دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1396 - 11:19

خانه قاجاری یزدان پناه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی

خانه تاریخی یزدان پناه بنای واگذار شده صندوق احیا در استان قم است که پس از مرمت میزبان توریست‌های آمریکایی، فرانسوی، هلندی، آلمانی و سوئیسی قرار گرفته است.
کد خبر : 232084

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، خانه یزدان پناه در یکی از محله‌های قدیمی شهر قم در نزدیکی بازار کهنه واقع شده و اولین بنای احیا شده استان قم است که توانسته هم میزبان گردشگران خارجی و هم مکانی برای برپایی نشست‌های مدیران گردشگری استان قم باشد.


قدمت این خانه قدیمی به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی می‌رسد و از آنجا که نمونه کاملی از معماری خانه‌های ایرانی است، توانسته نظر بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به فضاهای سنتی را جلب کند.


سردری بلند با طاق‌های آجری چهار ترک، چهار ستون سنگی که بخش سرستون و پایه‌ آن را هنرمندان حجاری کرده‌اند، صرفا بخشی از جاذبه‌های دیدنی این بنای تاریخی به شمار می‌رود.



دیوارهای بیرونی خانه یزدان پناه کاه گلی است و در کنار ورودی سکوهایی تعبیه شده که مکانی برای استراحت افرادی بوده که نمی‌خواستند وارد خانه شوند. با گذر از در ورودی به هشتی می‌رسیم که طراحی‌اش فلسفه جالبی در معماری ایرانی دارد چراکه هشتی‌ها فضایی بین ورودی تا حیاط عمارت بوده که حریم خصوصی اهالی خانه را حفظ می‌کرده است.


خانه یزدان پناه، هفت اتاق، سه زیرزمین و یک بادگیر و آب‌انبار دارد که پنج دری جبهه غربی و سه‌دری‌های(اتاق‌ خواب) جبهه شمالی و جنوبی با ستون‌های حجاری شده از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین بخش‌هایش محسوی می‌شوند.


از ویژگی‌های این خانه تاریخی، درهای چوبی آن است که در میان اتاق‌های تودرتو قرار گرفته‌اند. درهای چوبی علی‌رغم تفکیک اتاق‌ها از هم، با بازکردنشان فضای بیشتری را در اختیار صاحب خانه قرار می‌داده‌اند.


عمارت یزدان پناه همانند بسیاری از خانه‌‌های ایرانی چهار فصل است به طوریکه در حیاط با توجه به زاویه تابش نور خورشید می‌توان بیشترین استفاده را در طول سال داشت. طراحی اتاق‌ها نیز به گونه‌ای است که در فصل زمستان با تابش نور خورشید به سمت شمالی حیاط، اهالی عمارت از گرمای خورشید در فضای خانه استفاده می‌کرده‌اند. همچنین از دیگر خلاقیت در طراحی‌های این خانه ارسی‌های بزرگ آن در اتاق‌های زمستان‌نشین آن است که به دلیل ارتفاع کوتاهی که دارد، گرما را جذب می‌کنند و زود‌ گرم می‌شوند. این معماری در ضلع جنوبی ساختمان معکوس است یعنی اتاق‌ها از سقف بلندتری برخوردار هستند تا هوای گرم به واسطه بادگیرها از اتاق خارج شود و فضای نشستن ساکنان خانه خنک‌تر شود.


یکی دیگر از بخش‌های خانه قدیمی که معماری ایرانی اسلامی دارند آب‌انبار‌هاست، که باعث جریان هوا می‌شود و در تابستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.


سالن شجره، اتاق شاه‌نشین یاقوت، اتاق لاجورد از جمله سالن‌های پذیرایی این خانه قدیمی هستند که هر یک طراحی خاصی دارند. مالک این خانه تاریخی برای جذب بیشتر افراد طراحی های مختلفی برای اتاق‌های آن در نظر گرفته به طوریکه علاقه‌مندان به فضاهای سنتی می توانند از اتاق‌های شجره، شمسه و تیمچه استفاده کنند و دیگر افراد در اتاق‌های عقیق، زمرد، فیروزه و یاقوت که چیزی حدود ۱۲۰ نفر ظرفیت دارد، حضور داشته باشند.



لازم به ذکر است که با واگذاری خانه یزدان‌پناه به صندوق احیاء، این خانه زیبا خدمات ویژه‌ای به گردشگران استان قم ارائه می‌کند، به طوریکه اکثر زائران و مسافرانی که به شهر قم سفر می‌کنند و یا از آن برای رسیدن به مقصد گذر می‌کنند، ترجیح می‌دهند که ساعاتی هرچند کوتاه را به بازدید از این خانه تاریخی اختصاص دهند و از انواع غذاهای سنتی و ایرانی که در آن سرو می‌شود، تناول کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته