دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1394 - 12:12
معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت:

نحوه استفاده صحیح از شبکه‌های مجازی را به کودکان‌ بیاموزیم

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، عنوان کرد: استفاده از شبکه‌های مجازی نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد بلکه مساله مهم شیوه استفاده و بهره‌برداری از این ابزارهاست. بنابراین برای اثربخشی کافی باید نحوه استفاده صحیح از این ابزارها را به کودکانمان بیاموزیم.
کد خبر : 23742

علی اسدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره تاثیر شبکه‌های مجازی در روابط بین اعضای خانواده، گفت: شبکه‌های مجازی یکی از ابزارهای در دسترس بشر است که برای ارتقای سطح دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ابزارها موجب تسهیل در روابط و افزایش سرعت اطلاع رسانی در جامعه می‌شود که این امر کاهش هزینه و افزایش اثربخشی را در پی دارد.


وی با تاکید بر اینکه نباید نسبت به استفاده از شبکه‌های مجازی نگاه منفی داشت، افزود: استفاده از شبکه‌های مجازی نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد، بلکه مساله مهم شیوه استفاده از این‌هاست و چیزی که امروزه در جامعه منجر به بروز معضل شده است، نحوه و شیوه بهره‌برداری از این ابزارهاست.








از ویژگی‌های یک ارتباط خوب می‌توان به برقراری ارتباط چشمی و همراه با احساس، صوت و کلام اشاره کرد که این نوع ارتباط به لحاظ روانی اثربخش‌تر است زیرا فرد در هنگام صحبت کردن علائم و واکنش‌های فرد مقابل را می‌بیند و این مساله موجب احساس نزدیکی افراد می‌شود

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی در روابط بین فردی تاثیر می‌گذارد، عنوان کرد: از ویژگی‌های یک ارتباط خوب می‌توان به برقراری ارتباط چشمی و همراه با احساس، صوت و کلام اشاره کرد که این نوع ارتباط به لحاظ روانی اثربخش‌تر است زیرا فرد در هنگام صحبت کردن علائم و واکنش‌های فرد مقابل را می‌بیند و این مساله موجب احساس نزدیکی افراد می‌شود.


وی افزود: استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا افراد به سمت فردگرایی سوق پیدا کنند و این امر موجب گوشه‌گیری آنها شده است، زیرا امروزه شاهد آن هستیم که افراد به جای حضور در جمع و برقراری ارتباط با یکدیگر سرگرم استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی هستند، در واقع این معضل باعث شده افراد بهره‌مندی کافی از بودن در کنار یکدیگر نداشته باشند.


اسدی با بیان اینکه فعالیت بیش از حد برخی از افراد در شبکه‌های اجتماعی موجب کاهش روابط در بین خانواده‌ها شده است، عنوان کرد: پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی در یک متن کوتاه و ارسال عکس خلاصه شده که این نوع پیام‌ها از کم‌ترین فاکتورهای موثر در سلامت روانی و ارتباطات اجتماعی برخوردار است. استفاده بیش از حد و نامناسب از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر کاهش ارتباطات موجب ایجاد شکاف بین گروه‌های جوان و بزرگسال شده است زیرا نحوه عملکرد در این شبکه‌ها نیازمند اطلاعات و مهارت‌هایی است که بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان به آن واقف هستند و والدین کمتر نسبت به استفاده از آن آگاهی دارند به همین دلیل یک نوع بیگانگی در بین افراد ایجاد شده است که این موضوع به صورت خود به خود باعث می‌شود روابط بین افراد کم شود و وجه اشتراک میان آنها کاهش پیدا کند و در نهایت باعث افزایش تنش، بی‌تفاوتی، بی‌توجهی و خشونت میان افراد می‌شود.


معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از بروز اینگونه مسائل در جامعه پیش‌گیری کرد، گفت: ما نمی‌توانیم استفاده از این ابزارها را انکار کنیم اما می‌توانیم با آموزش مناسب در بین کودکان، نوجوانان و جوانان در مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها بروز این آسیب‌ها را کاهش دهیم.


وی افزود: هم چنین به والدین توصیه می‌شود از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی نترسند و با آموزش استفاده از آن موجب کاهش شکاف بین دو نسل شوند.


اسدی با بیان اینکه نفی استفاده از شبکه‌های مجازی موجب بهبود شرایط نمی‌شود، عنوان کرد: ما باید یاد بگیریم به جای رویکرد منفی و برخورد غیرمنطقی و شدید به کودکان بیاموزیم که درست و در جای مناسب از تکنولوژی در اختیارشان استفاده کنند. برای مثال اینکه به کودکان بگوییم تلفن همراه به مدرسه نبرند و یا جلوی در تحویل دهند، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید به آنها آموزش داد می‌توانند موبایل را به همراه داشته باشند اما درست و مناسب و در صورت نیاز از آن استفاده کنند.


معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، افزود: هم چنین توصیه می‌شود خانواده به جای احساس نگرانی نسبت به اطلاعات تبادلی در شبکه‌های اجتماعی زمینه ایجاد گروه مناسب با افراد مورد اطمینان را برای فرزندشان ایجاد و آن را مدیریت کنند.


اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در خصوص اثرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی در روابط بین خانواده تحقیقاتی انجام شده است، گفت: تحقیقاتی در این خصوص انجام شده اما هنوز دسترسی به نتایج آن حاصل نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته