دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1396 - 11:44
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم در گفت‌وگو با آنا:

ظرفیت کویر را برای توسعه بوم‌گردی در روستاهای کویری افزایش می‌ دهیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: « حدود 30 اثر قابلیت واگذاری به بخش‌خصوصی را دارد که در صورت تحقق این امر، بیش از 20 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی که باید صرف مرمت می‌شد، کاسته می‌شود.»
کد خبر : 227041

عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، گفت: «اتاق فکر گردشگری استان تشکیل شد و اولین جلسه آن طی دو روز گذشته با حضور اعضای انجمن‌های گردشگری برپا شد، البته در ادامه این مسیر، فرهیختگان و نخبگان گردشگری و همچنین اساتید دیگر نیز به ما ملحق می‌شوند و ما از صاحبنظران در حوزه گردشگران دعوت خواهیم کرد تا مشکلات، راهکارها و سیاست‌های کلی و راهبردی‌شان را ارائه کنند.»


وی اظهار کرد: «دبیر مربوطه اتاق فکر گردشگری استان از بخش خصوصی است و مواردی که در جلسات مطرح می‌شود را به مسئولان استانی و کشوری انتقال خواهد داد. عملکرد اتاق فکر همچون اتاق بازرگانی وزارت صنعت و معدن است که صاحبان و متولیان بخش گردشگری دولتی و خصوصی در آن آزادانه آرای خود را بیان خواهند کرد.»


رضایی افزود: «این اتاق فکر به ما کمک می‌کند تا به جمع‌بندی ایده‌ها، افکار، تفکرات و پیشنهادات برسیم و اقدامی برای بهبود وضعیت موجود داشته باشیم.»


وی در بخشی از صحبت‌هایش گردشگری را فرآیند فرابخشی معرفی کرد که صرفا به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مربوط نمی‌شود و در ادامه اظهار کرد: «اگرچه متولی گردشگری ما هستیم ولی خیلی از اتفاقات حوزه گردشگری باید در سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها زمینه اجرایش فراهم شود. در بحث راه‌سازی برای ورود گردشگر، این وزارت راه است که متولی است. ایجاد مراکز تفریحی مثل بوستان‌ها برعهده شهرداری است. در خدمات بخش سوغات، این وزارت صنعت و معدن است که باید زمینه‌ساز فعالیت‌ها باشد، بنابراین لازم است تا دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف همکاری داشته باشند تا اتفاقی در گردشگری نیز روی دهد. خدمات سایر دستگاه‌ها مرتبط با گردشگری هم است.»


وی ادامه داد: «حتی سازمان محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی در گردشگری تاثیر دارند و بانک‌ها در بخش تسهیلات و ساخت هتل و مجتمع‌های تفریحی تعیین‌کننده هستند. در بحث سرمایه‌گذاری، بانک‌ها با تخصیصوام‌ها، ارائه خدمات مناسب‌تر را تسهیل می‌کنند.»


مدیر میراث فرهنگی استان قم همچنین در خصوص برنامه‌های گردشگری که قرار است با همکاری سایر نهادها اجرایی شود گفت: «طی چند روز آینده با همکاری بنیاد مسکن بازدیدی بر کویر خواهیم داشت و هدف‌مان نیز این است که ظرفیت کویر را برای توسعه بوم‌گردی در روستاهای کویری افزایش دهیم. قرار است با شوراهای روستاها و بخش‌ها جلساتی در زمینه توسعه بحث بوم‌گردی برپا کنیم.»


رضایی در اشاره به حضور بخش‌خصوصی در اجرایی شدن این طرح‌، گفت: «ما حامی و ناظر هستیم و سرمایه‌گذاری با بخش‌خصوصی است. ما هیچ محدودیتی در ارائه مجوز نداریم و برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای کویری مجوز صادر خواهیم کرد تا امکان ورود گردشگر به این مناطق افزایش پیدا کند و بتوانیم از ظرفیت‌های کویری استان بهره‌ ببریم.»


رضایی افزود: «استان قم، بخش‌های خوش آب و هوای زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به روستاهای کهک، خلجستان و سلفچگان اشاره کرد که در کنار ظرفیت‌های کویری قابل بهره‌برداری است.»


مدیرکل میراث فرهنگی استان قم ضمن اشاره به ظرفیت‌های طبیعی این استان گفت: «ما در حوزه محیط‌زیست تالاب‌های کم‌نظیری را شاهد هستیم که خیلی از پرندگان را از سیبری به اینجا می‌کشاند، بنابراین این تالاب‌ها نیز می‌تواند برای توسعه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد. ما به دنبال معرفی افراد و تخصیص تسهیلات از سوی بانک‌ها به بخش‌خصوصی هستیم تا از این طریق بتوانیم ظرفیت‌های گردشگری را افزایش دهیم و زمینه ورود گردشگر به استان را بالا ببریم.»


وی درخصوص وضعیت کاروانسرای محمدآباد نیز بیان کرد: «در کاروانسرای محمدآباد، هم قلعه سنگی و هم قلعه گلی مربوط به دوره ساسانی وجود دارد که در کنار بزرگراه قم- گرمسار قرار گرفته است. این کاروانسرا چندی پیش از سوی گروهی طرفدار محیط‌زیست پاکسازی شد و اکنون جنبه بازدید از آن مشکلی ندارد، اما برای بهره‌برداری از این بنا باید ساختمان کاروانسرا مورد مرمت قرار گیرد. البته از آنجا که سندی برای مالکیت نداریم تا کارهای واگذاری به بخش‌خصوصی را شروع کنیم، در آغاز اقدام به دریافت سند کرده‌ایم تا بعد بتوانیم این بنا را در قالب فراخوان به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.»


رضایی افزود: «امیدوارم دریافت سند تا پایان سال محقق شود. ما آثار تاریخی که در استان قم ثبت شده و دارای شرایط واگذاری به بخش‌خصوصی است را درنظر گرفته‌ایم و پس از مالک شدن آن اقدامات واگذاری را آغاز خواهیم کرد. با واگذاری بناها به بخش‌خصوصی احصا و برنامه‌ریزی و همچنین میزان هزینه‌ای که برای مرمت آنها باید صرف شود، مشخص خواهد شد.»


وی در خصوص آثاری که امکان واگذاری به بخش‌خصوصی را دارد، گفت: «از میان 360 اثر به ثبت ملی رسیده، حدود 30 اثر قابلیت واگذاری به بخش‌خصوصی را دارد که در صورت تحقق این امر، بیش از 20 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی که باید صرف مرمت می‌شد، کاسته می‌شود و ضمن اینکه دولت نیز در قبال اجاره آنها درآمدی در خزانه کسب خواهد کرد.»


مدیرکل میراث فرهنگی استان قم درباره طرح ساماندهی زائران خارجی نیز بیان کرد: «سرمایه‌گذاری در بخش هتلینگ آغاز شده و حدود 30 هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر نیمه‌کاره وجود دارد که تلاش می‌کنیم طی 3 سال آینده به بهره‌برداری رسد. با بهره‌برداری از هتل‌های در حال ساخت، بیش از 8 هزار تخت به تخت‌های اقامتی استان افزوده می‌شود که در کنار 12 هزار تختی که امروز برای اقامت داریم، قادر خواهیم بود تا در طول سال میزبان 6 میلیون گردشگر باشیم.»


وی در پایان درخصوص اینکه در حال‌حاضر به طور میانگین پذیرش گردشگر در استان چه میزان است، گفت: «با 12 هزار تختی که وجود دارد، به طور میانگین 3 میلیون و 700 هزار نفر در طول سال در این استان اقامت دارند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته