دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 12:51
حلاجیان در گفت‌وگو با آنا خبر داد

ساخت دستگاه تراکم‌سنج استخوان در واحد تهران‌شرق/ اخذ مجوز اولیه 90 رشته تحصیلات تکمیلی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شرق از ساخت دستگاه تراکم‌سنج استخوان در این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: سعی و تلاش متخصصان و محققان دانشگاه بر آن است تا این دستگاه در 22 بهمن سال جاری رونمایی شده و به بهره‌برداری برسد.
کد خبر : 23403

دکتر ابراهیم حلاجیان در حاشیه بازدید از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: این محصول که نمونه آن در جهان وجود دارد، اکنون با پرداخت مبلغ 50 هزار دلار از انگلیس و آلمان توسط بیمارستان‌های کشور خریداری و وارد می‌شود.


وی با بیان اینکه ساخت این دستگاه در واحد تهران‌شرق آغاز شده است، خاطرنشان کرد: دانشمندان، صاحبان دستاورد علمی و نظریه پردازان ما، طرحی را برای ساخت این دستگاه ارائه داده‌اند که شاخص‌های آن به لحاظ الکترونیک، شبکه‌ها و سیستم، انرژی‌ها، سلولی و فتوسلولی و ... بومی ایرانی است، چرا که در شاخص‌های دستگاه‌های خارجی ضریب خطا وجود دارد و بومی خود آنان است.


دستگاه تراکم سنج استخوان با سرمایه‌گذاری لازم به تولید انبوه می‌رسد









تجاری سازی علم، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید برق خورشیدی، غیرآموزشی کردن درآمدهای ناشی از فعالیت های دانشگاهی، ایجاد پارک تحقیقاتی، فعالیت در زمینه پرورش مرغ و ماهی با توجه به امکانات لازم و فعالیت در زمینه گیاهان دارویی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق قرار دارد



رئیس واحد تهران‌شرق با بیان اینکه این دستگاه بعد از پرده‌برداری و با سرمایه‌گذاری لازم به تولید انبوه خواهد رسید و در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز استفاده خواهد شد، گفت: چنانچه ساخت این دستگاه با استقبال بیمارستان‌ها، محیط زیست، بیمه سلامت و ... مواجه شود، تولیدکننده انحصاری در ایران خواهیم بود؛ این دستگاه اکنون فقط از دو کشور تایوان و آلمان وارد می‌شود که نمونه آلمانی آن به دلیل قیمت و تحریم‌ها وارد نمی‌شود و نمونه تایوانی آن هم جواب نداده است؛ چنانچه این کار در واحد تهران شرق انجام شود، مبنای خوبی برای درآمدزایی غیرشهریه خواهد بود.


حلاجیان با بیان اینکه ساخت این دستگاه 30 هزار دلار برای دانشگاه تمام می‌شود و می‌تواند با این قیمت در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد، تاکید کرد: بنا داریم در واحد تهران شرق تمامی گرایش های دانشگاهی را راه‌اندازی کنیم، همچنان که به دنبال فعالیت‌های پزشکی و بیمارستانی با توجه به موقعیت شهر قیامدشت و نبود درمانگاه مناسب حتی یک باب در آن هستیم که البته هزینه‌های هم زیادی دارد.


وی در ادامه تجاری سازی علم، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید برق خورشیدی، غیرآموزشی کردن درآمدهای ناشی از فعالیت های دانشگاهی، ایجاد پارک تحقیقاتی، فعالیت در زمینه پرورش مرغ و ماهی با توجه به امکانات لازم و فعالیت در زمینه گیاهان دارویی را در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق دانسته و از برنامه های آتی این واحد اعلام کرد.


رئیس واحد تهران شرق با بیان اینکه مرکز رشد این دانشگاه با مصوبه وزارت علوم به عنوان تنها مرکز در بین دانشگاه های استان تهران در زمینه نانو و و انرژی‌های نو فعالیت خود را آغاز کرده است به آنا گفت: واحد تهران‌شرق دارای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان فعال است؛ همچنان که بسیج دانشجویی با دانشجویان عاقل و فهیم به عنوان سرمایه های فکری و معنوی دانشگاه به سمت نگاه علمی حرکت می کنند.


ایجاد اردوگاه بزرگ دانشجویی در دستور کار واحد تهران شرق


حلاجیان با توجه به وجود کارگاه های تحقیقاتی و آزمایشگاه های بزرگ و مجهز در این واحد دانشگاهی از مدیران قبلی به خاطر طراحی خوب و انجام درست کارها با شرایط خاص فرهنگی منطقه قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه فعالیت های فرهنگی در اولویت این دانشگاه قرار دارد، گفت: ایجاد اردوگاه بزرگ دانشجویی در دستور کار واحد تهران شرق قرار دارد که اولویت احداث آن نیز در شمال کشور خواهد بود تا مورد استفاده همه دانشگاهیان قرار گیرد.


وی با یادآوری تولید برق خورشیدی یک مگاواتی با عقد قرارداد 8 میلیارد تومانی در واحد تهران شرق اظهار کرد: اکنون در حال پیگیری‌های اولیه برای سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت سوئدی با 50 درصد سرمایه گذاری برای تولید یک مگاوات برق با منبع خورشیدی در واحد تهران شرق هستیم. شرکت سوئدی علاقه‌مند به انعقاد قرارداد با واحد تهران شرق است که سابقه همکاری در پارک خورشیدی ملارد کرج را با تولید نیم مگاوات برق را دارد.









رئیس واحد تهران شرق بینی بینی کرد تا عید نوروز 95 طرح تولید برق خورشیدی در این واحد دانشگاهی با حضور مسئولان ارشد دانشگاه پرده‌برداری شود



رئیس واحد تهران شرق، حرکت واحدهای دانشگاهی به سمت استفاده از انرژی‌های نو و پاک را در کلان شهرهایی مثل تهران که از آلودگی هوا و محیط زیست رنج می‌برند را توصیه کرد و افزود: اقدام واحد تهران شرق چنانچه عملیاتی شود در راستای طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان است و علاوه بر سوددهی اقتصادی و سوق پیدا کردن درآمد واحد به منابع غیرشهریه‌ای همچنین در راستای تاکیدها و استراتژی‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مطالبات وی از مدیران واحدهای دانشگاهی است.


تکنولوژی تولید برق از شرکت سوئدی خریداری می‌شود


وی با بیان اینکه تکنولوژی تولید برق از این شرکت سوئدی از سوی دانشگاه خریداری خواهد شد، ادامه داد: با خرید این تکنولوژی فارغ‌التحصیلان ما در دانشگاه مشغول کار خواهند شد؛ انجام این پروژه علمی- اقتصادی باعث می‌شود تا واحد تهران شرق در ردیف دانشگاه‌های سبز با بهره‌مندی از انرژی‌های پاک قرار گیرد که می‌تواند به محیط زیست کلان شهر تهران نیز کمک به‌سزایی داشته باشد و واحدهای دانشگاهی دیگر نیز از این تکنولوژی استفاده کرده و حتی از ما خریداری کنند.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق بینی بینی کرد تا عید نوروز 95 طرح تولید برق خورشیدی در این واحد دانشگاهی با حضور مسئولان ارشد دانشگاه پرده برداری شود.


تحقق بودجه از درآمد غیرشهریه تا پایان سال جاری به 40 درصد خواهد رسید


وی با توجه به تامین 12 درصدی بودجه از محل شرکت های دانش بنیان و فعالیت های اقتصادی در سال 93 اظهار کرد: این درآمد مشخصا از محل تجاری سازی علم نبوده اما با این وجود با فعالیت های جانبی و پرداخت های انتقالی 7 درصد این بودجه در سال 93 محقق شد و با انجام فعالیت های جدید و انجام پروژه های تحقیقاتی در حال انجام نظیر تولید برق و دستگاه تراکم سنج استخوان و بهره برداری از آنها این رقم در سال جدید به حدود 40 درصد خواهد رسید.



حلاجیان به تشریح جزییاتی از واحد تهران شرق پرداخت و به خبرنگار آنا گفت: واحد تهران شرق یکی از واحدهای تحت امر شخص رئیس دانشگاه در تهران بزرگ است و اکنون 12 هزار دانشجو، 180 نفر هیات علمی بالای دکترا، 150 نفر پرسنل داشته و دارای درجه واحد بسیار بزرگ«الف» با 1970 امتیاز است.


این مسئول با بیان اینکه این واحد دارای 100 هکتار زمین دشت مسطح با مالکیت است و فازهای آن نیز تعریف شده خاطرنشان کرد: این جانب استراتژی واحد را بر ایجاد یک علوم تحقیقات شرق تهران قرار داده ام که با دکتر میرزاده نیز این موضوع مطرح شده است؛ همچنان که با توجه به زمینه مساعد صنایع مختلف، شهرک های صنعتی و حضور اشخاص حقیقی و حقوقی تولید و خدمات می توان این زمینه را فراهم کرد چراکه استعداد و ظرفیت لازم نیز وجود دارد.









​اخیرا مجوز اولیه 90 رشته دوره ارشد و دکترا از سازمان مرکزی گرفته شده است و در صورت تصویب نهایی در سازمان گسترش وزارت علوم شاهد جنب و جوش علمی خوبی در این واحد خواهیم بود



حلاجیان یادآور شد: بیشتر رشته های واحد تهران شرق فنی مهندسی هستند؛ اکنون نزدیک به 102 رشته تحصیلی کاردانی تا کارشناسی ارشد و دکترا داریم که حدود 45 رشته آن ارشد هستند و اخیرا 90 رشته دوره ارشد و دکترا مجوز اولیه از سازمان مرکزی گرفته شده است و در صورت تصویب نهایی شاهد جنب و جوش علمی خوبی در این واحد خواهیم بود.


وی با بیان اینکه واحد تهران شرق زیان‌ده نبوده و با ضرردهی مزمن مواجه نیست به آنا گفت: بر خلاف برخی واحدها در استان تهران که تا 93 درصد درآمدها صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیات علمی می شود در واجد تهران شرق حدود 57 تا 60 درصد از آورده‌های پولی ما صرف هزینه های جاری می شود و 40 درصد پول باقیمانده برای انجام کارهای فکری، پژوهشی و فرهنگی هزینه می‌شود.


به گزارش آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق عصر دیروز با حضور در خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی«آنا» از بخش های مختلف این رسانه بازدید کرد و با دبیران و خبرنگاران و مدیر این مجموعه گفت‌وگوی صمیمی داشت و به سوال‌های خبرنگار آنا پاسخ گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته