دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1393 - 14:40

ادعای واشنگتن‌پست درباره ماجرای منتفی شدن ترور سردار «سلیمانی» / همکاری آمریکا و اسرائیل برای ترور «عماد مغنیه»

روزنامه امریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی پرده از ابعاد پنهان شهادت «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد و مهم حزب‌الله برداشت و جزئیات عملیات مشترک «سیا» و «موساد» در این باره را فاش کرد.
کد خبر : 2234

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت: در اقدامی غیرمنتظره دفتر اطلاعات مرکزی آمریکا به اقدام مشترک با «موساد» برای ترور «عماد مغنیه» مسئول نظامی حزب‌الله لبنان در سال 2008 اعتراف کرد.


در این اعتراف که هم‌زمان روزنامه «واشنگتن‌پست» 30 ژانویه و هفته‌نامه «نیوزویک» 31 ژانویه آن را منتشر کردند، آمده است: روایت‌های مختلف با منابع گوناگونی از حادثه (ترور عماد مغنیه) وجود دارد ولی اکنون زمان آن فرارسیده است تا از زاویه‌ای دیگر به افشای این حادثه پرداخته شود. آنجایی‌که بمب‌های دست‌ساز در آمریکا ساخته و برای انجام عملیات از طریق خاک اردن و به وسیله دستگاه‌های اطلاعاتی وارد سوریه شد. این موضوع بعدها به وسیله «دیک‌چنی» معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و در تماس تلفنی با «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق اسرائیل که برای تبریک عملیات موفقیت‌آمیز ترور «عماد مغنیه» انجام شد، افشا گردید.


پیام‌های مهم


بدیهی است این سوال و ابهام مطرح شود که چه انگیزه‌ای باعث شده است تا دفتر اطلاعات مرکزی آمریکا اقدام به افشای این عملیات و افشای نقش طرف اسرائیلی در آن بکند، به ویژه اینکه در آستانه دو حادثه مهم قرار داریم، نخست، مذاکرات هسته‌ای با ایران و جنگ سرد اطلاعاتی میان دو طرف، و دیگری، عملیات نظامی حزب‌الله لبنان در مزارع «شبعا» علیه عناصر نظامی اسرائیل. موضوعی که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان بر آن تاکید کرده است و رسانه‌های غربی نیز به‌طور ویژه به آن پرداخته‌اند.


به‌نوشته «واشنگتن‌پست»، سیا به موساد در زمینه شناسایی رآکتور هسته‌ای سوریه کمک کرد و موجب شد که صهیونیست‌ها در سال 2007، تأسیسات هسته‌ای سوریه را هدف حملات خود قرار دهند و اسرائیل و آمریکا فعالانه تلاش می‌کردند که در برنامه هسته‌ای ایران نیز خرابکاری کنند.


رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که حزب‌الله متعهد شده است انتقام خون عناصر خود را از اسرائیل بگیرد ولی زمان و مکان آن دقیقا مشخص نیست.


مشابه این سخنان پیشتر از زبان «ودیع حداد» از رهبران جنبش مردمی برای آزادی فلسطین شنیده شده بود. برخی روایت‌ها نشان می‌دهد که «موساد» توانست وی را در 28 مارس 1978 با خوردن شکلاتی مسموم ترور کند. «اهارون کلاین» روزنامه‌نگار اسرائیلی برای نخستین‌بار در کتاب «حساب باز» از ماجرای ترور «حداد» پرده برداشت و نوشت: علاقه «حداد» به شکلات بلژیکی عوامل موساد را بر آن داشت تا از طریق خوراندن شکلات مسموم وی را از پای درآورند.


نباید از یاد برد که دوره کنونی، زمان درگیری آشکار میان واشنگتن و تل‌آویو است و در آن کاخ سفید نتانیاهو را به دلیل خودسری‌هایش در آمریکا مورد انتقاد قرار می‌دهد. تنش کنونی میان کاخ سفید و کنگره آمریکا به وجود آمده است و بسیاری از ناظران رد پای نتانیاهو در آن را بی‌تاثیر نمی‌دانند گرچه تنش میان اوباما و نتانیاهو موضوع جدیدی نیست و شواهدی از آن را پس از جنگ 51 روزه غزه به کرات می‌توان بیان کرد.


امثال این موضوع و موارد مشابه باعث شده است تا برخی الزام‌ها، اسلوب‌های بین‌المللی و موضوعات مبهم دوجانبه و محرمانه رفته رفته از سوی هر یک از طرف‌ها آشکار شود و یا هر کدام از طرف‌ها بخواهند از این موارد محرمانه به عنوان برگ برنده‌ای برای گرفتن «حق السکوت» استفاده کنند و طرف مقابل را به عقب‌نشینی از مواضعشان بازدارند.


ابعاد پنهان


در سال 2011 پایگاه خبری-اطلاعاتی «ویکی‌لیکس» از اسناد محرمانه متعلق به دستگاه اطلاعات مرکزی موسسه «استراتفورد» آمریکا پرده برداشت. در این اسناد ابعاد پنهان دخالت نظامی و اطلاعاتی آمریکا در منطقه از جمله واکنش به بیانیه حزب‌الله لبنان درباره بازداشت جاسوس وابسته به دفتر اطلاعات مرکزی آمریکا افشا شده بود.


این موسسه توضیح داد که حزب‌الله لبنان به دفتر اطلاعات مرکزی آمریکا پیام نوشت و در آن بر اینکه «فقط این جنبش است که در خاک لبنان نقش‌آفرینی می کند و نه هیچ گروه خارجی دیگر » تاکید کرده بود. شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا در 20 ژانویه 2011 در حالی‌که به گزارش میزان خسارت‌های وارده بر دستگاه اطلاعات آمریکا می‌پرداخت، گفت: دو حلقه جاسوسی جداگانه در لبنان فعالیت دارند که تلاش می‌کنند تا به ایران و حزب‌الله آسیب بزنند. این دو حلقه به طور جداگانه از آمریکا فرمان می‌گیرند تا فعالیت‌های خود را در راستای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل دنبال کنند. این شبکه خبری به‌نقل از یکی از مقام‌های آمریکایی گزارش کرد: خسارت ناشی از این شبکه جاسوسی در لبنان بسیار شدیدتر از حد معمول بود به گونه‌ای که اسناد محرمانه تجاری ما در این شبکه‌ها لو رفته است.


جنگ اطلاعاتی میان ایران و آمریکا فروکش نکرد و ایران توانست تعدادی از متهمان جاسوسی وابسته به دفتر اطلاعات مرکزی آمریکا را تعقیب و بازداشت کند. یکی از افراد بازداشت شده، «رابرت لوینسون» عضو دفتر تحقیقات فدرال بود که در 12 مارس 2007 ناپدید شد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در دسامبر ۲۰۱۳ گزارش کرد که «لوینسون» در پروژه‌ای تائید نشده، برای سازمان امنیت آمریکا (سیا) جاسوسی می‌کرده‌ است.


جزئیات ترور عماد مغنیه


یکی از مقام‌های سابق آمریکایی گفت: نشستی محرمانه‌ در سال 2002 در سرزمین اشغالی برگزار شد که در آن افسران فرماندهی عملیات ویژه مشترک و رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل حضور داشتند. یکی از موضوعاتی در این نشست مطرح شد، موضوع چشم‌انداز قتل «عماد مغنیه» به شیوه‌ای کاملاً اتفاقی بود به گونه‌ای که میزبانان اسرائیلی بسیار شگفت‌زده شدند.


«واشنگتن‌پست» گزارش کرد: هنوز مشخص نیست که آیا مأموران سیا برای نخستین‌بار به مکان «مغنیه» در دمشق پی بردند یا خیر اما محل زندگی او درست یک سال پیش از اینکه شهید شود، مشخص شده بود.


در شرح نحوه ترور آمده است: در 12 فوریه 2008، «عماد مغنیه» در خیابانی آرام در دمشق در نزدیکی رستورانی در حال راه رفتن بود. در نزدیکی وی تیمی از مأموران سیا، حرکاتش را زیر نظر داشتند. وقتی «مغنیه» به خودرویی پارک شده نزدیک شد، بمبی که در تایر یدکی در پشت خودرو نصب شده بود، منفجر شد و فرمانده حزب‌الله همانجا شهید شد.


یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی آمریکا در این باره می‌گوید: برنامه‌ریزی ترور به شیوه‌ای بود که آمریکا می‌توانست به آن اعتراض و عملیات را لغو کند ولی چنین کاری نکرد.


این مقام سابق آمریکایی گفت: آمریکا به ساخت این بمب کمک و به طور مداوم آن را در تأسیسات سیا در کارولینای شمالی آزمایش کرده است تا اطمینان حاصل کند که این بمب تنها منطقه‌ای را هدف قرار دهد که در نظر داشتند و خسارات ناخواسته به بار نیاورد.


«واشنگتن‌پست» نوشت: آمریکا هرگز به مشارکت در ترور مغنیه اعتراف نکرده است و تاکنون جزئیات اندکی درباره این عملیات مشترک سیا و موساد برای ترور مغنیه وجود داشته است و اطلاعاتی درباره شیوه‌ای که بمب در خودرو کار گذاشته شده بود یا نقش دقیق آمریکا در این عملیات وجود نداشت.


مقام‌های سابق آمریکا که همگی آن‌ها خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند: «مغنیه» باوجود اینکه در سوریه بود، به طور مستقیم در تسلیح و آموزش شیعیان عراق که نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دادند، نقش داشت. بررسی‌های اندکی در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» درباره استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده به جای استفاده از دیگر حربه‌ها برای ترور «مغنیه» صورت گرفته بود.


یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: مجوز ترور «مغنیه» نیازمند حکم «جرج بوش» بود. دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی، مشاور امنیت ملی و دفتر شورای قانونی وزارت دادگستری همگی این عملیات را تأیید کرده بودند.


ترور سردار قاسم سلیمانی منتفی شد


واشنگتن‌پست در ادامه ادعای دیگری را مطرح می‌کند و می‌نویسد: همه‌چیز خوب پیش رفت. در زمان اجرای عملیات، سیا و موساد فرصت ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس را داشتند، زیرا وی به همراه «مغنیه» پیاده‌روی می‌کرد.


یکی از مقام‌های سابق آمریکایی می‌گوید: در آن زمان دو مرد آنجا ایستاده بودند، درست در یک مکان و یک خیابان، همه کاری که دو سازمان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل لازم بود انجام دهند، فشار دادن یک دکمه (برای انفجار بمب) بود.


«واشنگتن‌پست» به‌نقل از این مقام‌ها می‌نویسد: باوجود اینکه فرصت ترور سردار «قاسم سلیمانی» به وجود آمده بود، ولی عاملان این عملیات مجوز قانونی برای ترور سردار سلیمانی را نداشتند، زیرا در آن زمان حکم ریاست‌جمهوری را برای چنین کاری نداشتند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته