دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 08:34

خبر تعطیلی موزه استاد صنعتی تکذیب شد

مدیر موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت هلال‌احمر توئیت‌ها و اخباری که این روزها مبنی بر تعطیل شدن موزه استاد صنعتی منتشر شده، را تکذیب کرد.
کد خبر : 223777

فرهاد علی‌اکبری گاوزن مدیر موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «از اول مهرماه موزه استاد صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون صرفا سه روز برای نصب لوسترهای‌ جدید تعطیل بوده است. به طور کل هر روزه درهای این موزه از ساعت 9 تا 15:30 به روی عموم مردم باز است.»


وی ادامه داد: «موزه استاد صنعتی به طورکل 150 تا 200 بازدیدکننده دارد و با تعامل سازمان میراث فرهنگی ساعت فعالیتش با ساعت دیگر موزه‌های سازمان میراث فرهنگی هماهنگ می‌شود.»


مدیر موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت هلال‌احمر در اشاره به تکمیل بازسازی‌های این موزه بیان کرد: «در حال حاضر یکسری ظریف‌کاری‌ها باقی مانده است و این امور شامل جابجایی تابلوها، تنظیم نور، تنظیم سیستم گرمایشی و سرمایشی می‌شود.»


محمدرضا کارگر مدیر کل اداره موزه ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی، موزه استاد صنعتی را جزو قدیمی‌ترین موزه‌های کشور دانست و افزود: «این موزه نمونه‌ای از موزه است که یک هنرمند با ورود به مذاکرات مکانی را در قالب فضای موزه‌ای ارائه آثار خود اختصاص داده است.»



وی در سخنانش بیان کرد: «موزه استاد صنعتی، اتفاق خاصی در تاریخ موزه‌داری ما است که نشانگر این است که در دهه 30 چنین تفکری درمیان هنرمندان بوده و جامعه، جامعه‌ای قوی و باتفکر بوده است. در حال حاضر در دنیا سابقه چنین اموری را نمی‌توان در تاریخ موزه سراغ گرفت و این در حالی است که ما در ایران به نمونه‌هایی چون موزه استاد صنعتی روبه‌رو هستیم.»


کارگر با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ موزه استاد صنعتی بیان کرد: «در دوره قبل سازمان هلال احمر، بی‌مهری زیادی نسبت به موزه استاد صنعتی نشان داد و همین امر هم باعث تعطیلی موزه و تبدیل شدن آن به مکانی برای معتادان شد. با تشکیلات و ساختاری که میان سازمان میراث فرهنگی، سازمان هلال احمر و شهرداری تهارن تعاملی بوجود آمد، شرایطی بوجود آمد که ساختمان به صورت اساسی و بنیادین مرمت شد به طوریکه این پروژه را می‌توان به عنوان پروژه‌های موفق مرمتی دانست. موزه استاد صنعتی در شرایط بسیار خوبی بازگشایی شد و توانست فعالیت خود را از سر گیرد.»



موزه استاد صنعتی که در ضلع شمالغربی میدان توپخانه واقع شده در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد و در حال حاضر به جمعیت هلال احمر ایران تعلق دارد. در موزه علی اکبر صنعتی نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی که استاد صنعتی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی از جمله پیکرهٔ گروهی از زندانیان سیاسی دوره قاجار خلق کرده، به نمایش در آمده است. پیکرهٔ فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لوئی پاستور، ملک الشعرای بهار، شاه عباس و پیکرهٔ بزرگ نادرشاه افشار از دیگر تندریسهایی هستند که در این موزه به چشم می‌خورد.



ساختمان موزه صنعتی از ساختمانهای باقی مانده عصر قاجار است. ساختمان در دو طبقه ساخته شده و طبقه یکم با تالاری بزرگ که در ورودی آن در جنوب شرقی عمارت است، دو در دیگر نیز برای موزه وجود دارد که یکی در جنوب غربی عمارت و دیگری در خیابان خیابان فردوسی است. این موزه دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهرها و موزه مردم‌شناسی است.


همچنین ورودی‌ها و پنجره‌ها به صورت نعل اسبی بوده و ستونها باگچبری قاشقی مزین شده و سرستونها نیز با گچبریهای زیبا آذین بندی شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته