دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1396 - 14:53
نیلی احمد آبادی در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات:

پذیرش بی‌رویه دانشجو و مدرک‌گرایی عامل تقلب‌های علمی/نهادهای علمی بهترین مرکز نظارت و مقابله با تقلب هستند

رئیس دانشگاه تهران معتقد است نهادهای علمی بهترین مرکز نظارت و مقابله با تقلب هستند چراکه وقتی تخلفات از این طریق دنبال شود بسیار راهگشا است.
کد خبر : 227991

دکتر محمد نیلی احمدآبادی در بازدید از غرفه آنا در نمایشگاه مطبوعات درباره اعتراض کنکوری‌های امسال به کم‌شدن ظرفیت‌های پذیرش گفت: دورانی دانشگاه‌ها به‌دنبال پذیرش دانشجو با دریافت شهریه نظیر دوره‌های مجازی و پردیس‌های خودگران، افزایش دانشجویان نوبت دوم نسبت اول بودند، اما ما در دانشگاه تهران این‌گونه می‌اندیشیم که همه کسانی که مایل به تحصیل در دانشگاه بزرگ هستند نباید محروم شوند، پس در اولین اقدام تصمیم گرفتیم ظرفیت پذیرش دانشجو به صورت آزاد یعنی بدون دریافت شهریه را کم نکنیم و تا جاییکه اجازه داریم افزایش دهیم، گرچه محدودیت‌های فیزیکی و مالی خیلی به ما اجازه افزایش نمی‌دهد.


او ادامه داد: از طرف دیگر ظرفیت موجود دانشگاه تهران برای تعدادی که سالانه می‌گیرد، کمتر است یعنی فراتر از ظرفیت دانشگاه تهران، دانشجو جذب می‌شود، کاهش‌ها را متوجه دوره‌های مجازی، پردیس‌های خودگردان و نوبت دوم کردیم. اضافه بر اینکه در پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نسبت استاد به دانشجو ملاک است، در برخی از رشته‌ها که نسبت استاد به دانشجو کم بوده ما هم پذیرش دانشجو را کاهش دادیم.


رئیس دانشگاه تهران درباره برنامه اقتصادی دانشگاه متبوعش گفت: آموزش عالی در اکثر کشورهای دنیا به طور ویژه پشتیبانی می‌شود، البته ما نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای همه دانشگاه بپیچیم. بخش عمده‌ای از آینده کشور در دست دانش‌اموختگان دانشگاه‌های بزرگ کشور است، بهترین استعدادها به این دانشگاه‌ها می‌آیند، طبیعی است که باید زیرساخت‌های بهتری فراهم کنیم چراکه با این دانش‌آموختگان آینده کشور تضمین می‌شود و بدون اینها کشور دچار مشکل می‌شود.


نیلی احمدآبادی تاکید کرد: ما باید دانشگاه‌های بزرگ را متفاوت ببینیم و به همین دلیل دوره‌ها و برنامه‌های دانشگاه‌های بزرگ بیشتر باید پشتیبانی شود، تا بتوانیم دانشجویان آزاد بدون پرداخت شهریه را بیشتر جذب کنیم. از طرفی دانشگاه‌ها هم باید نسبت به تامین منابع مالی متناسب با شان‌ و ماموریت‌هایشان اقدام کنند.


او افزود: «یکی از راه‌ها تامین نیازهای جامعه از طریق دانشگاه است یعنی دانشگاه باید در خدمت به جامعه قرار گیرد و به ازای سرویس و خدماتی که به جامعه می‌دهد بتواند منابع مالی خود را تامین کند. بخشی از بودجه مورد نیاز طبیعتا در قالب شهریه تامین می‌شود،‌ مثل دوره‌های بین‌المللی، جذب دانشجوی خارجی و رشته‌هایی که منابعش را باید خارج از دولت تامین کنیم و بخشی هم قراردادهای پژوهشی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارآپ‌هاست. دانشگاه تهران در حوزه بین‌المللی بیشتر فعال شده و اقدام به جذب دانشجویان خارجی بیشتری کرده است، پروژ‌ه‌های مشترک با نهادهای علمی دنیا تعریف کرد است و سعی می‌کند در قالب مشارکت در حل مسائل و توسعه کشور گام بردارد. این دانشگاه با دستگاه‌ها وارد تعاملات بیشتری شده و موسسات مشترک زیادی را با دستگاه‌ها به وجود آورده است تا از این طریق هم منابع مالی جذب کند و زیرساخت‌ها را ارتقا دهد. همچنین دانشگاه تهران با توسعه پارک علم و فناوری قصد دارد شهر دانش را در آنجا مستقر کند.»


رئیس دانشگاه‌ تهران گفت: درنهایت ما دو مسیر برای افزایش بودجه دانشگاه پیش‌بینی می‌کنیم، یکی افزایش بودجه دانشگاه توسط دولت چراکه دولت باید برای دانشگاه باید ضریب کیفیت قایل شود. وقتی کیفیت بالا می‌رود هزینه هم بالا می‌رود. در دانشگاه‌های باکیفیت هزینه تعلیم و تربیت بالاتر است، در دنیا هم دانشگاه‌های سطح بالاتر هزینه بیشتری می‌گیرند، استادان و تجهیزات بهتر، بودجه بیشتر می‌خواهد. بعد از این دانشگاه با تعامل با جامعه درصدد جذب اعتبار و درامد بیشتر خواهد بود تا از این طریق بودجه مورد نیاز خود را تامین کند.»


نیلی احمدآبادی همچنین درباره قانون مقابله با تخلف علمی و مقابله با پایان‌نامه فروشی ادامه داد: «پیشگیری را باید بیشتر از مجازات مدنظر قرار دهیم. اگر منشا تقلب علمی بررسی شود خیلی بهتر است. تخلف باید استثنا باشد؛ وقتی تخلف قاعده می‌شود دیگر قانون هم نمی‌تواند با آن مقابله کند. متاسفانه پایان‌نامه فروشی، سرقت‌های علمی گسترده شده است و مقابله با آن سخت است. عامل این تقلب‌ها پذیرش بی‌رویه دانشجو و مدرک‌گرایی است. وقتی دانشگاه‌هایی که ظرفیت ندارند بیش از حد دانشجو می‌گیرند و دانشجو باید برای تامین شهریه بالا باید کار کند، استاد هم فرصت کافی نمی‌گذارد منجر به سرقت علمی می‌شود. ورود نیروی انتظامی فقط صورت را پاک می‌کند ولی محتوا را تغییر نمی‌دهد.»


او گفت: تقلب اول از کشورهای غربی شروع شد، خاص ایران نیست ولی در آنجا محدود است، نرم‌افزارهای همانندجو در همه دانشگاه‌ها وجود دارد، نهادهای علمی بهترین مرکز نظارت و مقابله هستند. وقتی تخلفات از این طریق دنبال شود بسیار راهگشا است.



"خبرگزاری آنا" در نمایشگاه مطبوعات از ساعت 9:30 تا 20:30 در راهروی اصلی، غرفه 150 میزبان مخاطبان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته