دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1396 - 14:16
زرهانی به آنا خبر داد:

آمادگی سما برای پذیرش 100 هزار دانش‌آموز کار و دانش/ برگزاری‌ دوره‌های کاربنیان با هدف آموزش و کسب درآمد

رئیس سازمان سما و معاون دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری دوره‌های کاربنیان با هدف آموزش و کسب درآمد به دانش‌آموزان و دانشجویان خبر داد.
کد خبر : 228637

دکتر احمد زرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره برگزاری دوره‌های کاربنیان در مدارس و آموزشگاه‌های سما گفت: «شورای سازمان سما به ریاست دکتر رهبر تصویب کرده‌اند که در مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما فعالیت‌های کاربنیان توسعه پیدا کند، اکنون در مدارس و آموزشکده‌های سما به هر دانش‌آموز و هر دانشجو یک حرفه تعلیم داده می‌شود.»


او ادامه داد: «خوشبختانه این حرکت به صورت فراگیر انجام گرفته است و کارشناسان و مدیران ارشد مدارس به کمک استادکاران مشغول آموزش هستند، این آموزش‌ها دو موضوع دارد، یکی حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی است که در خیلی از مراکز و استانه‌ها سازمان فنی و حرفه‌ای به ما کمک می‌کند. دوم فعالیت کاربنیان است که فعالیت‌های تولیدی، آموزشی و اقتصادی را شامل می‌شود. یعنی دانش‌آموز و دانشجو هم تولید می‌کنند و هم سود می‌برند. برای مثال در بندرعباس و خیلی از استان‌ها دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای با راه‌اندازی کارگاه‌ها لباس فرم مدارس سما را تولید کردند و اکنون می‌توانند سفارشات خارج از سما هم بگیرند.»


رئیس سازمان سما گفت: «ما بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند مهارت‌آموزی باید رواج پیدا کند حرکت آرام ولی گسترده‌ای را شروع کرده‌ایم و حرفه آموزی را ترویج می‌دهیم.»


زرهانی درباره تفکیک رشته‌های دوره‌های کاردانی مدارس سما و واحدهای دانشگاه بیان کرد: «هنوز ما به مرحله اجرا نرسیده‌ایم. اما پیشنهاد دکتر رهایی، معاون آموزشی دانشگاه برای تفکیک رشته‌ها مورد قبول است، براین اساس تمام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سازمان سما متمرکز می‌شود چراکه ما هم تجربه و هم امکانات داریم. ما می‌توانیم 100 درصد دوره‌های کاردانی فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه را داشته باشیم.»


او ادامه داد: «همچنین به معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کردیم که آماده‌ایم 100 هزار نفر از دانش‌آموزان را در رشته‌های کار و دانش بپذیریم. به همین دلیل کارگروه مشترکی از آموزش و پرورش و سازمان سما در حال مطالعه این طرح است، اگر این طرح عملیاتی شود جهشی در مهارت‌آموزی در سطح ملی انجام می‌گیرد، ما منتظر واکنش مثبت وزارت آموزش و پرورش در این زمینه هستیم.»


رئیس سازمان سما همچنین درباره همکاری با معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد برای تربیت تکنسین رشته‌های پزشکی گفت: «این طرح در حال مطالعه است و ما اعلام کرده‌ایم که با همکاری معاونت علوم پزشکی تکنیسن‌های بهداشت و درمان تربیت کنیم. بازار این کار وجود دارد، منتظر هستیم تا نتیجه حاصل شود. البته این نیازمند مصوبه از شورای سازمان سما نیز است. چون یک چرخش جدید و یک سازوکار نویی لازم دارد. اگر مقدمات انجام شود در خوزستان و اصفهان براساس مطالعات، رشته‌هایی راه‌اندازی می‌شود.»


او همچنین درباره تعداد مدارس سما و دانش‌آموزان این مدارس گفت: «بیش از 600 مدرسه سما با بیش از 75 هزار دانش‌آموز داریم که از مقطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان دوره اول و دوم دانش‌آموز می‌پذیرند. همچنین نزدیک به 400 هزار نفر فارغ‌التحصیل دوره کاردانی داریم، رقم ما قابل توجه است. چراکه مدت زیادی است که دوره کاردانی را شروع کرد‌ه‌ایم و در این دوره همه ساله فارغ‌التحصیل داشته‌ایم.»


رئیس سازمان سما و معاون دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری کرسی آزاد اندیشی در مدارس و آموزشگاه‌های سما تاکید کرد: «دستورالعملی در این‌باره تدوین و اعلام که با استقبال هم مواجه شد. ما این فضا را ایجاد کردیم. در مقطع دبستان کرسی‌ها به شکل دیگری است، مثلا دانش‌آموزان روی شاهنامه متمرکز شده‌اند.»


زرهانی همچنین درباره دغدغه دکتر ولایتی در مورد علوم انسانی اسلامی نیز گفت: «نهضت ترجمه از زمان مشروطه شکل گرفت تا دانش‌ها در زمینه‌های طب، مکانیک و الکترونیک وارد جهان اسلام شود، این علوم وقتی ترجمه شدند مورد استقبال قرار گرفتند اما در ادامه وقتی ترجمه به روانشناسی، علوم اجتماعی رسید آسیب‌هایی وارد شد، چراکه خمیرمایه این علوم نوعی دنیاگرایی و امانیسم دارند و این با جوهره تعالیم اسلامی در مواردی مغایرت دارد. ما برای استقلال باید از اندیشه‌های غرب رها شویم و آنهایی که با مبانی ما در تضاد نیست را انتخاب کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته