید. در کشورهای توسعه‌یافته وقتی مشکل اقتصادی پیدا می‌کنند، اعتبارات آموزش عالی را افزایش می‌دهند، چرا که این دانشگاه‌ها هستند که باید مشکلات جامعه را حل کنند؛ البته دانشگاه‌های ما هم باید به این رسالت مهم خود واقف باشند و آن را به انجام رسانند.


او در پایان گفت: بحث انحلال یا انتقال سازمان سنجش از آموزش عالی به یک بخش دیگر، در حالی که قبلا هیچ طرح معقولی در این رابطه ارائه نشده، یک اقدام احساسی و غیر‌کارشناسی است. باید اجازه داد و زمان داد تا خود آموزش عالی بر مبنای انتقادات و نظرات موجود در وظایف و کارکرد این سازمان تجدید نظر کند و سپس سازمان مزبور با شکلی جدید و با قدرت در خدمت رسالت اصلی خود انجام وظیفه کند.


گفت‌وگو از پرویز پیکری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته