راهاندازی رشتههای تحصیلاتتکمیلی با رویکرد میان رشتهای
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا رهایی در این جلسه که با حضور محسن نفر معاون علوم پزشکی، بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش، مدیران کل این حوزه و معاونان آموزشی در مناطق 10 گانه طرح آمایش سرزمین برگزار شد، به سند آمایش آموزش عالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اشاره کرد و گفت: این سند دارای ویژگیهایی چون توسعه استانی، تحلیل وضعیت موجود هر استان از حیث تقاضا و عرضه آموزش عالی و توجه به اسناد بالادستی توسعه استانی و تحلیل وضعیت موجود با نگاه به آینده است.
او توجه به موقعیت اقلیمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، در نظر گرفتن نیاز استان به نیروی ماهر، جابجایی نیروی انسانی، با صرفه بودن آموزش و همچنین پرهیز از موازی کاری را از دیگر ویژگیهای سند آمایش آموزش عالی برشمرد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بسترسازی و کمک مؤثر به تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق 1404 و سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور را از نتایج مورد انتظار طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: تحقق عدالت آموزشی و در دسترس قرار دادن آن برای هممیهنان منبطق بر اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هدف دیگر این طرح است.
رهایی ادامه داد: شناسایی و معرفی استراتژیهای توسعه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روشن کردن موقعیت و نقش آموزش عالی در ایجاد تعادل بین جمعیت و فعالیت در سطح مناطق مختلف و تأثیر آن بر فعالیتهای دیگر از جمله نتایج اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.
او با اشاره به شکل گیری شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سازمان مرکزی، واحدها و مراکز آموزشی و دانشکدهها، گفت: برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دورههای تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی دورههای تحصیلات تکمیلی از وظایف این شوراست.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، تعیین سیاستها، راهبردهای توسعه آموزش عالی متناسب با اسناد بالادستی، تصویب سیاستهای هماهنگسازی توسعه برنامههای آموزشی و درسی متناسب با مزیتهای نسبی و اعلام نظر درباره آییننامههای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دیگر وظایف شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد.
او بر بازمهندسی رشتههای تحصیلی برای حل مشکلاتی نظیر وجود رشتههای موازی در واحدها و مراکز آموزشی مجاور، توسعه کمی غیرضروری تحصیلات تکمیلی و... تأکید کرد و افزود: توسعه و جابجایی عدالت محور رشتهها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین مأموریت برای واحدها و راه اندازی رشتههای تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشتهای و علوم و فناوریهای نوین از دیگر اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشتههاست.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرآیند ساماندهی رشته محلهای دانشگاهی براساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و مراکز آموزشی و همچنین بررسی ترکیب اعضای هیأت علمی هر رشته انجام میگیرد.
رهایی با تاکید بر اهمیت عملکرد گروههای آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران گروه باید خیلی جدی، تخصصی و قانونمند به وظایف خود عمل کنند، چرا که نقش مهمی در ارتقای سطح آموزش دارند.
دکتر نفر نیز در این جلسه بر اهمیت آموزش در علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: علوم پزشکی چون با جان انسان سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.
او افزود: دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد در پذیرش رشتههای تخصصی دانشگاههای دولتی نمرات خوبی کسب میکنند و این نتیجه آزمونهای مختلفی است که در دوران تحصیل برای این دانشجویان برگزار میشود.
دکتر رنجبر نیز گفت: طرحهای توسعه کلان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین و برنامهریزی است و بزودی ارائه میشود.
در ادامه این نشست دکتر امیررضا شاهانی به ارائه گزارشی از طرح ساماندهی آزمون متمرکز جامع دوره دکتری تخصصی و برگزاری مصاحبه دوره دکتری تخصصی به صورت منطقهای پرداخت و دکتر علیرضا وحیدی مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیحاتی را درباره ساختار و وظایف شورای گروه، شرح وظایف مدیران گروههای آموزشی ارائه کرد.
انتهای پیام/